3143
Sök

Köpråd rolig, driftsäker, bränslesnål pendlarbil Max 40 000 kr

huh?
10 427 Inlägg
10 november 2012
#21
Navkapsel skrev:
steifan skrev:
Navkapsel skrev:
Undvik Mitsubishi med GDI-motorn bara (satt även i vissa Volvo).

Fördelen med detta är att de oftast är lite billigare i inköp. Man byta spjällhus på bilar
som börjar sota igen för mycket, kostar ca 3000-4000kr. En kompis har haft en
Galant 2,4GDI i ca 6 år och det är väl egentligen bara spjällhuset som är bytt
och har med själva motordriften att göra.

Lite exempel på till synes fräscha exemplar (båda i Skåne - skumt):

http://www.blocket.se/trelleborg/Mitsub … =6&w=3

http://www.blocket.se/landskrona/Mitsub … =6&w=3

Kan inte komma på någon annan bil från samma tid som har ballare exteriördesign wink (förutom typ AlfaRomeo GTV eller liknande).

Så enkelt alltså? smile Då kan det nog vara ett fynd.

Är väl aldrig kul med strul, men verkar onekligen gå att äga en bil med GDI-motor tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 november 2012
#22
steifan skrev:
Navkapsel skrev:
steifan skrev:

Fördelen med detta är att de oftast är lite billigare i inköp. Man byta spjällhus på bilar
som börjar sota igen för mycket, kostar ca 3000-4000kr. En kompis har haft en
Galant 2,4GDI i ca 6 år och det är väl egentligen bara spjällhuset som är bytt
och har med själva motordriften att göra.

Lite exempel på till synes fräscha exemplar (båda i Skåne - skumt):

http://www.blocket.se/trelleborg/Mitsub … =6&w=3

http://www.blocket.se/landskrona/Mitsub … =6&w=3

Kan inte komma på någon annan bil från samma tid som har ballare exteriördesign wink (förutom typ AlfaRomeo GTV eller liknande).

Så enkelt alltså? smile Då kan det nog vara ett fynd.

Är väl aldrig kul med strul, men verkar onekligen gå att äga en bil med GDI-motor tongue

En bil med direktinsprutning (T.ex GDI) behöver absolut inte vara något dumt köp, den motorn ställer inte till med problem om den sköts och körs korrekt.

Problemet är att motorn har ett område där den går i mager drift, kort och gott om en motor brukar kräva X liter luft till en liter bensin så kräver exempelvis en GDI 1.2X luft till en liter bensin. Den drygar alltså ut bränslet, vilket bildar mer sot. Dessutom sprutar den bränslet rakt in i förbränningskammaren, alltså får (insugs)ventilen ingen dusch med bränsleblandning som håller den ren(are) vid varje cykel som andra motorer får.

Om man då alltid kör på lägre varv inom området för mager drift och aldrig låter motorn "sträcka på benen", så sotar den till slut igen. Detta blir ännu värre om man t.ex kör på 95 oktan istället för 98 eller högre.

En Mitsubishi som körs på 98 oktan med en lite mer gasglad förare bakom ratten kommer förmodligen inte ställa till med några bekymmer. Kritiken Mitsubishi fick handlade egentligen mer om att bilen i praktiken inte var särskilt snål med GDI-tekniken, eftersom den antingen sotar igen i snålläge eller dricker som en vanlig bil om man trycker på lite. Dessutom så rycker motorn till lite grand när motorelektroniken byter från mager till normal drift, vilket en del ägare retade sig på men som Mitsubishi med viss rätt hävdade var en egenskap på en direktinsprutad motor.

Nu när bilarna blivit äldre måste man förstås ta hänsyn till hur föregående ägare kört bilen så man inte får en motor som redan sotat igen helt eller delvis, men ett friskt exemplar kan vara ett bra köp.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
10 november 2012
#23
Rquired skrev:
steifan skrev:
Navkapsel skrev:

Så enkelt alltså? smile Då kan det nog vara ett fynd.

Är väl aldrig kul med strul, men verkar onekligen gå att äga en bil med GDI-motor tongue

En bil med direktinsprutning (T.ex GDI) behöver absolut inte vara något dumt köp, den motorn ställer inte till med problem om den sköts och körs korrekt.

Problemet är att motorn har ett område där den går i mager drift, kort och gott om en motor brukar kräva X liter luft till en liter bensin så kräver exempelvis en GDI 1.2X luft till en liter bensin. Den drygar alltså ut bränslet, vilket bildar mer sot. Dessutom sprutar den bränslet rakt in i förbränningskammaren, alltså får (insugs)ventilen ingen dusch med bränsleblandning som håller den ren(are) vid varje cykel som andra motorer får.

Om man då alltid kör på lägre varv inom området för mager drift och aldrig låter motorn "sträcka på benen", så sotar den till slut igen. Detta blir ännu värre om man t.ex kör på 95 oktan istället för 98 eller högre.

En Mitsubishi som körs på 98 oktan med en lite mer gasglad förare bakom ratten kommer förmodligen inte ställa till med några bekymmer. Kritiken Mitsubishi fick handlade egentligen mer om att bilen i praktiken inte var särskilt snål med GDI-tekniken, eftersom den antingen sotar igen i snålläge eller dricker som en vanlig bil om man trycker på lite. Dessutom så rycker motorn till lite grand när motorelektroniken byter från mager till normal drift, vilket en del ägare retade sig på men som Mitsubishi med viss rätt hävdade var en egenskap på en direktinsprutad motor.

Nu när bilarna blivit äldre måste man förstås ta hänsyn till hur föregående ägare kört bilen så man inte får en motor som redan sotat igen helt eller delvis, men ett friskt exemplar kan vara ett bra köp.

