11 december 2012
Trådstartare
Testar att lägga ut en tråd här med i hopp om att någon vet vad felet kan vara!
Hej!
Jag va och köpte mig en Volvo förra veckan, en s60 R årsmodell 2001.
Hursomhelst så när jag provkörde den så märkte jag inget konstigt med den med tanke på att den inte kom från en direkt kallstart eftersom säljaren hade åkt och mött upp mig med bilen på en bestämd plats.
Men så nu när jag har haft den hemma hos mig i ett par dagar så märker jag att efter den har stått över natten och man ska ut och åka så händer det ibland att den dör när man ska börja rulla.
Tex. Idag när jag skulle ut och åka så går jag ner, startar bilen, börjar skrapa rutorna runt om för att sedan sätta mig i bilen. Jag lägger i backen släpper upp bromsen och ger bilen gas, det är då som den dör. Och jag måste lägga den i parkeringsläget för att på nytt starta upp den och göra ett nytt försök att kunna backa ut. (Obs, detta har även inträffat vid läge D på växlespaken) När jag väl kommit iväg så känns inte bilen konstig på något sätt och den går som den ska. Jag parkerar utanför gymmet går in och tränar i 1.5-2 timmar för att sedan åka hem. När jag ska åka därifrån så lägger jag i backen och backar ut utan några som helst problem.
Jag har spenderat X antal timmar idag genom att goolga runt på vad det kan vara för fel på bilen men inte hittat någon som har samma problem. De länkar jag hittat har förslagen varit att de kan vara fel på gasspjället men vad jag fattade de som så ska bilen då även hoppa upp och ner i varv på tomgång, och bete sig allmänt konstigt om jag. Vilket inte är fallet för mig. Men det kanske är den det är fel på ändå?
Bilen har fullstämplad Service-bok från Volvo. Och senaste året har förra ägaren lagt ner över 25000 kr på bilen, däribland kamremsbyte, alla oljor bytta, lite bromsar osv.
Kan det vara så lätt problem att jag inte är van vid att köra automat, då jag aldrig kört de förut? Min flickvän som oxå kört manuell hela sitt liv har samma problem med bilen.
Vad skulle ni föreslå som åtgärd på detta problem? Kan tillägga att jag inte är händig under huven och har dessutom inget garage att stå och pilla i dessvärre. Kom gärna med frågor om ni har några så svarar jag mer än gärna på dom!
Mvh
!Edit! Ska även tillägga att detta inte inträffar varje gång man ger sig på att åka med den.