31 december 2012
Trådstartare
Tjenare!
Har en Volvo 760 ifrån -84 med B23ET motor.
Motronic-box med Vikingchip, Alu-intercooler, Vx3 m.m.
Köpte den "o-startbar" men har nu fått iordning på det mesta, men ett problem återstår.
Den tänder allt för tidigt..
Original ska den ligga på 10* fö.d
Men denna ligger på 20-30* fö.d
Men den flyttar tändläget bakåt vid gaspådrag(som den ska)
Vad jag gjort sedan jag fick bilen för att lösa problemet:
-Nollat motorn(även vid fördelaren)
-Bytt Svänghjulsgivare
-Kalibrerat spjällgivaren.
-Bytt allt i tändväg, tändrelä, tändspole, rotor, fördelare, alla tändkablarna.
Denna bil har tidigare haft en del klåpare som rört på mycket som inte ska röras på..
Men vad kan de troligtvis ha gjort?
Hur blir tändkurvan om de skulle ha bytt svänghjul? Finns det någon form av svänghjul som har "piggen" något fel? Och vad händer om det skulle kommit fel ett kugg?
Kan det ändras så lite?
Enligt vad jag räknade ut så skulle det innebära 45* på tändkurvan om svänghjulet var monterat fel ett hål.
Vad är det mer för faktorer som kan spela in?
Tempgivare m.m.??
Någon som har ett bra schema för elsystemet i motorutrymmet?
Hoppas på kloka svar!
mvh
En riktig volvo är bakhjulsdriven!