Jobbar du på lite olika skolor inom samma stad? I så fall kan en Hybrid vara en bra idé men när du kommer ut på landsväg eller motorväg är de systemen i princip verkningslösa samtidigt som dom väger en del vilket i det läget snarare drar upp förbrukningen. Men vill du ha en hybridbil är det Toyota Prius som gäller vågar jag påstå, Toyota ligger mycket längre fram än Honda inom området och deras drivlinor är väldigt trevliga. Kör försiktigt med Prius och du kan nog ta dig ett par kilometer på el!
Som svar på dina två frågor, det är svårt att svara på när en bil gått för mycket eftersom det beror på hur den körts. Jag hade hellre köpt en bil som rullat 9.000mil som pendlarbil än en som gått 3.000mil stadskörning i form av en andrabil. Den senare har gjort betydligt fler starter, stopp och hade bilarna haft en timräknare tror jag skillnaden på de siffrorna blivit mycket mindre än miltalet. En del på bilen slits även när den står på tomgång.
När det kommer till antalet ägare kan jag tänka mig att köpa en två år gammal bil som haft fem-sex ägare, det kan motsvara två brukare, två bilfirmor och en eller två instanser av någon sorts finans. Men en bil som haft många privata ägare på en kort tid hade jag aktat mig för, då kan man undra om det finns något fuffens med bilen eftersom ett antal personer bytt bort den så kvickt?
Så tyvärr får man fundera och försöka lista ut om det är en ok bil man står inför, när man hittat en bil som ser ok ut hemifrån får man helt enkelt chansa och provköra för att se om den är fin i verkligheten med. Om du känner dig osäker på hur en bil skall vara finns det hjälp att få, Svensk Bilprovning kan till exempel gå igenom bilen åt dig vilket är lite som en utökad besiktning. Samma tjänst som Motormännen´s klassiska M-test som finns kvar än idag, men deras stationer försvinner tyvärr från allt fler och fler orter.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.