3568
Sök

Avgassystem BMW 540 E39 Touring -97 Vill ha " råare" ljud

60 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
Hej!

Har nyligen köpt en BMW E39 540 Touring 1997.
Riktigt nice bil..går som ett skott!! lol

Vill att det ska höras lite mer, vill ha mer V8 ljud helt enkelt!

Hissade upp och de verkar ha kapat bort en av slutdämparna och bara svetsat igen hålet.
Har EN avgaspipa (slutröret ut därbak smile

Funderar på hur ljudet skulle bli om jag tar bort sista ljuddämparen och bara har raka rör efter ljuddämparen som är som ett stort  V efter katalysatorn, tror den heter resonatorn, (eller om det bara är engelska för ljuddämpare.)

Min fråga: Någon som har provat att ha raka rör efter den V-formade ljuddämparen på en E9 540?

Kanske gärna ljudklipp på hur grymt det låter?
Jag vill inte göra det innan jag hört hur det låter, vill inte ha "ihåligt trasigt avgassystemljud"

Tack på förhand!
Senast redigerat av Maiz (18 januari 2013)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad =D

59 Inlägg
18 januari 2013
Det går att få sjuk sång i V8an, men det kräver ett riktigt avgassystem, att klippa och klistra i ett standardsystem kommer bara att bli dåligt tyvärr.

Men bygga fullflödes, men rätt dämpare och rätt dragning så blir det bra. Separera cylinderbankerna för mer ÅTTA, sätta ihop bankerna för att det skall bli ARGARE smile

60 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Aha, så det är ingen idè  att kapa lite m.m.
OK, nice att det går att få V8an att sjunga högt smile

Förstår inte hur du menar (är ingen bilmeck) angående cylinderbankerna?
Själva cylindrarna typ?

Synd att ni inte fanns närmare stockholm,
Kan ni rekommendera någon i Stockholm?
Jag tänkte inte lägga ner SÅ mcket pengar, allt beror på vad det kostar...

Den här bilen anser jag inte det värt att lägga ner FÖR mycket cash på, den har gått 29000 mil m.m.

smile

59 Inlägg
20 januari 2013
Du har 4st cylindrar på en sida = en bank. Och 4st på andra sidan = en bank smile

29000mil är ingenting för en sådan åtta, dock en bit för själva bilen.

Det billigaste jag kan komma på är om du kan svetsa själv och bara ersätter alla originalburkarna med fullflödes, men det kommer bara bli ok. Tyvärr aldrig riktigt bra.

Och ersätter du burkarna kan du likaväl ersätta rören också och då har du plötsligt ett nytt avgas smile Då blir det bra...

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
20 januari 2013
Vill du ha brutal ljud? Kapa sista dämparen ersätt med rör!

Vill du ha sofistikerat brutal ljud? Ersätt sista dämparen mot en magnaflow / borla dämpare wink

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 januari 2013
Att ta bort sista dämpar ger ju bäst ljud för pengarna;-)
Ne men jag kör så just nu och det låter inte dåligt eller trasigt på nåt vis.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 januari 2013
Bor Maiz inte för långt från Tranås så kan du provlyssna min E34 540im/5 med 2x2.5" istället för kattar till 3" med stor dämpare på mitten och en liten slutdämpare. Okej nivå (kunde varit lägre) för långfärd och men hörs klart och tydligt att man åker 540 när man har fullt spjäll smile
marwin_of_sweden bor ju bara 20km från mig om du nu är i närheten så kan du kanske lyssna på bådas o jämföra smile

MVH

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 januari 2013
bumpe skrev:
Bor Maiz inte för långt från Tranås så kan du provlyssna min E34 540im/5 med 2x2.5" istället för kattar till 3" med stor dämpare på mitten och en liten slutdämpare. Okej nivå (kunde varit lägre) för långfärd och men hörs klart och tydligt att man åker 540 när man har fullt spjäll smile
marwin_of_sweden bor ju bara 20km från mig om du nu är i närheten så kan du kanske lyssna på bådas o jämföra smile

MVH

Ja visst det går att fixa:)
Trevligt med en till 540 så nära:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

60 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
Ok, inte varit inne på några dagar, tack för tips.
Blir nog budgetvarianten först, att kapa sista ljuddämparen och ersätta med raka rör.
Detta får ske  ivår, inget garage att fixa i.

Aha, jo motorn borde hålla altså ( 29 000mil )
Hade en BMW E38 som hade gått 37 500mil och gick hur fint somhelst big_smile

Härligt det ska bli med lite mer V8 sång till våren, andra längtar efter fågelsång, haha big_smile

Tyärr bor jag inte i närheten av Tranås Bumpe, men tack för förslaget.

Sök