2450
Sök

240 T5 besiktnings motor ?

253 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#1
Tjenare,

Jag har sökt men hittar inget ang detta.
Vet att detta är en vanlig fråga på forumet om t5 byggen. Men det jag undrar är lite över motorval vid reg bes.

Nu i skrivande stund har jag en volvo v70 t5 2,3 med rasad automat låda. För några veckor sen fick jag tag i en 244 -75 för en BILLIG slant. Jag har altid velat trycka i en t5 i en äldre volvo så ja, varför inte börja nu ?
Då 2,3 t5 motorn har för mycket hk och nm så faller ju det utan att komma undan med det vanliga ventilerade skivor och 1031 bakaxeln.

Jag funderar på att använda 960 B6254F(2,5) eller v70 97-00 B5254T (2,5t) som besiktnings motor.
Vilket utav dessa är bäst? Funkar det med 2,5 motorn från 960 ens eftersom den är utan turbo? Blir ju lite svårt när farbror blå undrar varför det sitter en snurra under huven ?
Eftersom jag tänkt skaffa en 960 som en andra donator så är ju detta lättast. Spara lite pengar dvs
Kan man använda bromspapper vid regbes eller vill dom se papper på motorn med hk/nm orginal?
Isf ge den en satans dålig mappning vid bänk och sen åka in med bromspapper ?


Då 240in är nybes så är det ju 2 år kvar till nästa så då har man ju lite tid wink

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 december 2012
#2
du borde ju kunna regga med 2,4t motorn för att sen byta till t5

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

253 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#3
Ja det värkar inte vara problem att regga den med 2,5T då den är inom gränsvärdena. Men jag tänkte om det är kanske smidigast att köra med 2,5 motorn från 960 då jag ska köpa mig en hel 960 smile

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

8 250 Inlägg
28 december 2012
#4
Tar du motorn från en 960 så kan det ju kanske uppstå vissa frågetecken vid besiktningen när bilen är omreggad med en 6-cylindrig motor och det sedan helt plötsligt sitter en 5-cylindrig. Dessutom har 5 och 6 cyl olika styrsystem. Så det vettigaste är att bygga med en 2,5T först, och sedan byta ut den mot en T5.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 december 2012
#5
RFMF skrev:
Ja det värkar inte vara problem att regga den med 2,5T då den är inom gränsvärdena. Men jag tänkte om det är kanske smidigast att köra med 2,5 motorn från 960 då jag ska köpa mig en hel 960 smile

är det inte smidigare att regga in med en liknande motor ??? då lär du kunna komma igenom besiktningarna i framtiden sen med t5 motor. fast det kanske synns bra skillnad på dom

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

253 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#6
Jo jag vet att 2,5t  är lättast att regga med då blir det ju bra med turbo osv. Det är mest en funderare då det blir lite billigare.

Men dom godkänner inte om man kommer med bromspapper på T5 motorn ?
Eller är det ett måste att ha papper på vad motorn har original?

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

253 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#7
Jo jag vet att 2,5t  är lättast att regga med då blir det ju bra med turbo osv. Det är mest en funderare då det blir lite billigare.

Men dom godkänner inte om man kommer med bromspapper på T5 motorn ?
Eller är det ett måste att ha papper på vad motorn har original?

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

10 163 Inlägg
28 december 2012
#8
Är hur mycket häst dne har orginal såvida du inte trimmat den men ja då blire än krångligare att få igenom den desuttom måste du ha orginal insprutningen eftermarknads godtass ej.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 758 Inlägg
28 december 2012
#9
Är den reggad med sexcylindrig sugmotor och du rullar in med en turboladdad femma ska det ju till att besiktningsmannen är mer eller mindre blind, eller struntar totalt i sitt jobb, för att du ska komma igenom.
Och om polisen av någon anledning skulle vilja titta under huven blir det regbesiktning på direkten.
Är väl ganska självklart att det är smidigast att ha en annan turbofemma som besiktningsmotor.

253 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#10
ja det lutade åt att skaffa en 2,5t men det var bara en fundering smile

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

253 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#11
Jo jag vet att 2,5t  är lättast att regga med då blir det ju bra med turbo osv. Det är mest en funderare då det blir lite billigare.

Men dom godkänner inte om man kommer med bromspapper på T5 motorn ?
Eller är det ett måste att ha papper på vad motorn har original?

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

8 250 Inlägg
29 december 2012
#12
RFMF skrev:
Men dom godkänner inte om man kommer med bromspapper på T5 motorn ?
Eller är det ett måste att ha papper på vad motorn har original?

För att du i teorin ska kunna klara dig igenom med ett bromspapper krävs att du bygger om motorn så att den inte är i originalskick, vilket är enkelt. Men å andra sidan så är det där med strypta motorer inget som brukar gillas av SBP. Och vill du ha ett exakt svar så är det SBP och deras tekniker du lär kolla med.


253 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#13
Jo jag vet att 2,5t  är lättast att regga med då blir det ju bra med turbo osv. Det är mest en funderare då det blir lite billigare.

Men dom godkänner inte om man kommer med bromspapper på T5 motorn ?
Eller är det ett måste att ha papper på vad motorn har original?

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

10 163 Inlägg
30 december 2012
#14
RFMF skrev:
Jo jag vet att 2,5t  är lättast att regga med då blir det ju bra med turbo osv. Det är mest en funderare då det blir lite billigare.

Men dom godkänner inte om man kommer med bromspapper på T5 motorn ?
Eller är det ett måste att ha papper på vad motorn har original?

Orginal är vad som gäller punkt slut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

8 250 Inlägg
30 december 2012
#15
RFMF skrev:
Men dom godkänner inte om man kommer med bromspapper på T5 motorn?

Så länge motorn är original: NEJ

RFMF skrev:
Eller är det ett måste att ha papper på vad motorn har original?

Behövs inget papper, det har dem ett eget register på. Och så länge motorn är original så är det dem uppgifterna som gäller och inget annat.



Sök