Volvotjej84 skrev:
Har ett lite småskumt problem med min nyköpta Volvo. Lambdalampa lyser, byter lambda och vad händer? Jo, efter ca 5 km lyser åter lampan. Bilen har hela tiden gått som en potta skit. Den har vart avställd i flera år.
Inga fel i motorsystemet enligt "blip-dosan" under huven. Startar snällt. Jämn tomgång så länge den är kall. När den är varm blir tomgången ojämn och den dör gärna. Den tappar all ork i uoppförsbackarna. Har fått fräsch soppa, k-sprit och insprutningsrengörning.
Ger jag fullgas så "bromar" bilen upp, samma effekt som om jag växlat ner. Den bluddrar, spottar och fräser. Innan lambdabytet gick den som en kängru efter ett par minuter och sällan körbar på annan växel än ettan, möjligen tvåan också. Nu går den åtminstonde att köra på alla växlar om än inte särskilt imponerande i uppförsbackarna.
Jag TROR att jag har avgasläcka framför katten, låter misstänkt så. Den har fått ny olja, nytt oljefilter + luftfilter, ny rotor, fördelarlock, tändstift och kablar. Inga tecken på att topplockspackningen ska ha gått.
Bilen har bara 20.000 mil och är knappt rostig därför känns det värt att lägga tid och pengar på den, men jag behöver tips på var jag ska börja leta. Och är fundersam över varför lambdalampan åter började lysa? Kan det ha med avgasläcka att göra? Kass katt? Eller mördar den kambdasonder av annan anledning?
Ska prova med annan lyftmassemätare, annan databox o liknande när jag och min mek-polare får tid. Men tills dess, ge mig idéer!