2442
Sök

VW POLO 1.4 8V-00, Motorproblem, Går inte som den ska efter kallstart.

3 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#1
Hej.
Min polo har alltid tickat lite och ibland efter gaspådrag så har tomgången pendlat lite tills jag har gasat till en gång, då den återgått till det normala. Kan detta vara kopplat till de problem jag har nu? Läs vidare.

Nu när det var -20 i stora delar av landet så fick jag ingång den närmast normalt men oljetryckslampan blinkade.
Så stängde av den och försökte igen när den var lite varmare ute.

Startar och så normalt men tomgången går riktigt dåligt och när man gasar så hör man strax efteråt något resonansljud. Bilen har närmast tappat all effekt också och är svår att varva över 3000varv.

Felsökte bilen och där stod det något om för fet bränsleinblandning.
Verkstan tror det är kamaxeln efter en snabb koll och tycker det är bäst att byta motor...

Jag tror snarare det har något med wastegaten att göra eller något annat vid insugsluften men jag är inte heller någon expert..

Så nu är frågan om man ska byta motor, eller söka vidare vad det är för något, alternativt sälja bilen så som den är.

Tack på förhand.

2 250 Inlägg
6 december 2012
#2
Tja... ett försök. Så har det blivit på minst 2 av mina bilar då det berott på att ljuddämpare rasat ihop invändigt och blivit i stort sett heltäta. Lossa vid skarven efter katten eller grenröret och testa med fritt utblås. Låter rätt högt om det inte finns en turbo på bilen. Är det fel inuti dämparen kommer Du garanterat att märka skillnaden.

Ett annat... sprickor inuti tändstift, där det samlas avlagringar o sot, som leder gnistan så att säga fel väg utefter porslinet och inte mellan elektroderna där gnistan normalt ska hoppa över.. Byt tändstift.
Vanligt på gamla SAAB 900 när de väl en gång blev sura.

Allt för låg och haltande tomgång, kan gör att oljelampan blinkar eller lyser.


Sök