3691
Sök

Vilken storlek på avgassystem b230f

118 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#1
har/håller på att små trimma min 240 med b230f litegran, portad/planad topp, v-kam, tänkte vikta stakarna, lättat svänghjul å senare dit med extraktorgrenrör, undrar vilket avgasrör som skulle bli bäst?
antar att 3" är för mycket eftersom det ska vara visst motstånd? så vad är bäst då? 2 1/2" eller räcker orginal men utan katten?


1 758 Inlägg
13 januari 2013
#2
Varken originalsystemet eller katten är någon begränsning, så de kan lika gärna sitta kvar, så spar du lite pengar.

118 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#3
så man tjänar ingen effekt av att byta då?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
13 januari 2013
#4
2,5 tums och katt borde ge tillräckligt med mottryck.

extraktor och original avgas låter fel i mina öron, större diameter ger bättre flöde = mer effekt


Thedriftking
13 januari 2013
#5
allt är beroende på vilken nockvinkel du har på kamaxeln,har du snävare än 108 grader rek, jag 3tums,har du 100grader är 3tums ett måste
Senast redigerat av Thedriftking (13 januari 2013)

1 758 Inlägg
14 januari 2013
#6
Man kan inte kolla på enbart nockvinkeln, men den ligger runt 110° på samtliga originalkammar till B23/B230.
Originalgrenrören på rödblockarna är faktiskt inte särskilt dåliga, blir sällan några större vinster av att byta till extraktorgrenrör så länge som man kör moderat trimmat och med någon originalkam.

Missförstå mig inte: extraktorgrenrör och 2,5" eller 3" avgassystem är ingen nackdel, men frågan är om det är värt pengarna på en såpass snäll motor. Kostar cirka 4.000-6.000 kr och det blir ingen jätteskillnad.
Men som allt annat handlar det ju förstås om hur din budget ser ut!

VD Hammar
613 Inlägg
14 januari 2013
#7
Alex-s skrev:
2,5 tums och katt borde ge tillräckligt med mottryck.

extraktor och original avgas låter fel i mina öron, större diameter ger bättre flöde = mer effekt

anpassat grenrör och original låter fel precis som du säger

nja där har du lite fel, ta ett rör i 1 meter i diameter sen blåser du i det sen ett sugrör vilket av det kommer de kommer luften ut ur fortast?

MVH Johan

118 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#8
läste att 2 1/2" rekomenderas tillsammans med extraktorgrenrör, så kör nog på det isåfall

http://www.kgtrimning.com/extraktor.htm
Senast redigerat av rjohansson_ (14 januari 2013)


664 Inlägg
14 januari 2013
#9
http://www.jt-tuning.se/

Tycker mitt 3" med x-rör ger en finknuff i maskineriet och det låter gött , och inte allt förjävla mycket när man kör "vanligt"

1 758 Inlägg
15 januari 2013
#10
Toddemannen skrev:
http://www.jt-tuning.se/

Tycker mitt 3" med x-rör ger en finknuff i maskineriet och det låter gött , och inte allt förjävla mycket när man kör "vanligt"

x-rör på en radfyra?

Hhehehehhest
375 Inlägg
15 januari 2013
#11
3 tum på en sug 4a?

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

664 Inlägg
15 januari 2013
#12
Ja , det gjorde ju knappast motorn slöare... Men det ska i en åtta i den där bilen till sommarn så whatever

926 Inlägg
15 januari 2013
#13
opela skrev:
Alex-s skrev:
2,5 tums och katt borde ge tillräckligt med mottryck.

extraktor och original avgas låter fel i mina öron, större diameter ger bättre flöde = mer effekt

anpassat grenrör och original låter fel precis som du säger

nja där har du lite fel, ta ett rör i 1 meter i diameter sen blåser du i det sen ett sugrör vilket av det kommer de kommer luften ut ur fortast?

