2812
Sök

Elektrisk handbroms som frusit fast!

123 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så har min farbrors el handbroms frusit fast misstänker vi.
Han berättade att bilen startar men går ej att rulla.
Bilen står ute just nu.

Bilen: VW passat -06

Har ni några tips på hur man kan lösa detta?


438 Inlägg
19 januari 2013
#2
Flytta in bilen och låta den tina i varmgarage om det finns tillgång till det,
Annars så är det bara att dra fram förlängnings kabel och värmepistol och tina bromsarna på så sätt,
Oftast så är det motorerna som fryser fast pga det kommer in vatten i dem genom en spricka i höljet,
Rätt vanligt att motorernas höljen spricker och dom fryser när det närmar sig vinter,
Har haft hur många som helst som kommer in på jobbet med kassa motorer och frusna bromsar,
På bärgaren då, tongue

MVH VAndersson


5 119 Inlägg
19 januari 2013
#3
har själv inte råkat ut för någon som klagat på fastfrusna bromsar på passaterna men därimot så är de vanligt med trasiga knappar. låter ställmotorerna när han trycker på knappen?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 274 Inlägg
19 januari 2013
#4
Elektrisk handbroms måste va nåt utav det dummaste och onödigaste som har kommit till på nyare bilar...


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
20 januari 2013
#5
Brains skrev:
Elektrisk handbroms måste va nåt utav det dummaste och onödigaste som har kommit till på nyare bilar...

beror på hur man ser det.

för biltillverkarna är det sjukt smart!

för bilägarna så är det ingen höjdare.

förr kostade ett bromsbeläggsbyte några hundra
idag får man räkna med 2000kr för att byta bak på en nyare vw/audi

dessutom så måste datorn kopplas in för att backa ur beläggen och sen måste dom ställas in och kalibreras tar en jävla tid.

till ingen som helst nytta smile
dom sitter där för att tillverkaren ska tjäna mer pengar kan inte finnas någon annan rimlig förklaring varför man ska krångla till en så enkel sak

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
10 388 Inlägg
20 januari 2013
#6
Helt seriöst det som fick min far att köpa en A6 C5 ist för C6:a

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
20 januari 2013
#7
Growe skrev:
Brains skrev:
Elektrisk handbroms måste va nåt utav det dummaste och onödigaste som har kommit till på nyare bilar...

beror på hur man ser det.

för biltillverkarna är det sjukt smart!

för bilägarna så är det ingen höjdare.

förr kostade ett bromsbeläggsbyte några hundra
idag får man räkna med 2000kr för att byta bak på en nyare vw/audi

dessutom så måste datorn kopplas in för att backa ur beläggen och sen måste dom ställas in och kalibreras tar en jävla tid.

till ingen som helst nytta smile
dom sitter där för att tillverkaren ska tjäna mer pengar kan inte finnas någon annan rimlig förklaring varför man ska krångla till en så enkel sak

Självklart!!! Även bilverkstäderna tjänar nog massor på konstiga konstruktioner på bilar, sådana konstruktioner som inte fanns förr och det gick lika bra utan dom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

123 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#8
Tack för tipsen men det löste sig till slut! Farbrorn löste det själv, vet ej hur.
Men nu står den i garage!


681 Inlägg
21 januari 2013
#9
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Brains skrev:
Elektrisk handbroms måste va nåt utav det dummaste och onödigaste som har kommit till på nyare bilar...

beror på hur man ser det.

för biltillverkarna är det sjukt smart!

för bilägarna så är det ingen höjdare.

förr kostade ett bromsbeläggsbyte några hundra
idag får man räkna med 2000kr för att byta bak på en nyare vw/audi

dessutom så måste datorn kopplas in för att backa ur beläggen och sen måste dom ställas in och kalibreras tar en jävla tid.

till ingen som helst nytta smile
dom sitter där för att tillverkaren ska tjäna mer pengar kan inte finnas någon annan rimlig förklaring varför man ska krångla till en så enkel sak

Självklart!!! Även bilverkstäderna tjänar nog massor på konstiga konstruktioner på bilar, sådana konstruktioner som inte fanns förr och det gick lika bra utan dom.

/Benny

Inte så kul att vara bilverkstad heller, man måste skaffa mera prylar, vilket i sin tur gör att man måste ta mer betaöt av kunden



Sök