3589
Sök

B23a hög tomgång samt går dåligt vid gaspådrag på låga varv volvo 244 -79

Gréve
497 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
jag har en volvo 244 med en b23a som jävlas.. som det står i rubriken så är tomgången hög cirka 1500-2000 varv men den går jämnt å stabilt på tomgång ändå, när man kör iväg och gasar lite lätt sticker den på skapligt men när man trampar fullt så blöddrar den och vill dö.

jag har sökt efter läckage på insugssidan samt alla slangar, jag har provat att ställa om tändningen och brytarspetsarna, och om man vrider på tändningen så motorn går på 2000 varv på tomgången så svarar den ganska bra på fullt gaspådrag från låga registret..

jag provade också att byta förgasare till en annan av samma modell men det är samma sak.

nån som är duktig på volvos nyare förgasarmotorer som vill hjälpa så uppskattas det!

en annan sak jag kom å tänka på ute i kylan är om man får för sig att sätta på insprut och skippa förgasare, vilket sprut ska man ha då, alltså vilket blir enklast och minst krångel med el?

21 761 Inlägg
21 december 2009
Hände det där helt plötsligt eller har du gjort någonting med motorn nyligen?
Vet du hur tändningen står just nu?

Tändläget på en B23A borde väl vara runt 7-9 grader har jag för mig, minns inte riktigt.

Gréve
497 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
nej jag bytte till mig den emot en 142  i förrgår å den har varit så hela tiden, visst de går att köra med den men trist när den inte går som man vill.

ok jag ska ställa de med stroblampa imorgon, å säkerhets kolla så att brytarna står på 0,40 å byta alla packningar å membran i förgasaren inom nån dag, sen kan jag inte komma på nå mera.

Gréve
497 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
nu har jag ställt brytarna på 0,40 ställt tändning med stroblampa så nu står tändningen på 9 grader, bytt membran och packningar i förgasaren, och försökt ställa om trottelnålen lite med det blev sämre även om jag sänkte nålen och höjde den, för då gick den knappt på tomgång alls istället och höll man lite gas manuellt så gick den riktigt oroligt på lägre varv.. så jag ställde den exakt som den stod innan så nu går den likadant igen.

den går lite bättre efter jag ställde tändningen men den förbannade tomgången är ändå hög och den går ändå lite piss på låga, men de märks mest när man stor utan växel å gasar mycket direkt, kör man så är de jämnare men dålig kraft på låga.

kan även tillägga att jag redan har kollat så allt går lätt och att inte gasen är för spänd eller nå sånt heller.

jag börjar få dåligt på idéer nu så om någon kan komma på nå så säg till bara, allt är bra förutom de dåliga wink

5 Inlägg
17 januari 2013
jag har exakt samma problem med min b230a har bytt allt på tändnings sidan och packningar å slangar mm mm men min går ändå bara skit vid gaspådrag med hög tomgång är också väldigt intresserad av några bra tips

Sök