3426
Sök

BMW 325xi E46- Hackar/Durrar vi motorbromsning

38 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Bilen durrar när jag motorbromsar- spelar ingen roll vilken växel.
Durret kan bli som kraftigast när jag släpper kopplingen direkt till motorbroms.

Det durrar/vibrerar ingenting när jag frikopplar!

Vad tusan kan problemet sitta i? Kardan? Eller vägunderlaget?

Snälla, har ni funderingar eller tips så skriv smile

Mvh


...has left the building...
4 474 Inlägg
9 december 2012
#2
Fritiof: En fråga, du råkar inte veta om Knut Kragballe fortfarande är aktiv smile ?

Om du slirar medvetet som en kärring på kopplingen, slutar det "durra" då ett tag då trots att du kopplar som vanligt? Om ja så KAN det vara en förorenad lamell tex...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

38 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#3
Haha kul att du reagerade på användarnamnet, många som tror att jag heter Fritiof Konkas..vilket vore djävulskt coolt! Knut Kragballe pensionerade sig eftersom han insåg att lyckas matcha "Brysselsteget" vore en omöjlighet wink

Okej tack! Ska prova det smile
Du skriver dock en "förorenad lamell tex"- vad mer kan det vara symptom på??


...has left the building...
4 474 Inlägg
9 december 2012
#4
En förorenad lamell betyder oftast att man har ett mindre (?) oljeläck antingen från motorn eller växellådan, dvs inne i "kopplingshuset" så oljan hamnar på svänghjulet och/eller lamellen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

38 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#5
Ingen chans att det kan vara drivaxeln?


...has left the building...
4 474 Inlägg
10 december 2012
#6
fritiof_konkas skrev:
Durret kan bli som kraftigast när jag släpper kopplingen direkt till motorbroms.

Det tolkar jag som att "durret" kommer av den "slirande" kopplingen, så fort kopplingen greppat så är det OK. Testat att "kärring-slira" på kopplingen? Blev det nån skillnad? Annars kan du googla fenomenet "clutch judder"!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

38 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#7
Kanske lite fel tolkat då. Durret blir kraftigast precis när jag släpper kopplingen(kanske pga högst påfrestning någonstans), men det pågår under hela motorbromsningen.
Har inte hunnit testa kärring-dra på kopplingen men ska göra det!


38 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#8
Har konstaterat att det inte kan vara lamellerna..Är dock väldigt inne på om det kan vara drivaxeln som börja ge upp!! Känns som att det bara blir värre & värre. Gjorde några fullgasrepor genom alla växlar och då kände jag "durret" även då, inte lika intensivt dock.

Hur jobbigt är det att byta drivaxel själv måntro? Finns det någon som har bra tips att komma med?
Såg att en drivaxel kostar mellan 3k-4k beroende på företag.

Tack snälla för svar!



Sök