3393
Sök

Frågor och köpråd ang Honda civic

4 261 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Koffez skrev:
Som många redan har sagt så är rosten det största problemet, men motormässigt helt underbara bilar smile
Kolla även hjulhusen efter rost.

Men när du väl har köpt en Honda så lär du alltid vilja ha Honda wink

jäklar skönt o höra..hoppas man hittar en fin exemplar nu snart,.tack för alla svar. mer tips o råd är självklart välkomna;))

648 Inlägg
17 december 2012
ESi är ju också en pigg bil med sina 125hp och strax över 1000kg bil..enkel kam och ingen "riktig" VTEC tyvärr men den låter fint och går fint ändå...finns väldigt mycket trim till den motorn om man känner för att modda, inga större problem att få ut 150-160hp relativt billigt.

Avstängd
1 714 Inlägg
17 december 2012
Ett bra tips är ju att inte köpa en bil ifrån nån som stavar VTEC som "V-tech"

Denne person kan med all säkerhet ingenting om bilar och bilen är förmodligen misshandlad lika mycket som namnet.

Hur många stavar Golf Gti som Golf Gittan?

Trådskaparen, du är naturligtvis ursäktad då du inte hållt på med Honda, men äger man en bil med VTEC och stavar det fel när det står på ventilkåpan hur det stavas då finns det fanimej inte många ursäkter.

Kanske ska köpa en sån där Toyota med VITTU motor?
Senast redigerat av Emilius (17 december 2012)

Avstängd
1 714 Inlägg
17 december 2012
Ejan skrev:
ESi är ju också en pigg bil med sina 125hp och strax över 1000kg bil..enkel kam och ingen "riktig" VTEC tyvärr men den låter fint och går fint ändå...finns väldigt mycket trim till den motorn om man känner för att modda, inga större problem att få ut 150-160hp relativt billigt.

Och nu är det ju så att D16Z6 som sitter i ESi har "riktig" 3-stegs VTEC så där har du tyvärr fel.

Det är VEi som inte är en "riktig" VTEC och har en VTEC-funktion enbart för att spara bränsle.

648 Inlägg
17 december 2012
Emilius skrev:
Ejan skrev:

Och nu är det ju så att D16Z6 som sitter i ESi har "riktig" 3-stegs VTEC så där har du tyvärr fel.

Det är VEi som inte är en "riktig" VTEC och har en VTEC-funktion enbart för att spara bränsle.

Nej det är du som har fel tyvärr...

vi har inga trestegs VTEC  och ESi´n har bara VTEC på insugssidan medans VTI har både där och på avgas såkallas "riktig" VTEC

håll du dig till dina VW´s istället ;-)
Senast redigerat av Ejan (17 december 2012)

4 261 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Emilius skrev:

Denne person kan med all säkerhet ingenting om bilar och bilen är förmodligen misshandlad lika mycket som namnet.

Trådskaparen, du är naturligtvis ursäktad då du inte hållt på med Honda, men äger man en bil med VTEC och stavar det fel när det står på ventilkåpan hur det stavas då finns det fanimej inte många ursäkter.

hur stavar man det da? trodde man stavade vti? hur gör jag när jag letar efter den starkaste motorn ? det är väl den med 160 hk eller hur? vti?

648 Inlägg
17 december 2012
panda666 skrev:
Emilius skrev:

hur stavar man det da? trodde man stavade vti? hur gör jag när jag letar efter den starkaste motorn ? det är väl den med 160 hk eller hur? vti?

ska du ha den värsta Civicen  säg 92-96 så heter den 1.6 VTi och ligger på 160hp sen finns också 1.8 VTi och den ligger på 168hp och är den såkallade "englands" Civicen men det är främst 98or med en helt annat utseende än ovannämnda 1.6 VTi.

vill du ha ös under huven så är det VTi du ska leta efter

4 261 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Ejan skrev:
panda666 skrev:
Emilius skrev:

ska du ha den värsta Civicen  säg 92-96 så heter den 1.6 VTi och ligger på 160hp sen finns också 1.8 VTi och den ligger på 168hp och är den såkallade "englands" Civicen men det är främst 98or med en helt annat utseende än ovannämnda 1.6 VTi.

vill du ha ös under huven så är det VTi du ska leta efter

så ska leta alltså efter enkelt en vti med 160 kussar;smile mellan 92-96 . Roliga och pålitliga bilar.
ska bli kul och hoppas det dyker upp nånting i stockholm

Avstängd
1 714 Inlägg
18 december 2012
Bullet--- skrev:
Emilius skrev:
Ejan skrev:

Den enda Honda motor med 3 stegs vtec är 130hk D15B motorn som endast såldes i Japan.
Antaglige menar han att  d16z6 inte har riktig vtec då den inte har vtec på avgasventilerna wink

Jo, det verkar du ju faktiskt rätt i, men jag är fortfarande konfunderad.
Som alltid med Honda står det en massa skit på internet man inte vet vad man ska tro på.

http://www.civic-eg.com/causeforalarm/3 … /index.php

Här tillexempel, där det står att alla D-serie endast har VTEC på insugssidan,
men ändå att D15B har 3-stegs VTEC, hur går det ihop då?

