2728
Sök

4 hjulsinställning i skåne??

BMW fantast
1 172 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
någon som vet nåt bra ställe och billigt ställe för 4 hjulsinställning nära landskrona, lund malmö eller hbg? bakhjulen ahr slitis snett...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
27 mars 2007
Ring till hc bilservice i lund tongue De kan fixa det snabbt och lätt.

BMW fantast
1 172 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
var nere och kollade.. det e camber vinkeln som är fel... sliter på utsidan av däcket.. går den vinkeln att justera ens??

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"

1 827 Inlägg
27 mars 2007
Om du har rätt toe så ska däcken inte slitas även om du har hög camber.

Men visst går den att ändra, vad har du för hjulupphängning på din bil?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

151 Inlägg
27 mars 2007
Eisenhut skrev:

Visst slits däcken vid fel cambervinkel. Slitaget är störst där belastningen är som högst. Samma sak som när man har fel lufttryck i däcken, har man för högt slits däcket på mitten, för lågt så slits däcken på kanterna. I hans fall måste hjulen haft positiv camber om det inte var fel på toe-in.
/Mats

BMW fantast
1 172 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
jag vet ju inte om toe in är 100% rätt.. dom pekar iaf inåt. men ser ut som om cambern är fel.. övredelen av däcket lutar utåt så den belastar utdidan av däcket.. (kommer ej ihåg om det är positiv eller negativ då) måste vara postiv camber jag har. vet ej vilken upphägning jag har.. 93 aero 01. så mycket vet jag.. har justerat fram på en 93 när jag gick i skola, men aldrig bak på saab. nån som har saab som kan säga om det går på dessa överhuvudtaget? för vissa vinklar kan man väl inte alltid justera om jag ahr rätt för mig. men jag happas ideligen det.. vill inte se mina nya däck slitas fel, och det kommer antagligen inte gå genom besiktningen...

1 827 Inlägg
28 mars 2007
msjoholm skrev:
Eisenhut skrev:

Visst slits däcken vid fel cambervinkel. Slitaget är störst där belastningen är som högst. Samma sak som när man har fel lufttryck i däcken, har man för högt slits däcket på mitten, för lågt så slits däcken på kanterna. I hans fall måste hjulen haft positiv camber om det inte var fel på toe-in.
/Mats

Okej, jag rättar mig... En bil med neutral toe och säg hög camber sliter minimalt snett, om du då kombinerar hög camber och toe så sliter du väldigt fel. Annars så plattas däcket ut och du märker knappt något felaktigt slitage då du har jämnt tryck (oftast) på hela däcket vid belastning i kurvor om du har hög camber.

Jag skulle gissa på att det sitter MacPherson upphängning bak på din bil, jag kan inte den upphängningen men på multilänk så kan du justera den övre länken och därmed ändra cambern. Skulle gissa att det finns något motsvarande på MacPherson men jag tror du måste ändra infästningen till dämparen samtidigt.

Mvh/Marcus

BMW fantast
1 172 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
det låter jobbigt att ändra infästningen. får nog leta upp nåt ställa som gör instllningarna och höra om pris och om det är möjligt helt enkelt....

199 Inlägg
28 mars 2007
Däck i Allt i Hässleholm har 4-hjulsinställning

1 827 Inlägg
29 mars 2007
Ringtjänst i Arlöv är kanonbra på hjulinställningar annars.

Mvh/Marcus

LicensSvetsare
280 Inlägg
29 mars 2007
Eurostop i trelleborg, tar 900 kr på en bil med mycket att ställa in, bokade tid i förrgår..

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

Sök