2944
Sök

Turbokovertering av Golf 2 GTI 16v

2 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
#1
Jag är sugen på att Turbokonvertera min Golf.
Har varit runt på nätet och läst lite men aldrig fått några bra svarr om hur svårt och komplicerat det igentligen är. Vad för turbo som är lämpig, turbogrenrör, vad som måste ändras och så i motorn för att det ska funka osm det ska, mappning aa you name it.
Det är ju bara en bråkdel av vad som måste kollas upp om det verkligen sak bli nått seriöst och bra resultat av det.

Satt tänkte höra mig för om lite kunskaper här på Garaget.

Kom med alla tänkbara tips o råd som möjligt..

Mvh LKracing

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 april 2007
#2
Hej, är du jävlig på att löda så är megasquirt ett bra alternativ, komplett sats kostade 1400 tror jag, fullt mappbart, bara bränslestyrning dock, du får ju bygga om insuget lite för det är centralinsprut på din va?

Grenröret borde ju gå att bara svetsa dit en fläns på och sen bulta på turbon om det finns plats...

Sen blir det ju tryckrör, ic, downpipe, bypassventil (dump), oletillförsel och retur, gärna ett styrsystem för turbon (typ saabs apc), spridare, fuelrail, bättre soppapump, förstärkt låda/koppling (beroende på hur mkt mos du ska ha) o sen en snurra förstås big_smile


58 Inlägg
1 april 2007
#3
Man måste ju kompsänka också


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 april 2007
#4
Jetta_Mk1 skrev:
Man måste ju kompsänka också
Beror på hur mkt laddtryck och vilket bränsla man kör på, är inte nödvändigt att kompsänka...

T.ex med turbo och laddluftkylare och på en 16 V på 98 oktan så gäller följande

10.0 i komp, kan man gå upp till 0.55 bar
9.0 ger 0.7 bar
8.0 ger 1.05bar

Med apc system så kan man gå ännu lite högre, kör man sen på e85 ytterligare en bit, kombinerat med vatteninsprut så är det bara att fortsätta vidare...
Senast redigerat av bumpe (1 april 2007)



Sök