Och på den sidan står inget om avgassidan när dem pratar 3-stegs VTEC längre ner.

Det är detta som är så tröttsamt med Honda, bara massa käbbel och egentligen vet ingen vad som är sant.
Senast redigerat av Emilius (18 december 2012)

Avstängd
1 714 Inlägg
18 december 2012
Ejan skrev:
Emilius skrev:
Ejan skrev:

vi har inga trestegs VTEC  och ESi´n har bara VTEC på insugssidan medans VTI har både där och på avgas såkallas "riktig" VTEC

Hur jävla dum i huvudet får man vara egentligen?

Du vet om att jag äger en Honda med D16Z6 va?

Håll dig till din jävla Ford. That's right, för bilar man inte har uppe på garaget existerar inte eller hur roll

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
18 december 2012
om de nu är så mycket snack om hondorna så är de väl enklast och lyfta ventilkåpan och kolla själv vad som är sant ?

Avstängd
1 714 Inlägg
18 december 2012
CHEEVA skrev:
om de nu är så mycket snack om hondorna så är de väl enklast och lyfta ventilkåpan och kolla själv vad som är sant ?

Fast nu vet ju inte du något om Honda.

En motor finns i europa, samtidigt som en annan såldes på en annan modell i Japan,
som inte finns i europa eller USA, och en motor finns bara i USA men den finns även i Sverige på en modell med annat namn och årsmodell, men inte i Japan, osv osv..

Det är bara en stor jävla soppa allting.

Saabifierad
2 031 Inlägg
18 december 2012
En varning med den bilen är att besiktningen precis gått ut och ägaren verkar vara alltför "upptagen" med sin firmabil för att besiktiga denna, har aldrig förstått det jobbiga i att besiktiga en bil om det inte är något man vill dölja tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Avstängd
1 714 Inlägg
18 december 2012
Bullet--- skrev:
Emilius skrev:
Bullet--- skrev:

Den enda Honda motor med 3 stegs vtec är 130hk D15B motorn som endast såldes i Japan.
Antaglige menar han att  d16z6 inte har riktig vtec då den inte har vtec på avgasventilerna wink

Jo, det verkar du ju faktiskt rätt i, men jag är fortfarande konfunderad.
Som alltid med Honda står det en massa skit på internet man inte vet vad man ska tro på.

http://www.civic-eg.com/causeforalarm/3 … /index.php

Här tillexempel, där det står att alla D-serie endast har VTEC på insugssidan,
men ändå att D15B har 3-stegs VTEC, hur går det ihop då?

Och på den sidan står inget om avgassidan när dem pratar 3-stegs VTEC längre ner.

Det är detta som är så tröttsamt med Honda, bara massa käbbel och egentligen vet ingen vad som är sant.

Alla sohc vtec har vtec på inloppsventilerna.
3 stegs vtec har tyvärr inget med att avgassidan aktiveras. Ide´n med 3 stegs vtec var att kombinera snålheten från en vtec-e(d15z1) och effekten från en vtec(d16z6). Läste igenom länken och under D15B står det i princip hur det funkar.

Nåväl, det jag syftade på var att D16Z6 iallafall har vad jag skulle kalla riktig VTEC, blandade ihop begreppen med 3-steg osv.

648 Inlägg
18 december 2012
Emilius skrev:
Ejan skrev:
Emilius skrev:

Håll dig till din jävla Ford. That's right, för bilar man inte har uppe på garaget existerar inte eller hur roll

Oj inte fått nåt på länge ? spelar väl ingen roll att du äger en du verkar lika vilsen för det.

nog offtopic från mig    lycka till trådskaparen med att hitta en bil

4 261 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Ejan skrev:
Emilius skrev:
Ejan skrev:

Oj inte fått nåt på länge ? spelar väl ingen roll att du äger en du verkar lika vilsen för det.

nog offtopic från mig    lycka till trådskaparen med att hitta en bil

tack;)) alltid roligt att få se vad folk skriver,en fråga till? vad kommer det att vara för skillnad mellan min 528 med en civic vti?

hur är växellåda? koppling? är dom bara framhjulsdrift?
älskar växellådan hos min 528 samt koppling..snackar om e39 nu. har civicen bra grepp vid höga farter? bra på vinteR?

Sök