DEt kommer bli oerhörd skillnad i gashastighet i "Sugröret" vs det grova avgasröret, under förutsättning att du pumpar ut samma mängd gaser genom rören under samma tidsperiod.
Just gashastigheten är väldigt viktig för att motorn ska ge rätt prestande.
Man ska alltid ha så smalt rör som möjligt utan att det bromsar gasflödet. DÅ fungerar avgasröret som en luftpump som SUGER ut avgaserna ut ur motorn. Detta är EXTREMT viktigt dom första 1,5m från motorn, därefter är avgasröret bara en ledare av gaser. Men har man bra gashastighet från början så bromsar en rör inte så farligt mycket.
Så att: Överdimentionera inte avgasröret, men heller inte för klent. Det ska vara RÄTT diameter på det.

Mats

VD Hammar
613 Inlägg
15 januari 2013
#14
mats757 skrev:
opela skrev:
Alex-s skrev:
2,5 tums och katt borde ge tillräckligt med mottryck.

extraktor och original avgas låter fel i mina öron, större diameter ger bättre flöde = mer effekt

anpassat grenrör och original låter fel precis som du säger

nja där har du lite fel, ta ett rör i 1 meter i diameter sen blåser du i det sen ett sugrör vilket av det kommer de kommer luften ut ur fortast?

DEt kommer bli oerhörd skillnad i gashastighet i "Sugröret" vs det grova avgasröret, under förutsättning att du pumpar ut samma mängd gaser genom rören under samma tidsperiod.
Just gashastigheten är väldigt viktig för att motorn ska ge rätt prestande.
Man ska alltid ha så smalt rör som möjligt utan att det bromsar gasflödet. DÅ fungerar avgasröret som en luftpump som SUGER ut avgaserna ut ur motorn. Detta är EXTREMT viktigt dom första 1,5m från motorn, därefter är avgasröret bara en ledare av gaser. Men har man bra gashastighet från början så bromsar en rör inte så farligt mycket.
Så att: Överdimentionera inte avgasröret, men heller inte för klent. Det ska vara RÄTT diameter på det.

Mats

Ja det var dit jag ville komma

MVH Johan

118 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#15
mats757 skrev:
opela skrev:
Alex-s skrev:
2,5 tums och katt borde ge tillräckligt med mottryck.

extraktor och original avgas låter fel i mina öron, större diameter ger bättre flöde = mer effekt

anpassat grenrör och original låter fel precis som du säger

nja där har du lite fel, ta ett rör i 1 meter i diameter sen blåser du i det sen ett sugrör vilket av det kommer de kommer luften ut ur fortast?

DEt kommer bli oerhörd skillnad i gashastighet i "Sugröret" vs det grova avgasröret, under förutsättning att du pumpar ut samma mängd gaser genom rören under samma tidsperiod.
Just gashastigheten är väldigt viktig för att motorn ska ge rätt prestande.
Man ska alltid ha så smalt rör som möjligt utan att det bromsar gasflödet. DÅ fungerar avgasröret som en luftpump som SUGER ut avgaserna ut ur motorn. Detta är EXTREMT viktigt dom första 1,5m från motorn, därefter är avgasröret bara en ledare av gaser. Men har man bra gashastighet från början så bromsar en rör inte så farligt mycket.
Så att: Överdimentionera inte avgasröret, men heller inte för klent. Det ska vara RÄTT diameter på det.

Mats

frågan va ju då bara vad som är RÄTT diameter............


VD Hammar
613 Inlägg
15 januari 2013
#16
då får du testa själv i bromsbänk, finns inga korrekta svar

MVH Johan

KHRacing
15 januari 2013
#17
Alex-s skrev:
2,5 tums och katt borde ge tillräckligt med mottryck.

extraktor och original avgas låter fel i mina öron, större diameter ger bättre flöde = mer effekt

Inte på en sugmotor.

finns en anlednming till att STCC på 90-talet körde med 2" system på 2liters motorer som varvade 8500


Sök