Tekniken som sådan återfinns på flertalet moderna bensinmotorer exempelvis AUDI FSI som återfinns inom hela koncernen, sedan har vi exempelvis Nissan QG15DE samt QG18DE samt en mängd av Toyotamotorer med flera tillverkare, GDI är således ett av flera namn för en teknik som fler tillverkare använder.

Jag har haft några Carisma GDi och dom har fungerat utmärkt för mig som bekymmersfritt A-B transportmedel, det enda irritationsmomentet är det som Rq beskrev, ett litet -glapp- mellan lätt gas och accelaration.
Snällt körd är dom riktigt snåla, carisma vill ha under 0.5liter/mil på normal 70/90 landsvägskörning om man kör med hjärnan.
Däremot att döpa bilen till Carisma är en fullständig miss, när du kliver ur bilen på ICA har du innan du greppat kundkorgen glömt hur du kom dit och än mindre var du parkerat så intetsägande är dom big_smile

huh?
10 427 Inlägg
11 november 2012
#24
Rquired skrev:
En Mitsubishi som körs på 98 oktan med en lite mer gasglad förare bakom ratten kommer förmodligen inte ställa till med några bekymmer.

Polaren är gasglad och kör på 98oktan - men gasspjället fick bytas ändå wink


huh?
10 427 Inlägg
11 november 2012
#25
Mitsubishi Galant klassas för övrigt som säker av tex Folksam.

Klippte ur en jämförelse av bilar som nämnts eller inte har nämnts i tråden:
http://www.forumbilder.se/images/42112012937490c60.jpg
Gul "plutt" räknas som medelhög säkerhet och grön som "minst 20% säkrare än medelbilen".


Med lem
768 Inlägg
34 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#28
Är det någon som vet vad en Hyundai Sonata 2,0 drar?

Evildan
11 november 2012
#29
museo12 skrev:
Är det någon som vet vad en Hyundai Sonata 2,0 drar?

Enligt Hyundai:
Stad 1.24
Landsväg 0.71
Blandad 0.9

Gäller den Sonata 2.0 man -04 du var intresserad av.

SAABs egna siffror:
Stad 1.34
Landsväg 0.71
Blandad 0.94

Gäller en 9-5 2.3 -05 sedan man.

Givetvis går dessa bilar att köras snålare alternativt törstigare, dessa siffror är dock enligt mig rättvisande ang en verklig förbrukning på det vis som fok kör mest.

34 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#30
Har nu kollat en Sonata och en Corolla 04 resp 02. Den förstnämnda hade bra komfort
och den sistnämnda högre kvalité i utförandet, men inte lika bra komfort.
Problemet är säkerheten. Ingen av de har ju en ens antispinn.
Hur mycket avgörande har en sådan funktion. Mazdan jag körde innan hade antispinn
och det var en 98...

4 637 Inlägg
25 november 2012
#31
museo12 skrev:
Har nu kollat en Sonata och en Corolla 04 resp 02. Den förstnämnda hade bra komfort
och den sistnämnda högre kvalité i utförandet, men inte lika bra komfort.
Problemet är säkerheten. Ingen av de har ju en ens antispinn.
Hur mycket avgörande har en sådan funktion. Mazdan jag körde innan hade antispinn
och det var en 98...

Kör du lungt med bra dubbdäck och dessutom framhjulsdrift lär du kunna vara lugn... Dessutom bör dessa ha både ABS och krockkuddar. smile I de allra flsta fall om det släpper brukar det räcka med att trycka ner kopplingen. Därmed inte sagt att antispinn och liknande är onödigt. Dessutom kör många fortare än de bör bara för att de har diverse säkerhetssystem och det är inte det som är meningen. Då försvinner vitsen med det hela och mer därtill.

34 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#32
Navkapsel skrev:
museo12 skrev:
Har nu kollat en Sonata och en Corolla 04 resp 02. Den förstnämnda hade bra komfort
och den sistnämnda högre kvalité i utförandet, men inte lika bra komfort.
Problemet är säkerheten. Ingen av de har ju en ens antispinn.
Hur mycket avgörande har en sådan funktion. Mazdan jag körde innan hade antispinn
och det var en 98...

Kör du lungt med bra dubbdäck och dessutom framhjulsdrift lär du kunna vara lugn... Dessutom bör dessa ha både ABS och krockkuddar. smile I de allra flsta fall om det släpper brukar det räcka med att trycka ner kopplingen. Därmed inte sagt att antispinn och liknande är onödigt. Dessutom kör många fortare än de bör bara för att de har diverse säkerhetssystem och det är inte det som är meningen. Då försvinner vitsen med det hela och mer därtill.

Ja, nä Toyota är ju driftsäkert och relativt bränslesnålt.

4 637 Inlägg
26 november 2012
#33
museo12 skrev:
Navkapsel skrev:
museo12 skrev:
Har nu kollat en Sonata och en Corolla 04 resp 02. Den förstnämnda hade bra komfort
och den sistnämnda högre kvalité i utförandet, men inte lika bra komfort.
Problemet är säkerheten. Ingen av de har ju en ens antispinn.
Hur mycket avgörande har en sådan funktion. Mazdan jag körde innan hade antispinn
och det var en 98...

Kör du lungt med bra dubbdäck och dessutom framhjulsdrift lär du kunna vara lugn... Dessutom bör dessa ha både ABS och krockkuddar. smile I de allra flsta fall om det släpper brukar det räcka med att trycka ner kopplingen. Därmed inte sagt att antispinn och liknande är onödigt. Dessutom kör många fortare än de bör bara för att de har diverse säkerhetssystem och det är inte det som är meningen. Då försvinner vitsen med det hela och mer därtill.

Ja, nä Toyota är ju driftsäkert och relativt bränslesnålt.

Jo, Toyota är bäst! smile


Sök