3707
Sök

Vitt klumpigt fett i inre drivknut och svart len i yttre.

29 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Håller på att byta yttre drivknut och var tvungen att plocka isär inre drivknut för att lossa drivaxeln. Väl där möttes jag av vitaktig klumpigt fett som såg ut som olja som blandats med vatten. I den yttre drivknuten så var det svart och lent fett. Hittade heller inga synliga hål eller skador på damasken.

Min fråga är kortsagt om den är vit från början? Hittade inget liknande på google.

Länkar till bilder:

Inre:
http://imageshack.us/photo/my-images/46/img1142s.jpg/

Yttre:
http://imageshack.us/photo/my-images/685/img1144ja.jpg/

Med vänliga hälsningar!

514 Inlägg
19 januari 2013
#2
Tycker de ser ut som att de ha kommit in vatten, förmodligen krypit in fukt nånstans


29 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#3
volvochefen skrev:
Tycker de ser ut som att de ha kommit in vatten, förmodligen krypit in fukt nånstans

Aa, misstänkte det. Tror du det kan vara damasken? eller räcker det med att göra rent ytorna och i med ny fett samt att dra på damasken ganska hårt?

Tack på förhand.

514 Inlägg
19 januari 2013
#4
ta loss damasken och titta riktigt noga, behövs bara en liiiten spricka eller dylikt för att de ska börja komma in fukt.
Har de inte kommit in grus så ska de nog räcka med att göra rent o i med nytt fett


2 024 Inlägg
19 januari 2013
#5
personligen hade jag aldrig bytt knut utan att passa på att byta damask när allt ändå var isär.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

29 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#6
Expoze skrev:
personligen hade jag aldrig bytt knut utan att passa på att byta damask när allt ändå var isär.

Tanken va att jag inte skulle röra den inre men demontering av den ingick i byte av den yttre, själva tripoden som sitter i inre drivknuten ska jag rengöra och sedan byta damask på så jag håller med dig, men den yttre hade gått torrt ett tag och nu hade den skurit ihop så den blir ju bytt.

Inget synligt slitage eller något jag kunde känna på den inre som den yttre hade så jag hoppas på att den klarar sig.

Så yttre drivknut, yttre + inre damask, 90gram resp 165gram fett blir bytt.

tack!

29 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#7
volvochefen skrev:
ta loss damasken och titta riktigt noga, behövs bara en liiiten spricka eller dylikt för att de ska börja komma in fukt.
Har de inte kommit in grus så ska de nog räcka med att göra rent o i med nytt fett

Inget grus alls, men gör så att damasken blir bytt så hoppas jag på att tripoden inte har tagit skada.

tack!


Sök