2638
Sök

Bygga stöddig m50 med m3 kolvar?

124 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#1
hej nu när snart det nya året har börjat så tänkte jag ta min nuvarande e30 m50 turbo på 450whp till nya höjder;D
så tänkte höra om någon vet om det går att köra med m52b28vev och 135mm stakar och m3 kolvar från usa modellen?
får ju givetvis borra blocket till 86mm

för m52b28 har ju 84mm i slag
och s50b30us har ju 85,8 mm i slag

hur blir det med kompet då? ska man ex köpa 10.5komp så blir det ca 8.5-9.0 i komp eller jag kanske är helt ute och cyklar:P så vänder mig till expertena


866 Inlägg
27 december 2012
#2
Beror påkompression höjden på kolven ? Men slag / 2 + stak längd + kompression höjd= toltalhöjd ( däckhöjd )
Däckhöjden på s50 och M50 har jag inte koll om det är samma .Men stakarna är 143,3 mm i S50B30 och 139 mm i S50B32.

Så så lätt är det inte :-) och får du en lägre kolv så förlorar du klämspalten och det ökar kompet då förbräningsrummet inte är anpassat för 86mm borr.

124 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#3
jo men m3 från usa kör med 135mm sakar. så det ända som är frågan är hur kompet bli och tror det bli 8:0:1 eller om man tar altenativ 2 så blir det 10:0:1


866 Inlägg
27 december 2012
#4
Okej om du har 1,8 mm lägre kolvar och ökar med 2mm borr med så räknar man så blir det väldigt liten skillnad.
Då är det bara frågan vad hur stor volymen är gropen i kolven på S50,n  färbräningsrummet på m50b25 ligger runt 34cc och plana kolvar?? Eller ? Då har man 10/1 Så då är det bara gropens volym så kan vi få fram kompförhålandet.
Har du spec på s50 kolvarna.

124 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#5
här har du länk så bläddra ner på sidan så ser du dom olika alltenativen http://www.ebay.com/itm/JE-PISTONS-BMW- … mp;vxp=mtr
big_smile


866 Inlägg
28 december 2012
#6
7,86:1 med 9,0;1 kolvar
9.66:1 med 11.5:1
10.34:1 med 12.5:1
Då är det med 35cc förbräningsrum och 84 mm slag
men nu ska det vara rätt !

124 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#7
tja tack för info!!! en fråga bara är kompet uträknat för 2mm topp packning? mvh


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2012
#8
Att använda balla sugmotordelar till en turbomotor är inte nödvändigtvis rätt. Just till M50 finns många olika facit, så att fråga om detta är lite onödig faktiskt. Det leder ju bara till gissningar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

124 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#9
ja men hela poängen är att iställer för att köpa smidda grejer till m50in så kan man köpa smidda saker till m3an så sparar man ca 10 tusen rätt mycket pengar för samma saker. visst kan man renovera motorn och bygga om till 2.8liters och höja effekten ca 50hk till och köra med det ett tag men frågan är ju när det rasar. mvh


Hhehehehhest
375 Inlägg
28 december 2012
#10
Jag körde icke vanos motor. Vanos stakar, iv kolvar och m51 vev.. Laddade 1,5 bar med cooperring packning.. 498 whp och 723 wnm. 1200mil problem fria mil ;-) Hade över 600whp på 2 bar ladd men ena soppa pumpen gav upp under bänkning så fick ej bli den mappen!
Senast redigerat av Nyman1337 (28 december 2012)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

866 Inlägg
28 december 2012
#11
0riginal packning 0,7mm. utgick från 10:1 m50b25 med 34cc volym på förbräningsrummet. ökar du 1mm så går det ner med 0,5:1. cirka !
Det som jag är skeptiskt till är att borra 2mm ! Det ger inte så där väldigt mycket på effekten men försvagar fodert väsentligt.  Turbo motorer mår bättre med att öka flöde. Då toppen flödar oberoende på slagvolymen så är risken att bottnar tidigt i varvtalet. Ser man på dom motorer som funkar bäst så ligger dom symetriskt i slag och borr och ökad effekt åt mindre slag. (lägre kolvhastighet) men ett ökat vrid vid ökat slag.(dock ingen regel)
Så det är bättre att se till att det håller ihop.

124 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#12
nyman. jo det är ju jävligt bra om det håller så längen då hade jag blivit glad. men när bytte du till cp kolvar?

tekniknissen1 tack för mycket fin info. håller med om att borra upp den mycket. blir väll högt cylindertryck när man laddar på fin:P men får se hur det bli alltenativet är att köpa kolvar så man har 2.5 lite går ju att kräma ur rejält med effekt ändå. frågan som jag skulle vilja veta är hur stor skillnad det igentligen är mellan 2.5 vs 2.8 liter mvh


866 Inlägg
28 december 2012
#13
Vad menar du skilladen mellan 2,5 och 2,8 ? Effekt /vrid ?

124 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#14
a precis samt hur mycket bättre spolup man får på ett ungefär. jag vet att jag är tjatig:P men vill göra det hyffsat rätt nu när jag ska riva:)


866 Inlägg
29 december 2012
#15
Frågar man inte så får man inte reda på något :-) så  det är lungt !! Jag har inte varit på BMW m50 på ett bra tag men det blev ett tag för 4-5 år sen. Ärligt talat så körde jag 2,5 liters med något vassare kammar 292 med 11.1 i lyft med 110 i nockvinkel. Och sen byggde om 2 m50B28 stålis och ärligt talat så var 2,5 trevligare med en något lägre slutväxel (E36) 2.5 blev varv villigare. Drog fint till 7400 och 2,8 gav upp vid 6700 men där var 50 Nm mer typ vad jag kom ihåg. Sen var det BW300r (tror den hette så?) turbo på min och gt30 ?? på 2,8.orna
Och så respons på laddet är mer grenrör och turbo !
twin inlet och dubbla Wastegats är väsentigt bättre en uppsamlingslimpa som många åker med. :-)

Hhehehehhest
375 Inlägg
29 december 2012
#16
Bruketsracing skrev:
nyman. jo det är ju jävligt bra om det håller så längen då hade jag blivit glad. men när bytte du till cp kolvar?

tekniknissen1 tack för mycket fin info. håller med om att borra upp den mycket. blir väll högt cylindertryck när man laddar på fin:P men får se hur det bli alltenativet är att köpa kolvar så man har 2.5 lite går ju att kräma ur rejält med effekt ändå. frågan som jag skulle vilja veta är hur stor skillnad det igentligen är mellan 2.5 vs 2.8 liter mvh

Kastade i cp kolvar i somras då jag skulle renovera motorn..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

124 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#17
tack grabbar då har man fått lite kött på bena så får ta en rejäl tänkare innan det beställs grejer. synd att man inte van på lotta:P



Sök