mach1-70 skrev:
Har precis köpt en BMW X5 4,6-02, och har lite funderingar ! Jag har tidigare "chiptrimmat"div bilar med varierande
resultat. Men har haft "bra"erfarenhet av att på BMW bilar ! Speciellt en BMW E38 ( 740i-97 med M62 motor ).
Efter en omprogrammering av DME med ett superchipprogram som en kille kom och gjorde utanför mitt jobb,
blev bilen både piggare+ngt billigare i drift.Den stora skillnaden var att bilen gick mkt jämnare+att avgasvärdena
gick ner drastiskt(var godkänt innan,men HC halten sjönk till nära noll)! Testade detta precis innan omprogrameringen och direkt efter( körde c:a 15 minuter först ).
Har även "chippat" en BMW E31(850ia med M70 motor)! Då köpte jag nya chip på Ebay(det var några kopior på
"Wokke") som jag hittade för ett par hundringar). Även där enorm skillnad på effekten+att avgasvärdena sjönk
rejält !!
Jobbar själv med bilar sedan mer än 30 år,och har märkt att bilar av samma modell kan gå väldigt olika.Så att
optimera styrenheter,avläsa felminnen+mindre justeringar kan göra mirakel.
Men nu har jag suttit och surfat runt ett antal gånger för att få lite mer info på att "chiptrimma" en vanlig sugmotor.
Hittar ingen som gjort detta på en X5 !! Är det så att dessa(särskilt 4,6:an),att det är redan optimerat så mkt det "går"?
Har mailat en firma som verkar vara väldig seriös, och hoppas på svar i veckan vad som kan ändras/förbättras.
Har även lite som jag skulle få lite mer info+tips om: Så som jag förstått,sitter det samma typ av motor i en
X5 4,6 som i en Alpina B10 4,6 ! Båda motorerna är M62 med dubbelvanos. Men vad jag har för mig,sitter det
andra kamaxlar,portade toppar mm på Alpinan. Är det samma "setup" på en X5.
Alpinas motorer är väl "handbyggda",men är även BMW:s 4,6:or ihopplockade med lite x-tra "kärlek" ???