3724
Sök

Turbo byte på Audi A6 2.7 Quattro

32 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#1
Hej,

Jag tänkte att jag skulle byta turbos på min A6 2.7L quattro.
Då en av turbona har givit med sig.

Min fråga är om det finns någon som kan ge förslag på hur man enklast byter turbon, allt är så trångt och jävligt, om det finns någon audi meck som är sugen på att skriva ner en liten lista så man inte tar bort massa skit i onödan eller vänder på arbetet och gör så det tar dubbelt så långt tid.

Antingen att någon skriver en lista eller kan få en slant och har nära till Linköping och hjälpa till!

Snabba svar tar jag gärna emot, garage plats i stor verkstad har jag.

PM-a gärna.

Hälsningar
Robin

Nissan S14a -97

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 december 2012
#2
Dyrt, mycket dyrt finns säkert folk som kan men många gör det nog inte gratis, man får plocka ur motorn annars lär det ta flera år vet mekaniker som sliter håret av sig när det kommer någon med S4/A6 Biturbo som har turboras inget rolig jobb.


14 Inlägg
15 december 2012
#3
Lämna in den till Somar så fixar han det nog smile
Att du aldrig kan köpa en hel bil dalish haha smile

32 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#4
Jag har frågat Somar, väntar på ett svar.

Nissan S14a -97

438 Inlägg
15 december 2012
#5
Dalish skrev:
Hej,

Jag tänkte att jag skulle byta turbos på min A6 2.7L quattro.
Då en av turbona har givit med sig.

Min fråga är om det finns någon som kan ge förslag på hur man enklast byter turbon, allt är så trångt och jävligt, om det finns någon audi meck som är sugen på att skriva ner en liten lista så man inte tar bort massa skit i onödan eller vänder på arbetet och gör så det tar dubbelt så långt tid.

Antingen att någon skriver en lista eller kan få en slant och har nära till Linköping och hjälpa till!

Snabba svar tar jag gärna emot, garage plats i stor verkstad har jag.

PM-a gärna.

Hälsningar
Robin

Tjena robin, Svaret på din fråga är att du måste ta ut hela motorn om du ska komma till och få lös bägge turbos,
Vi bytte turbos på en likadan som din bil på jobbet för några månader sen,
(Jobbar som VAG meck,)

MVH VAnd3rsson


32 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#6
Hej,

Tack för svaret, jag förstog att jag var tvungen att ta ur motorn, hitta inte någon annan lösning.
Men för att lyfta motorn räcker det med att ta bort lite i fronten så motorn går rakt upp? Eller måste jag plocka väck hela fronten?
Kan ju spara några minuter så slipper jag lossa allting kanske.
Tänkte då först på den som går mellan skärmarna där motor huvvet fästes i.
Räcker det tror du?

MVh
Robin

VAnd3rsson skrev:
Dalish skrev:
Hej,

Jag tänkte att jag skulle byta turbos på min A6 2.7L quattro.
Då en av turbona har givit med sig.

Min fråga är om det finns någon som kan ge förslag på hur man enklast byter turbon, allt är så trångt och jävligt, om det finns någon audi meck som är sugen på att skriva ner en liten lista så man inte tar bort massa skit i onödan eller vänder på arbetet och gör så det tar dubbelt så långt tid.

Antingen att någon skriver en lista eller kan få en slant och har nära till Linköping och hjälpa till!

Snabba svar tar jag gärna emot, garage plats i stor verkstad har jag.

PM-a gärna.

Hälsningar
Robin

Tjena robin, Svaret på din fråga är att du måste ta ut hela motorn om du ska komma till och få lös bägge turbos,
Vi bytte turbos på en likadan som din bil på jobbet för några månader sen,
(Jobbar som VAG meck,)

MVH VAnd3rsson

Nissan S14a -97

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
16 december 2012
#7
ja skulle gissa på att det är smidigast att sänka allting neråt med subframe och allt


32 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#8
Om du menar att sänka motorn neråt så är detta en omöjlighet för då måste man ta bort hela framvagnen typ. Vilket känns onödigt då jag måste byta många bussningar etc. Det är min gissning. det är rätt trångt, inte en gammal volvo tyvärr haha.

