3605
Sök

Volvo b230f går endast på 2 cylindrar

10 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Hej,

Köpte mig en volvo 740 farmare här om dagen med b230f motor. Han jag köpte den av påstod att topplockspackningen var sönder eftersom den gick endast på cylinder 3 och 4. Han verkade kunna sin sak, så jag prövade inte starta eller något eftersom batteriet var helt slut. Jag slet av toppen direkt, men packningen såg frisk ut.. Jag bytte toppen till en annan 530 topp som låg hemma som jag visste var helt fungerande samt att jag bytte hela övre packningsserien. När jag lagt i nytt batteri och skulle starta gick så den fortfarande bara på cylinder 3 och 4.

Gnista kommer på alla cylindrar, tändfördelaren har jag bytt ut, kollat alla slangar runtom vid insuget, flyttat runt kontakterna på spridarna, bytt tändstift, tändhattar o. kablar är i skick, säkringar till bränslepumparna hela och som sagt så är alla packningar bytta runt om toppen.

Skulle eventuellt kunna vara att kompressionen är dålig på cylinder 1 och 2 men fastän jag gasar upp till 4-5000 varv så hänger de inte på. Skulle gissa på att bränsletrycket är för dåligt pga igensatt bränslefilter eller något liknande. Eller skulle det kunna vara något strul med spridarna? 2st spridare borde väl inte kunna lägga av samtidigt.
Har någon haft liknande problem? kom gärna med förslag om vad jag skulle kunna gå igenom på bilen.

Mvh. Matias

241 Inlägg
15 januari 2013
är det inte så enkelt att tänd kablarna sitter lite tokigt bara

151 Inlägg
16 januari 2013
kolla LMM, min 740 jag hade för gick bara på 2 cylindrar och då var LMM sönder

10 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
Tack för det. Skall kolla det imorgon. Jag tror det är enda delen jag inte har kollat. Vilka cylindrar var det som inte motorn gick på då?
Det jag nu har gjort är:
bytt tändstift
tändkablar
tändmodul
tändfördelare
hallgivare
spridare
flyttat om spridarkontakterna
bytt topplockspackning
kollat komp, visar 9-10bar på båda som inte går

H. Matias

10 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
Kan också tillägga att jag provade osckså starta med lmm kontakten urdragen, motorn reagerade inte någonting om kontakten var ur eller inkopplad. Tyder detta på att den är sönder då eller?

6 738 Inlägg
16 januari 2013
volvvo skrev:
Kan också tillägga att jag provade osckså starta med lmm kontakten urdragen, motorn reagerade inte någonting om kontakten var ur eller inkopplad. Tyder detta på att den är sönder då eller?

låter som att den e kass ja tongue var noga med att du får en med samma bosch nr när du köper ny sen wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

151 Inlägg
16 januari 2013
volvvo skrev:

vilka cylindrar den inte gick på minns jag inte, ja om de inte blir nån skillnad när LMM är urkopplad så är den trasig

10 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
Hej, tack för svaren hittills men kan meddela att den går fortfarande inte på alla cylindrar fastän jag prövat med en fungerande lmm. Cylinder 1 o 2 blir helt enkelt inte varma + att det händer inget ifall man drar bort spridar kontakterna på dem. Nu vet jag nog inte vad jag ska ta mej till, ja tycker jag har provat allting nu.. Kan tillägga att den ryker mycket, samt att cylinder 1 tändstift blev igensotat med det samma fastän det var nytt och på cylinder 2 ser stiftet fortfarande ut som nytt.

H. Matias

10 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
Skulle det eventuellt kunna vara så att det är något fel i tändboxen? Ifall inte tändningen kommer som den ska till 3 o 4 cylinder. Det är ju -89:ans årsmodell med lh2.4. Har läst av felkoder för tändboxen och dioden blinkar 1-1-1 men kan det vara fel där ändå? En till fråga, hur mäter man bränsletrycket på lättaste sätt?

Mvh.

151 Inlägg
18 januari 2013
volvvo skrev:
Skulle det eventuellt kunna vara så att det är något fel i tändboxen? Ifall inte tändningen kommer som den ska till 3 o 4 cylinder. Det är ju -89:ans årsmodell med lh2.4. Har läst av felkoder för tändboxen och dioden blinkar 1-1-1 men kan det vara fel där ändå? En till fråga, hur mäter man bränsletrycket på lättaste sätt?

Mvh.

vet inget om tändboxen, men bränsletryck mäter du på så vis att du skruvar loss bränsle slangen från raiden, sen ber du en kompis köra starten medans du har slangen i en flaska eller nått, ska komma 1 liter bensin på ca 30 sekunder om jag inte minns fel.

10 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Tack för alla svar. Felet är åtgjärdat, men jag känner mig riktigt dum. Förra ägaren hade svängt om tändkabeln till cylinder 1 och 2 på tändfördelaren smile Men nu vet jag i allafall att allting runtom är i skick smile

151 Inlägg
20 januari 2013
volvvo skrev:
Tack för alla svar. Felet är åtgjärdat, men jag känner mig riktigt dum. Förra ägaren hade svängt om tändkabeln till cylinder 1 och 2 på tändfördelaren smile Men nu vet jag i allafall att allting runtom är i skick smile

haha, alltid är det enkla fel, förr när jag inte fick igång min 740 så kollade jag igenom nästan allt till bränsle för den fick inge bensin genom spridarna, sen efter några dagar så upptäckte jag att jag glömt sätta tillbaka en jord kabel till spridarrelät efter att jag knackat ut innerskärmen, kände mig skapligt dum då tongue

Sök