3671
Sök

Peugeot 106 Rallye, bakhjul skrapar i hjulhus (mest höger)

37 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Hej alla glada och kunniga!
Nu är det så att så fort man har en eller fler extra passagerare i baksätet på bilen så tenderar höger bak att skrapa mot hjulhuset vid vänstersvängar, accelerationer och fartgupp. Ibland även på vänster sida.
Någon som vet vad det kan bero på? Bakaxeln? slapp fjädring?

Tack på förhand!

Mvh Boveln

2 Inlägg
21 november 2012
Vanligt fel på ganska många pegutter är att bakvagnen kärvar ihop, tätningarna som ska skydda lagrena går sönder. I vissa fall går det rätta genom att försiktigt borra i fettnipplar och dra i några patroner (höhö), annars får man göra det den seriösa vägen och plocka ner hela bakvagnen och byta lager och tätningar. Gör du den seriösa varianten så råder jag dig till att montera fettnipplar så att du kan smörja upp bakvagnen då och då.. Jag förutsätter att du har torionsfjädring.
Bör även tillägga att det är just på passagerarsidan som det brukar jävlas..
Senast redigerat av Eaan (21 november 2012)

37 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Eaan skrev:
Vanligt fel på ganska många pegutter är att bakvagnen kärvar ihop, tätningarna som ska skydda lagrena går sönder. I vissa fall går det rätta genom att försiktigt borra i fettnipplar och dra i några patroner (höhö), annars får man göra det den seriösa vägen och plocka ner hela bakvagnen och byta lager och tätningar. Gör du den seriösa varianten så råder jag dig till att montera fettnipplar så att du kan smörja upp bakvagnen då och då.. Jag förutsätter att du har torionsfjädring.
Bör även tillägga att det är just på passagerarsidan som det brukar jävlas..

Kuuul, låter som att jag och peggan kommer ha det ganska roligt framöver! haha. Men tack för tipset smile

2 Inlägg
22 november 2012
jäkligt lärorikt att plocka ner bakvagnen faktiskt, mycket värme och våld så släpper det mesta, lycka till! smile

Sök