3605
Sök

Starkaste bakaxeln på marknaden

90 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#1
är intresserad av att veta vad den Starkaste bakaxeln som finns är, märke nr mm

tack på förhand!

// Simme

5 127 Inlägg
21 januari 2013
#2
skulle gissa att något till en dumper, lastbil eller traktor bör vara ganska kraftiga;)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

90 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#3
oj, skuce specifierat något fordon under 3.5 ton helst tongue

12 086 Inlägg
21 januari 2013
#4
Ford 9"

Forummoderator
26 373 Inlägg
21 januari 2013
#5
Germax skrev:
Ford 9"

En följdfråga, för den axeln dyker faktiskt upp ganska ofta i såna sammanhang; vad är det som gör den så stark jämfört med andra?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
21 januari 2013
#6
Dana 60 kanske, eller 80 eller S110?
Senast redigerat av Evildan (21 januari 2013)

Hhehehehhest
375 Inlägg
21 januari 2013
#7
Mack skrev:
Germax skrev:
Ford 9"

En följdfråga, för den axeln dyker faktiskt upp ganska ofta i såna sammanhang; vad är det som gör den så stark jämfört med andra?

Mina chansningar är nog att det är grövre drivaxlar, färre splines och rejäla drev tillskillnad från volvo axel osv men jag kan ha fel!

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Evildan
21 januari 2013
#8
Nyman1337 skrev:
Mack skrev:
Germax skrev:
Ford 9"

En följdfråga, för den axeln dyker faktiskt upp ganska ofta i såna sammanhang; vad är det som gör den så stark jämfört med andra?

Mina chansningar är nog att det är grövre drivaxlar, färre splines och rejäla drev tillskillnad från volvo axel osv men jag kan ha fel!

http://www.hotrodders.com/forum/ford-9- … 97035.html
One reason the 9" is so strong is the inner pinion support bearing. Other rear end use two bearings, one behind the pinion gear and one at the end of the pinion shaft where the driveshaft connects. This has the pinion gear cantilevered so most of the bending moment occurs at the pinion bearing. Grab a ruler with your left hand and pull down on the end with your right. That is a normal rear end. The 9" has pinion bearing on the other side of the pinion gear. Grab the ruler in your left hand and place the other end on the edge of a table. Now pull down with your right. It's a good design.

Hhehehehhest
375 Inlägg
21 januari 2013
#10
Evildan skrev:
Nyman1337 skrev:
Mack skrev:

En följdfråga, för den axeln dyker faktiskt upp ganska ofta i såna sammanhang; vad är det som gör den så stark jämfört med andra?

Mina chansningar är nog att det är grövre drivaxlar, färre splines och rejäla drev tillskillnad från volvo axel osv men jag kan ha fel!

http://www.hotrodders.com/forum/ford-9- … 97035.html
One reason the 9" is so strong is the inner pinion support bearing. Other rear end use two bearings, one behind the pinion gear and one at the end of the pinion shaft where the driveshaft connects. This has the pinion gear cantilevered so most of the bending moment occurs at the pinion bearing. Grab a ruler with your left hand and pull down on the end with your right. That is a normal rear end. The 9" has pinion bearing on the other side of the pinion gear. Grab the ruler in your left hand and place the other end on the edge of a table. Now pull down with your right. It's a good design.

Ja jävlar se på fan! smile

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

12 086 Inlägg
21 januari 2013
#11
En bakdiff för delad axel som heter duga är BMWs 210 diff. Sitter på bl a M5 och 540, groteska dimensioner i jämförelse med en Volvo-bakaxel. Har aldrig hört talas om någon som kört sönder en, dock är det ju oftast axlar och knutar som går före på en delad axel.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 januari 2013
#12
Bakaxeln på min suburban och blazer är rätt rejäla...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Evildan
21 januari 2013
#13
Germax skrev:
En bakdiff för delad axel som heter duga är BMWs 210 diff. Sitter på bl a M5 och 540, groteska dimensioner i jämförelse med en Volvo-bakaxel. Har aldrig hört talas om någon som kört sönder en, dock är det ju oftast axlar och knutar som går före på en delad axel.

Har bytt en sönderkörd klump på en kompis e34 M5 3.8.
Även byte klump på e36 M3 3.0.
så nu vet du om en M5 iaf
Ingen av dessa bilar var å andra sidan snällt brukade, bankördes och plågades som en genomsnittlig M-bil i övrigt.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 januari 2013
#15
camaro67 skrev:
henke_99 skrev:
Bakaxeln på min suburban och blazer är rätt rejäla...

12 bult?

Nää inga såna tandpetare... 14 bult, med avlastade drivaxlar. 10,5" kronhjul... Drivaxlarna är 3,5 cm i diameter. (inte räknat vid splinesen där det är grövre)
Senast redigerat av henke_99 (21 januari 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Meister
6 763 Inlägg
21 januari 2013
#16
henke_99 skrev:
camaro67 skrev:
henke_99 skrev:
Bakaxeln på min suburban och blazer är rätt rejäla...

12 bult?

Nää inga såna tandpetare... 14 bult, med avlastade drivaxlar. 10,5" kronhjul... Drivaxlarna är 3,5 cm i diameter. (inte räknat vid splinesen där det är grövre)

Där ser man. De där är inte min avdelning smile


12 086 Inlägg
21 januari 2013
#17
Evildan skrev:
Germax skrev:
En bakdiff för delad axel som heter duga är BMWs 210 diff. Sitter på bl a M5 och 540, groteska dimensioner i jämförelse med en Volvo-bakaxel. Har aldrig hört talas om någon som kört sönder en, dock är det ju oftast axlar och knutar som går före på en delad axel.

Har bytt en sönderkörd klump på en kompis e34 M5 3.8.
Även byte klump på e36 M3 3.0.
så nu vet du om en M5 iaf
Ingen av dessa bilar var å andra sidan snällt brukade, bankördes och plågades som en genomsnittlig M-bil i övrigt.

M3 3.0 har en klenare diff, men ok 1 M5 har jag hört talas om nu smile

2 024 Inlägg
21 januari 2013
#18
Ford Transit 190 har en skapligt stöddig axel, största frågan är väl varför du undrar, ska du en axel till nåt särskilt?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom


Sök