2762
Sök

EDH_Performance--> MB 190D Super Turbo Diesel---> 210cc Dieselmeken pumpe

8 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#1
Hei,
Holder på med ett Mercedes prosjekt, prosjektet er kommet langt så sakser bare inn fra min norske forum:)


Kjøpte meg en MB 190d med orginalt en 2 liter, 8v diesel på hele 75hk
Kjøpte meg i tilegg en Om606, og for de som ikke vet hva slags motor dette er, så er det en:
3 liter Forkammer Diesel
Doch 24 ventiler
Bosch rekke pumpe
Orginalt med underspyling
135HK og 210NM

Og i mine øyne, verdens mest geniale motorkonsept:)

Planene med denne bilen/motoren er:

Montere en Eaton m90
Bygge Grenør og smi på en Stor turbo
Bytte Elementer i Dieselpumpen
Justere pumpen på alle vis

Bilen så slik ut da jeg kjøpte den:

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_2415.jpg

Orginale motoren:

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/P1060034.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/P1060032.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/P1060033.jpg

Den gamle vs nye:

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/P1060049.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/P1060046.jpg

Reiv ut den gamle motoren, flyttet over svinghjul, clutch, motorfester og vannpumpe fra 2 literen.
Hadde av bunnpanne på Om606`en for og sjekke rådetykkelse og underspyling...Lagde også plugg til oljeretur når jeg først var på de kanter:)

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/P1060037.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/P1060039.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/P1060044.jpg

Så var det bare og hive inn den svære klumpen:)

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/P1060036.jpg

Den Gale daniel kommer med motor!!: rock :

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/S7300013.jpg

Min gode venn Frank tar i mot

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/S7300015.jpg

Om 606`en passet rett på motorfester og org 2 liter girkasse..MB har vært lure her, for nesten alle girkassene og svinghjula og clutchene passer om hverandre:)
Radiator måtte flyttes langt frem, og stabbstaget måtte senkes, men ellers gikk det smerte fritt!

OM606`en på plass:

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_2420.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_2421.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_2418.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_2421.jpg

EN LITEN SNIKTITT på hvordan det blir med blåsehjelp:nana:

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_2455.jpg
Senast redigerat av EDH_Performance (4 december 2012)

336 Inlägg
2 december 2012
#2
detta ska följas! lycka till! smile


8 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#3
Men selv om denne motoren har 135hk som sugemotor, holder ikke det vell????

Vi setter igang første steg i prosessen:)

"Prosjekt Custom innsug og montreing av Eaton m90 Kompressor"

Begynte fredag etter jobb, demonterte innsuget, fjernet dieselfilterholderen og servopumpen...
Kappet istykker det orginale N\A innsuget og bygde på det...
La bildene snakke

Prøve tilpasse
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0767.jpg

riktig avstand mtp reimhjul
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0769.jpg

Merking av innsug
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0773.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0771.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0778.jpg

Bygging pågår...
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0779.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0780.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0781.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0783.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0785.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0796.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0797.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0799.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0807.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0808-1.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0809.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0810.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_0812.jpg

Hadde først på ett 75mm hjul på kompressoren, og 150mm på veiv
Dvs, ett forhold på 1:2...Trykket lå på ca 0.1 ved 3000rpm og 0.25 på maks turtall

Smidde meg ett 50mm hjul, fortsatt 150mm på veiv
dvs, ett forhold på 1:3...trykket ble nå 0.05 bar på tomgang, og 0.5 bar ved ca 3000rpm..0.8bar på maks turtall!
Justert litt på pumpen, og har nok en 140-145 hk i motor nå
Har lært meg mye om rekkepumpen og den indre så videre og grovere justering kommer..

Motoren drar helt ifra tomgang og opp til 60000rpm og høres ikke ut som noe diesel!

8 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#4
Felgene er på:

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3207.jpg

Lurer på om hva man kan gjøre med disse bendene?
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3175.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3174.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3173.jpg

Da kjem bildane:) Ble en lang kveld igår, men ble ferdig med sveisingen! Bare finpussen igjen:)
Røra er langradie eksosbend fra bilxtra(De som har finest bøy) og er 43mm innvendig

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3224.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3227.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3228.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3229.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3232.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3233.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3238.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3241.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3243.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3246.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3247.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3263.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3250.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3259.jpg

Skjønnheten vs udyret

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3285.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3286.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3288.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3291.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3293.jpg



Svinghjulsbygging:

Begynt å lette svinghjulet og få montert på Sachs 765 M5 Race plata:

Begynte på 12kg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3298.jpg

Spente opp svinghjulet og rettet det opp.
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3302.jpg

Fjernet trigger-ringen bak, -1kg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3303.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3307.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3310.jpg

Fjernet materiale forann, -4.8kg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3311.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3312.jpg

Måtte sveise startkransen fast
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3318.jpg

Nesten ferdig: Endte opp på 5.7kg!!
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3319.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3323.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3325.jpg


