3486
Sök

Golf 2 kr kylar/termostat strul

57 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Golf 2 gti 16v KR

har lite strul med golfen efter lite fix och trix.
Allting har funkar felfritt innan jag hade ur motorn för uppfräschning för att sedan stoppa i den.

Fråga 1:
Nedre kylarslang är iskall. Har värme i bilen. motorn bilr varm. Bytt 3 st givare i blocket som sitter under fördelare till 3st "VATTENTEMP GIVARE" 110graders. Är det fel givare? vad kan vara felet.

fråga 2: Tempmätarn i bilen går ej upp. jordar jag den röd/gula kabeln som går in i den nedre givarn på blocket så funkar det. har kopplat som så: röd/gul - nedre givare. Blå/vit på den övre till höger. samt en grön/röd på övre till vänster. Vad är felet?

Allting har som sagt funkar 2 veckor tidigare så tvivlar på att något gått sönder.

Har frågat exakt samma frågar på vwgolf.se och inget svar. Någon golf tokig som kan svaret?


mvh

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
14 januari 2013
#2
jag hade liknande problem på caddyn min, det berodde på luft i systemet.. har du externt expansionskärl?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

57 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#3
båge skrev:
jag hade liknande problem på caddyn min, det berodde på luft i systemet.. har du externt expansionskärl?
Japp har exp kärlet sitter på höger sida framifrån, varm kört i 1 timme och ingen skillnad. finns ju inga luftningar heller

mvh

Ljudfreak ;)
25 Inlägg
14 januari 2013
#4
hade samma problem en gång starta bilen kall o skruva av locket från expansonkälet o låt den gå upp i värme på tomgång då luftar systemet sig o bara att ha i mer vatten smile


57 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#5
Mrbaslover skrev:
hade samma problem en gång starta bilen kall o skruva av locket från expansonkälet o låt den gå upp i värme på tomgång då luftar systemet sig o bara att ha i mer vatten smile
Haha ja det hade jag räknat ut för länge sen. men detta funkar ej.

Ljudfreak ;)
25 Inlägg
57 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#7
Mrbaslover skrev:
bytt termostat då?
Då allt funkade innan bytet av givare + lite annat. så kan jag ej tänka mig att termostaten slutat funka helt plötsligt, men ska aldrig säga. ska testa plocka ur termostaten

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
15 januari 2013
#8
luft eller termostat skulle jag säga.

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

583 Inlägg
15 januari 2013
#9
Jag skulle tipsat om samma som Båge

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

57 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#10
Ska plocka dän och koka termostaten idag och se vad som händer

57 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#11
Felet hittat. fått fel givare, Skulle ha tempgivare jag har fått teperatur switch. Hittar dock inte rätt givare någonstans. sitter 3st givare på blocket. ALLA  är likadana, 1 polig, någon som vet vart det finns att få tag på. säg inte bara en sida utan länka gärna sidan.

57 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#13
båge skrev:
http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperatur-sensor-P101409.aspx denna?
Det är u rätt namn iallafall wink vet inte om det har någon betydelse att det är 2 polig. Kanske bara till för att man kan.koppla in extra?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
16 januari 2013
#14
jakeger skrev:
båge skrev:
http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperatur-sensor-P101409.aspx denna?
Det är u rätt namn iallafall wink vet inte om det har någon betydelse att det är 2 polig. Kanske bara till för att man kan.koppla in extra?
bra fråga.. vart sitter den?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

57 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#15
Det är ju 3st som sitter snett under fördelarn. Alla givare ser likadana ut. Ena till "choke" och 1 till tempmätarn och den 3e vet jag inte

57 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#16
Problemet löst, byggde om dom gamla trasiga givarna så nu funkar det igen. dock vet jag inte om termostaten öppnar, men nu kan man ha koll på tempmätarn iallafáll.


Sök