CHEEVA skrev:
ja skulle gissa på att det är smidigast att sänka allting neråt med subframe och allt

Nissan S14a -97

866 Inlägg
16 december 2012
#9
Det går utan att lyfta ur !! Men inget att  jag skulle göra om !! Hänger motorn i ett  motor ok.
tar av motorfästena och lossar hjälpramen. Spett och och delar ram och motor och trycker in en trädklos i mellan motor och ram släppper motor oket så kan man komma åt med små händer och smala underarmar-!! Inget av detta passar in på mig .-/  Vänster sida få man modda vatten röret så man kan sätta på turbon med rören på turbon.
Nu var det säkert ett år sedan men så det har jag glömt en hel del men min rekomedation är lyft ur motorn och häng den i ett motor ställ !! Kolla cattarna ! Dom är minst lika roliga att få loss när motorn ligger i :-)
Och tål ju inte olja om ett agg har tackat för sig ... Lycka till :-)

5 119 Inlägg
16 december 2012
#10
tekniknissen1 skrev:
Det går utan att lyfta ur !! Men inget att  jag skulle göra om !! Hänger motorn i ett  motor ok.
tar av motorfästena och lossar hjälpramen. Spett och och delar ram och motor och trycker in en trädklos i mellan motor och ram släppper motor oket så kan man komma åt med små händer och smala underarmar-!! Inget av detta passar in på mig .-/  Vänster sida få man modda vatten röret så man kan sätta på turbon med rören på turbon.
Nu var det säkert ett år sedan men så det har jag glömt en hel del men min rekomedation är lyft ur motorn och häng den i ett motor ställ !! Kolla cattarna ! Dom är minst lika roliga att få loss när motorn ligger i :-)
Och tål ju inte olja om ett agg har tackat för sig ... Lycka till :-)

Nämde denna tråd för en jobbarpolare  då ja vet att han pratat om nått turbo byte. han hade gett sig fan på att han skulle byta en turbo på sin utan att lyfta ur motorn. han sa samma sak, trångt som faaan! dock tröttna han och slet ur motorn då de gick fortare så i slutändan :p
Senast redigerat av mb_pucken (16 december 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
16 december 2012
#11
Dalish skrev:
Om du menar att sänka motorn neråt så är detta en omöjlighet för då måste man ta bort hela framvagnen typ. Vilket känns onödigt då jag måste byta många bussningar etc. Det är min gissning. det är rätt trångt, inte en gammal volvo tyvärr haha.

CHEEVA skrev:
ja skulle gissa på att det är smidigast att sänka allting neråt med subframe och allt


japp skicka ner subframe och allt ... brukar va enklast på modernare bilar , hade de varit en gammal volvo hade de ju bara varit och lyfta lite svära och hoppa och vips så är den ur


438 Inlägg
16 december 2012
#12
Hej igen Robin, nja vi gjorde så att vi tog loss hela fronten och lyfte ut motorn och låda rakt ut, (Automatare och quattro)
blir nog rätt trångt att försöka lyfta ut den utan att ta loss fronten, tänkte mest på att motorkran och dylikt inte går fritt mot huven när man ska lyfta,
Vi ansåg det vara lättare och man fick ordentligt med plats när man tog bort fronten,
Men det går säkert att göra det med fronten kvar men som jag skrev så blir det nog lite bökigare,
Det var även lite lättare för vår del att ta hela fronten för lådan skulle oxå ut och skickas på renovering,

MVH VAnd3rsson

Edit: Skrev lite fel

Dalish skrev:
Hej,

Tack för svaret, jag förstog att jag var tvungen att ta ur motorn, hitta inte någon annan lösning.
Men för att lyfta motorn räcker det med att ta bort lite i fronten så motorn går rakt upp? Eller måste jag plocka väck hela fronten?
Kan ju spara några minuter så slipper jag lossa allting kanske.
Tänkte då först på den som går mellan skärmarna där motor huvvet fästes i.
Räcker det tror du?

MVh
Robin

VAnd3rsson skrev:
Dalish skrev:
Hej,

Jag tänkte att jag skulle byta turbos på min A6 2.7L quattro.
Då en av turbona har givit med sig.

Min fråga är om det finns någon som kan ge förslag på hur man enklast byter turbon, allt är så trångt och jävligt, om det finns någon audi meck som är sugen på att skriva ner en liten lista så man inte tar bort massa skit i onödan eller vänder på arbetet och gör så det tar dubbelt så långt tid.

Antingen att någon skriver en lista eller kan få en slant och har nära till Linköping och hjälpa till!

Snabba svar tar jag gärna emot, garage plats i stor verkstad har jag.

PM-a gärna.

Hälsningar
Robin

Tjena robin, Svaret på din fråga är att du måste ta ut hela motorn om du ska komma till och få lös bägge turbos,
Vi bytte turbos på en likadan som din bil på jobbet för några månader sen,
(Jobbar som VAG meck,)

MVH VAnd3rsson

Senast redigerat av VAnd3rsson (16 december 2012)


32 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#13
Problemet är löst, denna gång skippar jag att göra det själv och lämna in det till en vän som är bilmeck på heltid och driver sin egna verksamhet inom branschen. Så då passar jag även på att byga kamremsats och fläktrem smile

Tack för alla svar och tips. Om det blir en gång till eller kommer not liknande fall så vet jag iallafall hur jag smidigast byter detta.

MVH
Robin

Nissan S14a -97


Sök