3623
Sök

Cummins diesel o Olds, håller lådan mm?

5 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjo, jag har kommit över en cummins dieselmotor ( stora motorn) och ska slänga ner den i min olds och undrar hur många hk det kan finnas i den och om det går att köra med en 700 låda eller måste man byta låda?

Redigerade rubriken.
mvh Jonas/moderator


5 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#2
Och så undrar jag om den är bättre än en cheva 350 motir


Sothora <3
1 201 Inlägg
15 januari 2013
#3
12 eller 24 v?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

28 Inlägg
15 januari 2013
#4
Som sagt 12 eller 24 ventilare? Mekanisk eller elektrisk insprutning?

Having a fast Japanese car is like coming out of the closet, you might surprise people but your still gay

564 Inlägg
15 januari 2013
#5
Till att börja med så är den tung, rejält mycket tyngre än en 350. Tveksamt om en 700-låda håller, utan förstärkning håller den definitivt inte.

Titta på http://www.4btswaps.com/ så finns det mycket info om att lägga de här motorerna i andra bilar även om huvudfokus är på den 4-cylindriga varianten.
Senast redigerat av sverkera (15 januari 2013)

28 Inlägg
15 januari 2013
#6
Även om det är den gamla 6an 12v så är det 540 newton lite drygt så en 700 låda är nog i klenaste laget. Bäst vore en NV5600, svår att få tag på men manuell som pallar Cummins!

Having a fast Japanese car is like coming out of the closet, you might surprise people but your still gay

5 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#7
24 ventilare och elektroniskt insprut.
så då gäller det alltså att fixa en ny låda?


564 Inlägg
16 januari 2013
#8
Cumminsmotorn är ganska exakt dubbelt så tung som en gjutjärns 350, så du behöver bygga om framvagnen för att hantera den vikten. Ramen behöver också förstärkas för att tåla vridmomentet och det är stor risk för att du ändå får dåliga köregenskaper med en så tung klump fram.

Mät också på motorn om du överhuvudtaget kan få ner den i motorrummet både på längden och höjden, den bör vara omkring 10 cm högre. Jag vet inte hur mycket längre den är, men den 4-cylindriga varianten verkar vara ungefär lika lång som en v8 så den 6-cylindriga borde vara ca 50% längre..

Om du absolut vill bygga någonting på den här motorn skulle jag snarare rekomendera dig att skaffa en C/K 20 eller 30 eller liknande.

28 Inlägg
16 januari 2013
#9
Enhorning skrev:
24 ventilare och elektroniskt insprut.
så då gäller det alltså att fixa en ny låda?

Är det kanske till och med commonrail?smile Ja dom första 24 ventilarna har ju 230-240 häst och 570 newton, originalautomaten klarar det men inte mycket mer, om man inte kostar på den för ytterliga hiskeliga pengar! Bäst vore enligt mig en NV5600 manuell.

Having a fast Japanese car is like coming out of the closet, you might surprise people but your still gay


Sök