Hej, för någon dag sedan så märkte jag att min ABS inte fungerade på bilen. Det är en Seat ibiza 16v -98. ABS lampan lyser inte, står jag still med bilen så kan jag trycka ner bromspedalen till botten. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Tjenare... det beror på om det e halt ute lr inte=)...skämt och sido ... men men jag har problem oxå med ABS:en... fast det e fixat nu, det var att när jag bromsade i fart upp till 30-40km/h... så slog abs:en i oavset om det var halt lr inte det lät i hela bilen och pedal fjädrade som om det vore halt under däcken även nu domma varmaste dagarna i Sverige:P lite sjuk... men iaf det var fel på en kugg krans bak på höger hjulet och mellanrummet mellan sensorn och kuggkransen var förstor och det slår ut hela ABS systemet tyvärr.. men i ditt fall så lämna in bilen snabbt dom pluggar in EOBD... d.v.s att dom läser ut bilen med ett instrument så ser dom om det har kommit några felkoder vilket det lär ha gjort... förhoppnings vis för då är det ju lättare att gå till väga sen... Och det är inga pengar alls med att lämna in den.. för det bara... lr det skall det inte vara... farsan hade ett ABS problem på sin merca det var inte gratis däremot att byta det hela ABS styrenheten och alla sensorerna + mjukvaror till det nya styrsystemet... runt 45000kr hamnade kalaset på när det var klart bara för den jävla ABS:en:P men det var merca då och det är inte på tal om till Seat lr som i mitt fall Opel Vectra -97:a
Tror en av volvos kostar runt 6500kr, men de bästa är nog om du åker in till en verkstad så dom kan kolla på det, sen behöver dom ju inte utföra jobbet. men kan underlätta ditt felsökande, troligtvis har dom ju en dator så dem kan felsöka din bil.