3110
Sök

Bränsleförbrukning Saab 9-3 aero - 01.

1 327 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Hur mycket tar egentligen en saab 9-3 aero i bränsleförbrukning.

Det står ju 0.66 långkörning och 0.9 blandad i instruktionsboken.

Vet att man kan köra ganska hårt med dem och ändå klara sig under litern.

Men om man mest ligger och kör lugn långkörning vad ligger man på då? Kommer man ner till 0.7 liter milen eller är det närmare 0.8 Liter / milen?

29 Inlägg
30 april 2011
kanske kring 0.65 om du skall långt för du måste räkna efter du har kört 10-15 mil innan det borde stämma med förbrukningen

29 Inlägg
30 april 2011
snittet kan ligga mellan 0.68 eller 0.70 efter du har kört 10 mil

Trucker
2 710 Inlägg
30 april 2011
inne på att köpa en sån eller?

Fart missbrukare

1 327 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Tänkte åka i morgon och titta på en 9-3 aero så man är ju intresserad av bränsleförbrukningen.

Trucker
2 710 Inlägg
30 april 2011
Jaså, finns den på blocket? Länka smile

Fart missbrukare

77 Inlägg
19 juni 2011
får min till 0.65 0.7 långkörning. ligger på typ 0.94 bl men å går den ganska hårt.

2 337 Inlägg
20 juni 2011
Lite gammal tråd, men iaf. Jag ligger vanligtvis runt litern, blandad körning. Tror snittet på 2000 mil är 1.05 l/mil. Långkörning, motorväg i 140 med farthållare, drog den 0.85. Lagligt på landsväg, ingen aning.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 juni 2011
0,63 har jag lyckats med för något år sen...katrineholm-göteborg....detta enligt bränsletanken, inte Sid:en smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

2 337 Inlägg
20 juni 2011
Ja, det enda som nästan syns på min SID är klockan, så alla värden är uppmätta med trippmätare.

44 Inlägg
12 januari 2013
gammal tråd men frågar ändå smile Har en saab 93 aero 01 och undrar om det går att lita på sid när det gäller bensinförbrukningen visar den mindre eller mer än vad det står? smile

Trucker
2 710 Inlägg
12 januari 2013
volvo85740 skrev:
gammal tråd men frågar ändå smile Har en saab 93 aero 01 och undrar om det går att lita på sid när det gäller bensinförbrukningen visar den mindre eller mer än vad det står? smile

Min visar ganska exakt smile

Fart missbrukare

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 januari 2013
Har haft en. Det lägsta jag kommit ned i var 0,60 typ efter 40 mils sträckkörning med nästan enbart landsväg från 60-120.

När jag bodde i Västerås och mest använde bilen till och från gymmet någon mil och någon utflykt till affären eller för att hälsa på någon bekant låg jag ofta runt 0,8 på SID:en vilket stämde bra när jag räknade vid pumpen. Då var de flesta resorna alltså så korta att bilen knappt blev varm. 17".

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 januari 2013
volvo85740 skrev:

SID:en räknar på hur mycket bensin som går ut dividerat med körsträckan. Frågan är alltså om trippmätaren stämmer bra. Gör den det stämmer SID:en bra. Trippmätaren har ett inställt värde på hur långt bilen rullar på varje hjulvarv. Det mäts av samma givare som mäter hastigheten, går på höger bakhjuls ABS-sensor.

Värdet som anger hur långt ett hjulvarv är går att ändra med Tech-II. Saker som påverkar denna siffra är t ex vilka fälgar och däck du har eftersom det påverkar rullomkretsen. Större rullomkrets får bilen att rulla längre per hjulvarv. SID kommer då att visa högre förbrukning eftersom den tror att bilen rullat färre kilometer på de litrar bensin som gått åt, och tvärtom om du har mindre hjul kommer SID att visa en glädjeförbrukning då den tror att du åkt en längre sträcka än du har gjort.

44 Inlägg
12 januari 2013
Andromeda skrev:
volvo85740 skrev:

SID:en räknar på hur mycket bensin som går ut dividerat med körsträckan. Frågan är alltså om trippmätaren stämmer bra. Gör den det stämmer SID:en bra. Trippmätaren har ett inställt värde på hur långt bilen rullar på varje hjulvarv. Det mäts av samma givare som mäter hastigheten, går på höger bakhjuls ABS-sensor.

Värdet som anger hur långt ett hjulvarv är går att ändra med Tech-II. Saker som påverkar denna siffra är t ex vilka fälgar och däck du har eftersom det påverkar rullomkretsen. Större rullomkrets får bilen att rulla längre per hjulvarv. SID kommer då att visa högre förbrukning eftersom den tror att bilen rullat färre kilometer på de litrar bensin som gått åt, och tvärtom om du har mindre hjul kommer SID att visa en glädjeförbrukning då den tror att du åkt en längre sträcka än du har gjort.

Tack för ett bra och inforikt svar big_smile

Sök