3842
Sök

Volvo 745 GL-90 Felsökningshjälp!

helt galen
388 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
#1
Har ett lite småskumt problem med min nyköpta Volvo. Lambdalampa lyser, byter lambda och vad händer? Jo, efter ca 5 km lyser åter lampan. Bilen har hela tiden gått som en potta skit. Den har vart avställd i flera år.
Inga fel i motorsystemet enligt "blip-dosan" under huven. Startar snällt. Jämn tomgång så länge den är kall. När den är varm blir tomgången ojämn och den dör gärna. Den tappar all ork i uoppförsbackarna. Har fått fräsch soppa, k-sprit och insprutningsrengörning.
Ger jag fullgas så "bromar" bilen upp, samma effekt som om jag växlat ner. Den bluddrar, spottar och fräser. Innan lambdabytet gick den som en kängru efter ett par minuter och sällan körbar på annan växel än ettan, möjligen tvåan också. Nu går den åtminstonde att köra på alla växlar om än inte särskilt imponerande i uppförsbackarna.
Jag TROR att jag har avgasläcka framför katten, låter misstänkt så. Den har fått ny olja, nytt oljefilter + luftfilter, ny rotor, fördelarlock, tändstift och kablar. Inga tecken på att topplockspackningen ska ha gått.

Bilen har bara 20.000 mil och är knappt rostig därför känns det värt att lägga tid och pengar på den, men jag behöver tips på var jag ska börja leta. Och är fundersam över varför lambdalampan åter började lysa? Kan det ha med avgasläcka att göra? Kass katt? Eller mördar den kambdasonder av annan anledning?

Ska prova med annan lyftmassemätare, annan databox o liknande när jag och min mek-polare får tid. Men tills dess, ge mig idéer!

Varför åka fort när man kan åka brett?

21 761 Inlägg
25 mars 2007
#2
Nu kan jag inte mycket om lambdamotorer, men när det är läckage innan katten så tror jag att lambdan får frispel och skickar fel signaler till insprutningen.

Någon mer insatt får skriva.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
25 mars 2007
#3
Vi hade liknande problem på vår 740, 90:a. Då bytte vi något relä som satt bakom askoppen i framsätet. Kommer inte riktigt ihåg vad det hette dock=/. Tror de var bränsle reläet. Då funkade vår bil perfekt igen.

Sen de om katalysatorn: Kan de inte vara så att de är som dröniretabb säger? Kan ju vara så att givaren på katalysatorn får spelet.
Senast redigerat av THEBADGUY (25 mars 2007)

Allt för den där jävla hatten!

47 Inlägg
25 mars 2007
#4
Jag tror på databoxen! eller bränslerelät!! något annat kan det knappt vara!


volvoraggare
4 776 Inlägg
25 mars 2007
#5
Volvotjej84 skrev:
Har ett lite småskumt problem med min nyköpta Volvo. Lambdalampa lyser, byter lambda och vad händer? Jo, efter ca 5 km lyser åter lampan. Bilen har hela tiden gått som en potta skit. Den har vart avställd i flera år.
Inga fel i motorsystemet enligt "blip-dosan" under huven. Startar snällt. Jämn tomgång så länge den är kall. När den är varm blir tomgången ojämn och den dör gärna. Den tappar all ork i uoppförsbackarna. Har fått fräsch soppa, k-sprit och insprutningsrengörning.
Ger jag fullgas så "bromar" bilen upp, samma effekt som om jag växlat ner. Den bluddrar, spottar och fräser. Innan lambdabytet gick den som en kängru efter ett par minuter och sällan körbar på annan växel än ettan, möjligen tvåan också. Nu går den åtminstonde att köra på alla växlar om än inte särskilt imponerande i uppförsbackarna.
Jag TROR att jag har avgasläcka framför katten, låter misstänkt så. Den har fått ny olja, nytt oljefilter + luftfilter, ny rotor, fördelarlock, tändstift och kablar. Inga tecken på att topplockspackningen ska ha gått.

Bilen har bara 20.000 mil och är knappt rostig därför känns det värt att lägga tid och pengar på den, men jag behöver tips på var jag ska börja leta. Och är fundersam över varför lambdalampan åter började lysa? Kan det ha med avgasläcka att göra? Kass katt? Eller mördar den kambdasonder av annan anledning?

Ska prova med annan lyftmassemätare, annan databox o liknande när jag och min mek-polare får tid. Men tills dess, ge mig idéer!

har en glt från 90 och den beter sig nästan likadant förutom att den stannar och det går inte att få nå gas sen blir den tjurig med att få i gång men sen när man får i gång den går den så snällt så har blitt så två gånger tre gånger sen jag skaffa bilen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

helt galen
388 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
#6
Verkar inte vara sååå ovanligt på just 740 - 90 då?

Ska kika på bränslerelä (tack för tipset, det hade jag inte ens tänkt på big_smile ) och databox. Ska även försöka kika hur mkt läckage jag har i systemet, för den går lika tyst och fint som min 945 S 2.3 med helt nytt avgassystem gör sålänge man inte måste gasa hårt - när det nu går att gasa...

Varför åka fort när man kan åka brett?


Sök