3974
Sök

VW Golf V6 4motion lite knackade

40 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Knackandet hörs tydlig några minuter efter kallstart men som sedan försvinner nästan helt när motorn är varm. Vad kan detta vara? Har precis köpt bilen och förra ägaren hade precis bytt till Helsyntetisk 5w30 olja. Kan det vara fel typ av olja eller vad tror ni?

Exakt såhär låter min när den är varm http://www.youtube.com/watch?v=wV97tN72 … Lg24UVrC9e

1 365 Inlägg
5 januari 2013
Kanske att man hör lätt ventilknack men inget jag hade brytt mig om.

Däremot är kamkedjorna kassa på dessa bilar och det hade jag varit mer orolig för.

5w-30 låter tunnt på en gammal bil.....

Det du kan göra för att se om det är ventilknack är att skicka i mineralolja, det brukar hjälpa direkt (mot små problem) så vet du ivarjefall om det var ett topp"problem"/slitage

40 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Tack för ditt svar! Kamkedjan är precis bytt av förra ägaren! Den går ju väldigt bra annars. Det är bara de där ljudet som jag stör mig lite på.. Du tror på ett oljebyte till mineralolja helt enkelt? smile Så länge inte motorn tar skada av de så kan jag leva me de fram till nästa service så får man se vad det är då. Men du tror inte att det är något att bry sig om? Bara tuta o köra o se glad ut? smile

1 365 Inlägg
5 januari 2013
Absolut, bara att tuta och köra när du vet att kamkedjan är bytt. Mineralolja hade jag inte rekommenderat att köra på länge utan bara som ett test. sen hade jag skickat i 5w40 full syntet.

Xelaz skrev:
Tack för ditt svar! Kamkedjan är precis bytt av förra ägaren! Den går ju väldigt bra annars. Det är bara de där ljudet som jag stör mig lite på.. Du tror på ett oljebyte till mineralolja helt enkelt? smile Så länge inte motorn tar skada av de så kan jag leva me de fram till nästa service så får man se vad det är då. Men du tror inte att det är något att bry sig om? Bara tuta o köra o se glad ut? smile

40 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Okej, får bli ett oljebyte väldigt snart då! Tack för svaren, då behöver jag inte oroa mig mer! smile

Sök