4258
Sök

Oljelampan lyser över 3000 varv, Volvo S60 -01

2 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
Hej!
Har en Volvo S60 2.4t med steg 1 chip, -01.
Har gått 30000 mil.

Var ute och körde så började oljelampan lysa och färd-datorn indikera att "oljetrycket är för lågt, stanna omedelbart".

Jag stannade bilen lät den kyla ner sig kollade oljan(Ja jag torkade av stickan) och motorn har fullt med olja i sig.

När jag sen startade motorn igen och kom upp över 3000 varv började samma fel indikera igen och stannade bilen.
När jag startade bilen för andra gången höll jag 1000-2000 varv och då lyser inte lampan alls.

Kan detta bero på att oljepumpen är halvt igensatt? eller kan det bero på något annat?
Kan man rengöra oljepumpen eller skall man köpa en ny? Isf vad kostar en ny?

Tack på förhand!
/Simon
Senast redigerat av simonbjoerk (30 november 2012)

8 254 Inlägg
1 december 2012
Pumpen i sig är antagligen ok. Är det något som är igensatt så brukar det vara silen där oljan sugs upp ur tråget som sätts igen med tiden. Lågt oljetryck kan även orsakas av igensatt vevhusventilation vilket är ett vanligt återkommande fel.

583 Inlägg
1 december 2012
Skulle nog med tro på silen eller, vevhusventilationen som Marlboroman har skrivt.

Lite OT
Oljepumpen pumpar egentligen inte något tryck utan egentligen flöde.
Det är restriktionen som sätter själva trycket.
(bra jämförelse är vattenslang som man försöker sätta tummen för vilket i sin tur leder till tryck).

Rätta mig ifall jag har fel,

MVH

Even with cruise control.. you still have to steer.

dperformance
1 december 2012
Hej

Håller med Marlboroman och ajonasson,

Gör byt ut/rengör vevhusventilationen och i samband med rengöringen plockar du ner tråget och byter silen.
Alla slangar/oljefälla till kostar drygt 1600 kr + kostnad för ny sil.

Mvh Daniel

* Voff voff *
10 758 Inlägg
1 december 2012
Det är ju inte heller direkt helt ovanligt att oljetrycksgivaren ger upp på P2-bilarna, men då brukar den iofs varna konstant och inte bara på höga varv...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
Tackar för alla svar och hjälp!

Sök