Rquired skrev:
steifan skrev:
Navkapsel skrev:
Så enkelt alltså?
Då kan det nog vara ett fynd.
Är väl aldrig kul med strul, men verkar onekligen gå att äga en bil med GDI-motor
En bil med direktinsprutning (T.ex GDI) behöver absolut inte vara något dumt köp, den motorn ställer inte till med problem om den sköts och körs korrekt.
Problemet är att motorn har ett område där den går i mager drift, kort och gott om en motor brukar kräva X liter luft till en liter bensin så kräver exempelvis en GDI 1.2X luft till en liter bensin. Den drygar alltså ut bränslet, vilket bildar mer sot. Dessutom sprutar den bränslet rakt in i förbränningskammaren, alltså får (insugs)ventilen ingen dusch med bränsleblandning som håller den ren(are) vid varje cykel som andra motorer får.
Om man då alltid kör på lägre varv inom området för mager drift och aldrig låter motorn "sträcka på benen", så sotar den till slut igen. Detta blir ännu värre om man t.ex kör på 95 oktan istället för 98 eller högre.
En Mitsubishi som körs på 98 oktan med en lite mer gasglad förare bakom ratten kommer förmodligen inte ställa till med några bekymmer. Kritiken Mitsubishi fick handlade egentligen mer om att bilen i praktiken inte var särskilt snål med GDI-tekniken, eftersom den antingen sotar igen i snålläge eller dricker
som en vanlig bil om man trycker på lite. Dessutom så rycker motorn till lite grand när motorelektroniken byter från mager till normal drift, vilket en del ägare retade sig på men som Mitsubishi med viss rätt hävdade var en egenskap på en direktinsprutad motor.
Nu när bilarna blivit äldre måste man förstås ta hänsyn till hur föregående ägare kört bilen så man inte får en motor som redan sotat igen helt eller delvis, men ett friskt exemplar kan vara ett bra köp.