Hadde ute turboen igår, og monterte trykk uttak i begge kanaler samt eksos temp uttak.
Eksos sonden ligger akkurat imellom begge kanalene rett før impeller.
Uttak for 4mm kobber rør, som jeg lagde ca 30cm lange med en stor 10 runders coil på for god kjøling.
Ja, da har jeg hatt vareopptelling på nytt, og 6 funksjonible gir er funnet: smil :
Har fått hjelp av erik, og div andre kamerater for å klare dette på 2 dager:tilber:
La bildene tale for seg...
Vi begynte slik:
hengte opp girkasen (ingående aksel passet i org lager i veiva, så vi bruker denne som styring)
fornøyd med avstanden til splines vs clutch:
punkter kassa en plass og justerer slik at kassa er rett iforhold til flens:
clutch med sveist med nytt senter, type STOR!:
Spakstellet ble kortet inn:
Her ser dere svinghjulet og clutchen...Lagde meg ett finfint sentreringsverktøy
Ferfdig w124 diff med custom w140 125mm flenser
Så over til selve stikk-akslene:
Kappet og delvis sveist aksel...Rettet dem slik at de kan sveises helt
Ferdig sveist aksel
Så dreier jeg ned skjøten slik at jeg kan få på en hylse over sveisen, så sveiser jeg hyslen fast slik at skjøtingen blir sterkere enn resten av akselen: smil :
Her er to ferdige aksler...Her ser dere de hylsene som er sveist over skjøten:p
to helt ferdige:
25mm vs 32mm aksler
Da er bilen på veien igjen! Har i disse dagene som har vært oppgradert mellomaksel og hardykoblinger. Flyttet girkassa lengre opp i gulvet for å få bedre vinkel på mellomaksel, samt bygd nytt spakstell.
Måtte bygge om medbringeren på diffen, går ifra 90mm til 110mm hardykobling:
Så over til spakstellet og modifiseringen av gulvet+lyddemping!
Så lagde vi ett rør til den bakre wastegaten (den andre blir lagd veldig snart)
Er litt lei av all soten som legger seg på motoren
Legger også ved noen bilder av motor rommet pdd, blir snart en grundig shinings oppi her
Men så her igår så fikk jeg plutselig veldig risting og resonans i bilen etter litt dekk brenning....
Svakt ledd sier du??? Motorfestet likte ikke rivstart på 3 gir:)
Etter ett topp havari, der registerkjede røyk så ble motoren forsterket ytterligere:D
Ja, da har jeg fått motoren ut av bilen og begynt på den. Har vasket og spylt blokka, da det var masse plastbiter og alu i bunnpannen fra registeret...
Har byttet to styringer i toppen og slipt nesten alle ventilene til sete sitt. Så har jeg satt kmcams på saken mtp sterkere ventilfjærer, og de har funnet noe.
Ellers har jeg oppgrdert kilen på drevet nede på veiva, da det nå blir tyngre å dra rundt dieselpumpe og kammer samt turtallet stiger og synker LITT raskere nå enn før:)
Her er den orginale kilen, og som man kan se er den veldig spinkel.
Her har jeg borret inn ett 5mm hull som går langs veiva og drevet+medbringer og slått inn en 5mm rørsplint...Greit å være på den sikre siden
Og en oppgradering på kompressoren har jeg også gjort! Byttet lager og portet den en del
Renset skruene.
Medbringeren var faktisk tight og fin!
Orginal utblås.
Ønsket utblås.
Portet utblås
De nye fjærene passet som ett skudd, trengte bare å lage meg noen underlagsskiver
Orginal (hs) og race fjær (vs)
Fjærer og custom underlagsbrikker
Innspent fjær
8000+rpm preppet topp
Lakket deler med krympelakk for orginal look
Siden kamdrevet på innsugskammen bare er presset på, og er designet for å drive ventilfjærer med orginal innspenningstrykk på 15kg måtte her gjøres noe:) Nye fjærene er på 36kg!
Borret og gjenget inn en M6 skrue som medbringer
Sluttmontering
Her er roten til hva som ødela motoren min