3481
Sök

Byte utav grenrör och turbo Saab 900 -95

18 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#1
Tänkte hotta upp min bil lite under vintern motormässigt, Det som jag tittat på är ett extraktorgrenrör från kl-racing med t3 fläns som är modellanpassat till min bil modell.

Turbon jag tittat på en en tb60 turbo från turbobanditen.
Eftersom jag inte är så kunnig vad det gäller att mecka med bilar så undrar jag om detta kommer att funka ihop? Turbon och grenröret har samma fläns enligt deras hemsidor (t3). Det man köper till detta är en packning till grenröret och sen en t3 stålpackning till turbon?

Är det något mer jag bör tänka på eller fel som kan uppstå ifall jag skulle köpa detta jag nämnde?

Övriga delar är grejen som är monterat för en 700whk maskin (intercooler,bränslepumpar,koppling,låda etc,kolvar,stakar,kammar etc..)
Senast redigerat av Syntix (29 december 2012)

7 274 Inlägg
29 december 2012
#2
Du måste svetsa dit ett wg-rör på grenröret, köpa och montera dit en wg och sen bygga en ny downpipe samt tryck- och sugrör till turbon.

Turbon passar mot flänsen om bägge har T3 iaf. Sen får man hoppas på att den inte slår i något. Men det står att dom har testat med en stor lastbilsturbo så det BÖR passa.


LTJD
192 Inlägg
29 december 2012
#3
Vad har du för setup i övrigt?

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

18 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#4
Okej tack för svaren, just nu är det en 44mm wastegate enligt tidigare ägare, men den borde sitta fast på grenröret? Dom är väl inte interna


Mattss0n i övrigt är setupen just nu
borrad till 2.5liter
19t turbo agg
större tryckrör
forge-race intercooler från speedparts
zf låda med 6puckad sinter med viggen tryckplatta ombyggd till hydrualisk
875cc spridare
3" från turbo
Planad top
Je kolvar+ringar med smidda stakar
härdade aero-kamaxlar från en 9000
2x walbro pumpar
3.5 bars bränsletrycksregulator
3.5 bars mapsensor
Quaife Diff
Podfilter
hårdare ventilfjädrar


Detta är enligt tidigare ägare som säger att det är han som byggt om bilen till de utförandet den är i idag.
Kan ha glömt 1 eller 11 saker men detta är vad jag vet att han sagt till mig att det sitter i den. Bilen idag ligger på 450 hjulhästar ca på 1.5 bars laddtryck
Senast redigerat av Syntix (29 december 2012)

4 670 Inlägg
29 december 2012
#5
450 hjulhästar med ett 19t kan du glömma tyvärr!!!
Senast redigerat av mickius (30 december 2012)


7 274 Inlägg
29 december 2012
#6
Du kan inte ha 450 hjulhästar på ett 19T agg. Det är helt omöjligt tyvärr så något stämmer inte.
Om du har en extern wg redan, vilket en 44mm är, så har du väl inte original grenrör för den delen heller?
Sen så har 19T agg redan en inbyggd WG så då känns det konstigt att någon skulle ha byggt om det till en extern.


4 670 Inlägg
29 december 2012
#7
Och gärna ett bromspapper på att en 19T levererar nästan 500 motorhästar! Det måste nog vara ett rekord på en SAAB motor! big_smile
Senast redigerat av mickius (30 december 2012)



Sök