Noe av andre delene:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3326.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3327.jpg

8 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#5
Rådene:

Org OM606.962 banan råde:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3296.jpg

H-profil:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3297.jpg

Stemplene og rådene + tilbehør ble vektjustert. Skilte nesten 1.5 gram fra stempel til ett annet... Justerte det ned til +-0,1gram:)

Standard vekt:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3345.jpg

Alle stemplene rengjort og veid:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3351.jpg

Min gode venn Christer veier:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3348.jpg

Stemplene blir frest på innsiden for ikke å ødelegge styrken:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3349.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3350.jpg

Ett sett med grom stempler, råder og bøs kryssbolt:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3358.jpg

Bunndel ble forsterket:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3341.jpg

Råmateriale:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3342.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3344.jpg

Nesten ferdig, men mangler bolthull:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3347.jpg

Bolthull blir merket med en gammel bunnpanne:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3353.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3354.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3355.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3366.jpg

Da har jeg steamet alle delene, og inspisert blokk/veiv. Montert dette sammen igjen:)
Stemplene og rådene er montert sammen. Støttebrygga er helt ferdig!
Har fått feil rammelager, så må bytte dem til mandag...
Planen er og ha motor ferdig og funksjonibel før neste helg: rock :

Støttebryggen:

Måtte lage ett litt spesielt feste på den fremre bukken, grunnet oljepumpen:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3367.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3372.jpg

Alle bolthullene stemmer:)
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3369.jpg


Blokk og delene vasket:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3377.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3381.jpg

Veiv montert i:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3380.jpg

Stemplene:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3379.jpg

En PES 6M 55C pumpe som skal få nye 7.5mm elementer av Dieselmeken AB
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3382.jpg

En liten teaser...
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3387.jpg

8 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#6
Ble litt porting og da ikveld:) Dette er bare en prøve, så finpussen blir tatt etterhvert;)

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3421.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3420.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3416.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3417.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3423.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3422.jpg

Er litt og hente på innsugs siden også!
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3446.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3447.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3448.jpg


http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3436.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3434.jpg

Toppen er planet, ventilsetene slipt, den er også portet en del:)

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3650-1.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3680.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3679.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3677.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3675.jpg


Servo pumpe ble også montert denne gangen, og ett løpehjul, slik at kompressor hjulet får max inngrep på reima
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3682.jpg


Clutch er i hus, 240mm 6-puck sinter
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3668.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3669.jpg

Intercooler har blitt montert, samt en stor oljekjøler! Alt ble gjort på en dag...

Fikk ved ett uhell i meg en cola, så da kunne jeg ikke styre kreftene lengre: smil :

Dagen begynte slik:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3705.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3707.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3710.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3715.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3718.jpg


Ikveld laget jeg den ventilen som skal "veksle" mellom Kompressor/Turbo:

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3730.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3731.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3734.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3736.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3737.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3738.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3739.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3740.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3741.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3744.jpg

Intercooler og rørgate:

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3755.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3753.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3751.jpg

Turbo og grenrør.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3757.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3760.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3763.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3764.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3765.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3767.jpg

8 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#7
Hadde ute turboen igår, og monterte trykk uttak i begge kanaler samt eksos temp uttak.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3859.jpg
Eksos sonden ligger akkurat imellom begge kanalene rett før impeller.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3860.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_3861.jpg
Uttak for 4mm kobber rør, som jeg lagde ca 30cm lange med en stor 10 runders coil på for god kjøling.
Ja, da har jeg hatt vareopptelling på nytt, og 6 funksjonible gir er funnet: smil :
Har fått hjelp av erik, og div andre kamerater for å klare dette på 2 dager:tilber:

La bildene tale for seg...

Vi begynte slik:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4056.jpg

hengte opp girkasen (ingående aksel passet i org lager i veiva, så vi bruker denne som styring)
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4060.jpg

fornøyd med avstanden til splines vs clutch:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4062.jpg

punkter kassa en plass og justerer slik at kassa er rett iforhold til flens:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4063.jpg


http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4070.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4072.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4073.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4074.jpg

clutch med sveist med nytt senter, type STOR!:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4075.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4076.jpg

Spakstellet ble kortet inn:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4088.jpg

Her ser dere svinghjulet og clutchen...Lagde meg ett finfint sentreringsverktøy
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4077-1.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/IMG_4078-1.jpg

Ferfdig w124 diff med custom w140 125mm flenser
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01294.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01295.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01296.jpg


Så over til selve stikk-akslene:

Kappet og delvis sveist aksel...Rettet dem slik at de kan sveises helt
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01297.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01298.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01299.jpg

Ferdig sveist aksel
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01300.jpg

Så dreier jeg ned skjøten slik at jeg kan få på en hylse over sveisen, så sveiser jeg hyslen fast slik at skjøtingen blir sterkere enn resten av akselen: smil :
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01301.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01302.jpg

Her er to ferdige aksler...Her ser dere de hylsene som er sveist over skjøten:p
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01303.jpg

to helt ferdige:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01304.jpg

25mm vs 32mm aksler
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01305.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01306.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01307.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/DSC01308.jpg

Da er bilen på veien igjen! Har i disse dagene som har vært oppgradert mellomaksel og hardykoblinger. Flyttet girkassa lengre opp i gulvet for å få bedre vinkel på mellomaksel, samt bygd nytt spakstell.

