2,0i (utan turbo) är den törstigaste av alla 9-3-motorerna. Viggen 2,3T 230hk drar decilitern mindre. Den blir törstig eftersom den får jobba så hårt, och motorer med turbo har även högre verkningsgrad. Dessutom blir en 2,0i 130hk djävulskt tråkig att köra.
Du har ju 2,0t 150/154 hk att välja på om du tvunget inte vill ha 185 eller 205 hk.
Jag skulle rekommendera antingen en 154 hk eller 200 hk 2,0t -99 eller en 2,0T Aero 205 hk.
Anledningen är att de T7-motorer som ersatte T5:orna är känsliga föra tt oljebyte sköts, och har ett turboaggregat med dålig hållbarhet. Aeron har visserligen också T7-motor, men har ett större turboagg som är i princip odödligt.
154 och 200 hk modellerna från 1999 har skottsäker T5-motor och den gamla hederliga T25-turbon som är väldigt hållbar.