3272
Sök

Peugeot 205 GTI dör några sekunder efter start

oo=00=oo
374 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#1
Hej, jag har en Peugeot 205 Gti 1989, 1.9liters insprutningsmotor med Bosch motronic(?)

Problemet som har uppstått är att motorn bara går ett par sekunder efter att man startar den. Lika så om man gasar minsta lilla under den korta tiden den är igång.

Det verkar som att den får för mycket soppa, stiften var rätt sotiga när jag tog ut dom.

Kopplar man ur luftmängdmätaren så går bilen hur länge som helst, men i nödläge förstås. Då går det även att gasa lite grann.

Jag har mätt på den blåa motortempgivaren som sitter på motoms hörn som vetter mot förarplatsen så att säga. Den gav 250kohm vid cirka 15 grader temperatur.

Jag har tagit isär luftmängdmätaren och kikat på kontaktytorna, de ser bra ut.

Jag är inne på om det skulle kunna vara lambdasonden?

Jag har även en fundering angående ett grönt kontaktstycke som hänger strax brevid bränslefiltret vad det är till för, se bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43454/43454-81ddfcba414806b0ac9bb6ce43e5aeaa.jpg


Har någon några tips angående detta?
Kanske varit med om liknande?

Freude am fahren!

682 Inlägg
23 december 2012
#2
Kan vara kass luftmängdmätare - en kortsluten sådan. Testa att byta den (kanske byta med en kompis om en kompis har en likadan bil? )

Det ger exakt sånna fel du beskriver ! Alternativt kan man tvätta luftmängdmätare med elektroniktvätt, så kan det funka. 

God jul!


oo=00=oo
374 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#3
DanneSundin skrev:
Kan vara kass luftmängdmätare - en kortsluten sådan. Testa att byta den (kanske byta med en kompis om en kompis har en likadan bil? )

Det ger exakt sånna fel du beskriver ! Alternativt kan man tvätta luftmängdmätare med elektroniktvätt, så kan det funka. 

God jul!

Jag har en luftmängdmätare från en BMW, som också tillhör ett motronic-sprut. Den har större diameter, men det borde väl gå ändå. Bara den inte orsakar någon skada i styrsystemet.
Tack för tipset!
God Jul!

Freude am fahren!

oo=00=oo
374 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#4
För att följa upp i ärendet så har jag inte testat med en annan luftmängdmätare än, men jag har fått ett tips om att det gröna kontaktstycket är till för att läsa ut felkoder. Här finns info på hur man gör samt elschema på en utläsningslampa:http://rammstein.dfmk.hu/~phoenix/XMCD1 … /diags.pdf

För att slippa hålla på med lösa kablar och elände vid utläsning så gjorde jag denna lilla låda (komplett med han-kontakten och batteriklämmor):
http://s14.postimage.org/tw7snihfj/image.jpg

Fortsättning följer!
Senast redigerat av M7an (3 januari 2013)

Freude am fahren!

oo=00=oo
374 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#5
Utläsning av felkoder gav ingenting alls.
Men däremot så upptäckte jag när jag satt i bilen att instrumenthuset spökade när tändningen var på och antingen bromspedalen trycktes ner eller om backväxeln lades i. Båda blinkersindikeringslamporna började lysa svagt. Då förstod jag att det är ett jordfel på ena baklyset.

Mycket riktigt. En jordplint vid vänster bakljus hade rostat av pga stänk från hjulhuset. Nu är det ordentlig jord igen och bilen går perfekt.

Freude am fahren!


Sök