3212
Sök

Vibrerande ljud vid motorbroms Volvo 740

278 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
Hej! Trotjänaren har nu fått något konstigt ljud för sig som jag inte kan lokalisera!

Vid motorbroms så blir det ett konstigt vibrerande ljud som både hörs och känns lite i hela bilen.. Som värst är det när motorn är kall sedan avtar det lite vid varm motor men dock inte helt!hmm

Någon som har någon tanke på vad det kan vara?

Volvo 740 -88 40000 mil

Tacksam för svar:)
/Fabbe

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
9 november 2012
stödlager/gummi?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

278 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
Dixieman skrev:
stödlager/gummi?

Låter inte när man gasar på eller kör vanligt. Motorbromsar du även hårt så den håller lite högre varv så låter det inte heller något utan det är när man kanske kör på en växel på 2000 varv och sen släpper gasen så vibrerar det..

Vibrerar inte i växelspaken när ljudet kommer heller.

Kan även låta när man frikopplar och ska växla, precis i läget vid frikopplingen så kan det burra till en gång.

Känns som något ligger emot någonstans ?

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
10 november 2012
fabbemannen skrev:
Dixieman skrev:
stödlager/gummi?

Låter inte när man gasar på eller kör vanligt. Motorbromsar du även hårt så den håller lite högre varv så låter det inte heller något utan det är när man kanske kör på en växel på 2000 varv och sen släpper gasen så vibrerar det..

Kan även låta när man frikopplar och ska växla, precis i läget vid frikopplingen så kan det burra till en gång.

Växellådskudden kanske? Mitt stödlager slår bara ibland, oavsett fullgas eller motorbroms tongue

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

21 761 Inlägg
10 november 2012
fabbemannen skrev:

Är det hardyskiva på den bilen?

Kan iså fall vara den som bråkar. Min fars Granada har en dålig hardyskiva och den får vibrationer i hela karossen speciellt vid motorbromsning i låga farter. smile

114 Inlägg
14 november 2012
ett ljud som kan höra mycket är skyddsplåten till avgasröret!

278 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Det är inget skrammlande ljud hmm Men har hittat felet nu skulle jag tro.. kröp under bilen och drog lite i kardanen och det ser ut som stödlagret är helt slut, det håller inte upp kardanen alls utan när jag rör på den så klonkar den i botten av lagret.

Någon som har bra guide på hur man byta stödlager + hållare ? smile

114 Inlägg
28 november 2012
fabbemannen skrev:
Det är inget skrammlande ljud hmm Men har hittat felet nu skulle jag tro.. kröp under bilen och drog lite i kardanen och det ser ut som stödlagret är helt slut, det håller inte upp kardanen alls utan när jag rör på den så klonkar den i botten av lagret.

Någon som har bra guide på hur man byta stödlager + hållare ? smile

Guide vet inte men du måste plocka av kardanen iaf sen får man "trä" på den smile

Sök