3509
Sök

Audi a4 1.9tdi spottar olja från avgasröret!

177 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Har en audi a4 1.9tdi som spottar olja från avgasröret, droppar olja från grenrör/turbo också ner på motofästet. Nån som har en vild gissning? ventiltätningar? Oljeretur till turbo? Turbotätning?

Var igår och körde med bilen och den kändes väldigt orkeslös, stängde av och lät den stå ett tag, sen när jag provade igen gick den som vanligt.

3 235 Inlägg
15 januari 2013
Gissar det är turbon som läcker olja. Ryker det vitt eller blått när du ger på?

177 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Det ryker nog vitt, iaf enligt det man ser i backspegeln. Men om bilen är på tomgång och du lägger handen vid avgasröret så kommer det svarta oljedroppar. Glykolen är normalfärgad och nivån rör inte på sig och även oljan är fin så toppen/topp packningen kan man nog utesluta.

Läste nånstans att man få dessa symptom om returen till turbon är igenstatt, någon med erfarenheter? Tänkte kolla upp den imorgon om jag har tid.

Sothora <3
1 201 Inlägg
15 januari 2013
turbon eller ev toppackningen

Bildemonterare samt egen verkstad. !

3 235 Inlägg
16 januari 2013
Kan vara sotrester som blåses ut. Sjunker oljenivån något märkbart?
Om oljereturen/vevhusventen är igensatta kan oljan tryckas ut, ja.

177 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
Oljenivån sjunker ja, ska kolla oljeretur och vevhusvent, annars bara ny/annan beggad turbo som gäller? Inget som går att repa själv tänker jag mig?

3 235 Inlägg
17 januari 2013
Klart det går, finns ju repsatser att köpa på nätet, inte dyrt heller om man kan/vågar göra det själv. Finns ju också inbytesagg som inte kostar skjortan, renoverade och testade, så det är bara att montera och köra.

Sök