simlar skrev:
miatasimon skrev:
conlerc skrev:
Haha hallå där? Tror de flesta "killkörda" bilar bör innebära precis samma sak som en "tjejkörd" bil.
Inget säger att killar är bättre än tjejer på att köra bil. Gör om gör rätt!
Generellt sett så har killar bättre kontroll på bilen men har högre olycksstatistik. Detta var iaf vad jag fick lära mig på riskettan.
Ja en av orsakerna till att män har högre olycksstatistik bör vara att män kör mer bil, kör man mer = större risk att vara med om en olycka. Sen kör man väl inte allt för försiktigt såvida det inte är morsan som sitter i passaerarsätet (vill ju inte skrämma livet ur henne).
dadooo skrev:
Evildan skrev:
Nu kastar jag lite smolk även i din bägare med tråkiga fakta samt vad lagen säger om att skriva bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren.
Om du nu har 100k att köpa bil för, varför köper inte du bilen själv istället för att göra ett försäkringsbedrägeri?
Du har uppenbarligen råd att betala försäkring så som det kostar för dig.
Köp en billig bil du kan plåga lite elakt som nybliven körkortsinnehavare som dessutom har en låg försäkringsklassning exempelvis en Volvo 740/BMW 518/Opel Omega osv så slipper du tänka på vad som händer rent praktiskt med din snälla hjälpande förälder
(denne har då gjort sig skyldig till försäkringsbedrägeri vilket faktiskt kan ge fängelse, samt huruvida du kommer att kunna hitta jobb senare, då även du kan bli straffad för försäkringsbedrägeri och detta syns i ditt belastningsregister)
om du nu skulle råka bli inblandad i en olycka och gjort en skenförsäkring som inte ger dig ngn ersättning för skadorna på din förälders bil.
Är det så att du ändå vill köpa en bil som är dyr att försäkra så fråga istället dina föräldrar om dom inte istället kan tänka sig att sponsra dig ekonomiskt med mellanskillnaden istället för att begå ett ganska allvarligt brott tillsammans?
(för ni skulle garanterat inte du och din förälder gå på den lokala ICAbutiken och snatta tuggummi tillsammans som är ett mkt mildare brott)
men va ja vet så får man ha den på päronen så länge man bor hemma hos dem ?
Bor man på samma adress så ska det vara lagligt om jag förstått det rätt. Men om man däremot bor på annan adress så är det försäkringsbedrägeri, men man lånar ju bara bilen av farsan
Svarar er båda med denna kopierade text inkl länkar:
Här nedan står det klart och tydligt vem som ska stå som registrerad ägare på fordonet oavsett om man bor hemma hos sina föräldrar eller inte och det finns inga undantag för detta.
http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /S9173.pdf
sidan4 egendomsskydd.
Om trafikförsäkringen kompletteras med egendomsskydd
är det försäkringstagarens eget ekonomiska
intresse, som ägare till den försäkrade
bilen som försäkringen gäller för. Skulle det visa
sig att det är någon annan än försäkringstagaren
eller dennes make/registrerad partner eller
sambo folkbokförd och bosatt på samma adress
som försäkringstagaren som äger bilen gäller
inte egendomsskyddet och någon ersättning
kan inte betalas vid inträffad skada.
http://www.lansforsakringar.se/privat/o … r_MF54.pdf
sida4
312 Vem försäkringen gäller för
Kaskoförsäkringen gäller endast ditt eget ekonomiska
intresse i fordonet i din egenskap av ägare. En förutsättning
för att försäkringen ska gälla är att den huvudsaklige brukaren
av fordonet är du själv. Vid tillämpning av aktsamhetskraven
likställs handlande av annan brukare med ditt handlande.
Om du är registrerad som ägare till fordonet och har tecknat försäkring
för det trots att du inte äger det riskerar du att bli helt
utan ersättning vid en skada.
http://www.trygghansa.se/privat/forsakr … -svar.aspxMin mormor bor utanför stan. Kan jag registrera min bil på henne för att få billigare försäkringspremie?
Svar: Nej, absolut inte! Rent juridiskt gäller försäkringen för ditt ekonomiska intresse som civilrättslig ägare till fordonet. På ren svenska betyder det att du gör dig skyldig till försäkringsbedrägeri och kan bli utan ersättning vid en skada om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare för din bil.