3552
Sök

S60 02:a auto 4300 mil | Service?

24 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Hejsan. Jag har hittat min älskling som jag tänker ta mycket hand om. Jag köpte min S60 02:a AUTOMAT som endast rullat 4300 mil för 1 vecka sedan av en 91 år gammal gubbe som typ ja ni ser knappt kört den och det är hög tid för service.
Jag funderar på om jag ska lämna in den hos Volvo som vill tar runt 8000:- för denna service då jag måste byta kamrem och eventuellt tänd stift + vanlig service (och mjukvara uppgradering ?)

Eller ska man skippa en riktig original service och fixa det hos en billigare service verkstad som lägger sig mellan 5000-6000:-?
Hade bilen rullat mer än bara 4000 mil hade svaret varit självklart men nu när den som sagt nästan bara stått stilla i 10 år i garaget så känns det som det är lite andra saker att tänka på.

Tack på förhand

mvh / Edling

841 Inlägg
2 januari 2013
ta det på billigare, enligt mig e de samma sak bara biligare, för du har endå ingen garanti så de e inget o förlora på de

24 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Okej sant, tänkte på de här med mjukvara är det något jag borde bry mig om att få uppdaterat kanske?

841 Inlägg
2 januari 2013
nää de e mer eller mindre skit samma enligt mig,   olja o filter kan man tom själv byta så ha du ba kamremm osv så bli de nog ännu billigare

841 Inlägg
2 januari 2013
gör så mkt du kan själv sen kamrem osv kan du be nån annan göra

441 Inlägg
2 januari 2013
Det borde vara en stor service på den, samt kamremsbyte, med vattenpump mm. Borde ligga på runt 13000:- hos volvo, men din ingår ju i nice price modellerna, så du borde på den lite billigare.

24 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Jag har ej kunskapen att byta vattenpump etc etc, eller jo jag har men känner att det kommer ta för lång tid. Han på Skånebil / Volvo la fram en bra service för 8000 lax

441 Inlägg
2 januari 2013
gå in på svxc.se och fråga volvo nördarna där...wink

24 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Har reggat mig nu värkar som ett bra forum. Tack för all hjälp!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
2 januari 2013
Här kommer då min syn på det hela som före detta volvomek

Det du bör göra med din bil är.

Kammremmsbyte (inte vattenpump dom går mer eller mindre alldrig sönder å definintivt inte efter 4300 mil)
Olja oljefilter
Luftfilter
Kupefilter

Å om nu bilen inte vart på Volvo på väldiiiigt länge så e en mjukvaruuppdatering absolut inte dumt. Ta då hellre nästa service nån annastans.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

24 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Ja skrev samma tråd på ett annat volvo forum. Alla säger att ja ska ta servicen på Volvo (kanske pga de är enbart Volvo boys men men..) Så det är nog vad ja kommer göra och sedan får de väl helt enkelt slite lite mer på plånboken men man får väl oftast vad man betalar för.

PS: Har haft mitt körkort i 1 år nu så är inte direkt mästaren av bilar och meck, serva min slitna s40 själv så därför jag är så kass på detta smile

441 Inlägg
3 januari 2013
Moggegrogg skrev:
Ja skrev samma tråd på ett annat volvo forum. Alla säger att ja ska ta servicen på Volvo (kanske pga de är enbart Volvo boys men men..) Så det är nog vad ja kommer göra och sedan får de väl helt enkelt slite lite mer på plånboken men man får väl oftast vad man betalar för.

PS: Har haft mitt körkort i 1 år nu så är inte direkt mästaren av bilar och meck, serva min slitna s40 själv så därför jag är så kass på detta smile

Efter som du har nice price service så är volvo ofta billigare än andra. De var t.ex. 500:- billigare på en vanlig service med olja och filter än mekonomen

Sök