Måtte bygge om medbringeren på diffen, går ifra 90mm til 110mm hardykobling:

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120510_214119.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120510_214124.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120510_215401.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120510_215409.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120510_221028.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120510_221035.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120510_221042.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120510_221047.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120510_222324.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120510_222334.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120510_222340.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120510_222344.jpg

Så over til spakstellet og modifiseringen av gulvet+lyddemping!

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120511_214157.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120511_215104.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120511_215130.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120513_211507.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120513_211527.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120513_213355.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120513_215657.jpg

Så lagde vi ett rør til den bakre wastegaten (den andre blir lagd veldig snart)
Er litt lei av all soten som legger seg på motoren

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120514_002213.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120514_003637.jpg

Legger også ved noen bilder av motor rommet pdd, blir snart en grundig shinings oppi her

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120514_003723.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120514_003739.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120514_003748.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120514_003824.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120514_003851.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120514_003900.jpg

Men så her igår så fikk jeg plutselig veldig risting og resonans i bilen etter litt dekk brenning....
Svakt ledd sier du??? Motorfestet likte ikke rivstart på 3 gir:)

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120513_230521.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120513_230442.jpg

Etter ett topp havari, der registerkjede røyk så ble motoren forsterket ytterligere:D

Ja, da har jeg fått motoren ut av bilen og begynt på den. Har vasket og spylt blokka, da det var masse plastbiter og alu i bunnpannen fra registeret...
Har byttet to styringer i toppen og slipt nesten alle ventilene til sete sitt. Så har jeg satt kmcams på saken mtp sterkere ventilfjærer, og de har funnet noe.

Ellers har jeg oppgrdert kilen på drevet nede på veiva, da det nå blir tyngre å dra rundt dieselpumpe og kammer samt turtallet stiger og synker LITT raskere nå enn før:)

Her er den orginale kilen, og som man kan se er den veldig spinkel.
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_185855.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_185915.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_185928.jpg

Her har jeg borret inn ett 5mm hull som går langs veiva og drevet+medbringer og slått inn en 5mm rørsplint...Greit å være på den sikre siden
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_191349.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_191415.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_191949.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_192535.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_192549.jpg


Og en oppgradering på kompressoren har jeg også gjort! Byttet lager og portet den en del

Renset skruene.
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_223157.jpg

Medbringeren var faktisk tight og fin!
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_223231.jpg

Orginal utblås.
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_223511.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_223515.jpg

Ønsket utblås.
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_224555.jpg

Portet utblås
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_233606.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_233618.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_233642.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_233649.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120609_233716.jpg

De nye fjærene passet som ett skudd, trengte bare å lage meg noen underlagsskiver

Orginal (hs) og race fjær (vs)
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_001030.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_001053.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_001106.jpg

Fjærer og custom underlagsbrikker
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_004829.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_004845.jpg

Innspent fjær
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_010408.jpghttp://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_010440.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_012124.jpg

8000+rpm preppet topp
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_024607.jpg

Lakket deler med krympelakk for orginal look
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_035027.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_035034.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_035042.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_035050.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_042255.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120616_042301.jpg

Siden kamdrevet på innsugskammen bare er presset på, og er designet for å drive ventilfjærer med orginal innspenningstrykk på 15kg måtte her gjøres noe:) Nye fjærene er på 36kg!

Borret og gjenget inn en M6 skrue som medbringer
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120617_153501.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120617_153638.jpghttp://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120617_153650.jpg

Sluttmontering
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120617_183737.jpghttp://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120618_010818.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120618_010826.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120618_010835.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120618_010846.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120618_011712.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120618_011727.jpg

Her er roten til hva som ødela motoren min
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/W201/20120618_013036.jpg

8 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#8
Kina turboen tok kvelden her i forrige uke, så nå blir det nok en oppgradering!
1. Kompressor skal vekk
2. nytt og bedre innsug skal bygges
3. bygge nytt grenrør
4. bygge compound turbo oppsett med en Holset hx60 og en hx 40:D

8 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#9
Restaurering av min nyinnkjøpte Holset hx60:

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/20121201_141432.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/20121201_142630.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/20121201_142637.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/20121201_142657.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/20121203_185007.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/20121205_204252.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/20121205_204313.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/20121205_204320.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/20121205_204351.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/20121205_204402.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/20121205_204444.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y66/volvoturbopower/20121205_204525.jpg

Avstängd
195 Inlägg
6 december 2012
#10
ÅÅåååå va nice big_smile


Sök