2932
Sök

Hur mycket bensin förbrukar den på tomgång?

27 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Som rubriken lyder...har en 945 ltt -98 och undrar på ett ungefär hur mycket bensin den förbrukar när man står på tomgång när bilen är uppe i arbetstemperatur?.. Kanske lite svårt att veta? smile säg att bilen står en 30min på tomgång smile

Med vänlig hälsning

Crippa

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 januari 2013
Intressant. Du får testa genom att tanka fullt och sedan låta den stå på tomgång tills den dör.

Förbrukningen i liter per mil på tomgång beror för övrigt på hur fort bilen kör som bogserar dig, men det är en annan femma.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 283 Inlägg
2 januari 2013
Vet inte hur mycket just en 940 drar men en Skoda Fabia jag körde som hade färddator drog 0,5 L / h enligt färddatorn på tomgång

157 Inlägg
2 januari 2013
Jag skulle tippa på runt 1 liter i timmen, kanske lite mer, på tomgång. Men det lättaste är nog att göra som "caromania" och tanka den fullt, och sedan låta den stå 30, eller 60 minuter på tomgång och tanka igen!

Audi A4 1.8t Quattro

Pim_Pim
2 januari 2013
johan_dansk skrev:
Jag skulle tippa på runt 1 liter i timmen, kanske lite mer, på tomgång. Men det lättaste är nog att göra som "caromania" och tanka den fullt, och sedan låta den stå 30, eller 60 minuter på tomgång och tanka igen!

Nej..
Tanka den fullt och låt den sedan stå på tomgång tills den dör helt!
Hahha

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 januari 2013
Pim_Pim skrev:
johan_dansk skrev:

Nej..
Tanka den fullt och låt den sedan stå på tomgång tills den dör helt!
Hahha

Ja precis. Då får man ett mer precist svar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
2 januari 2013
Min Ford (diesel) har en färddator som visar l/h (istället för l/100km) när man står still. Med varm motor visar den oftast 0,4l/h på tomgång.
Gissningsvis drar en bensinare lite mer då.

Sen vet jag inte hur exakt färddatorn är. Snittförbrukningen per mil visar lite på glädjesidan mot verklig förbrukning (om nu trippmätaren och soppapumpens volymräknare stämmer...).

EDIT: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198082
Tydligen drar bensinare mycket mer än diesel på tomgång...
Senast redigerat av matteeee (2 januari 2013)

/Mattias

1 283 Inlägg
2 januari 2013
Fabian jag körde var en bensinare och den låg på 0,4-0,6 på tomgången

Fotograf
1 319 Inlägg
2 januari 2013
min lastbil drog ca 2liter/h på tomgång. tror dodgen ligger på runt 1l/H

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

809 Inlägg
3 januari 2013
skulle gissa på ca 1l/h men skulle inte rekomendera att låta den stå på tomgång 1 timme. samlas en del sot på den tiden i motorn smile

158 Inlägg
3 januari 2013
crippa94 skrev:
Som rubriken lyder...har en 945 ltt -98 och undrar på ett ungefär hur mycket bensin den förbrukar när man står på tomgång när bilen är uppe i arbetstemperatur?.. Kanske lite svårt att veta? smile säg att bilen står en 30min på tomgång smile

Med vänlig hälsning

Crippa

ca 1 L /H !

Sök