4436
Sök

Köpråd: Saab 9-3 2.0T alt Saab 9-3 2.0

23 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Sålde min alfa för ett par veckor sen för att den drog bensin som en jänkare..

Är nu ute efter en rejäl bil men som går hyffsat billigt och ändå har lite kraft. (Vill kunna köra om)

Det jag kollar på är Saab 9-3, års modell 99-02

Men är osäker om ja ska ta en 2.0T eller en 2.0 ? Hur stor är skillnaden på bensinförbrukningen jämnfört med prestandan ? Vill veta om turbon är värd sitt bensin pris.

Uppskattar tips smile

1 327 Inlägg
24 januari 2013
#2
Turbo ska vara snålare enligt bränslespec och det tror jag kan stämma, eller bränsleförbrukningen bör iaf vara likadan som en 9-3 utan turbo.

Enda fördelen utan turbo är väl att det är mindre delar som kan gå sönder.


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
25 januari 2013
#3
Dunlopzu skrev:
Hej!

Sålde min alfa för ett par veckor sen för att den drog bensin som en jänkare..

Är nu ute efter en rejäl bil men som går hyffsat billigt och ändå har lite kraft. (Vill kunna köra om)

Det jag kollar på är Saab 9-3, års modell 99-02

Men är osäker om ja ska ta en 2.0T eller en 2.0 ? Hur stor är skillnaden på bensinförbrukningen jämnfört med prestandan ? Vill veta om turbon är värd sitt bensin pris.

Uppskattar tips smile

Ska du köpa en 9-3 2.0T/t så satsa på årsm 98-99 och i förekommande fall -00 för 2.0t.... Huvudsaken är att du har T5-styrsystem då du får en bra mycket mer tålig motor. B205 (även kallat T7-motor) har ju en tendens att må riktigt dåligt om skötseln inte varit vad den borde....

Skillnaden i förbrukning mellan en 2.0T/t eller 2.0i beror på din körstil. Om du kör smart så får du lägre förbrukning med en 2.0T/t, men risken är att man blir extra tung på foten om man har en turbo under huven = förbrukningen blir högre än om du haft en 2.0i och inte blivit lika lockad till inspirerande körning


Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2013
#4
2,0i (utan turbo) är den törstigaste av alla 9-3-motorerna. Viggen 2,3T 230hk drar decilitern mindre. Den blir törstig eftersom den får jobba så hårt, och motorer med turbo har även högre verkningsgrad. Dessutom blir en 2,0i 130hk djävulskt tråkig att köra.

Du har ju 2,0t 150/154 hk att välja på om du tvunget inte vill ha 185 eller 205 hk.
Jag skulle rekommendera antingen en 154 hk eller 200 hk 2,0t -99 eller en 2,0T Aero 205 hk.
Anledningen är att de T7-motorer som ersatte T5:orna är känsliga föra tt oljebyte sköts, och har ett turboaggregat med dålig hållbarhet. Aeron har visserligen också T7-motor, men har ett större turboagg som är i princip odödligt.
154 och 200 hk modellerna från 1999 har skottsäker T5-motor och den gamla hederliga T25-turbon som är väldigt hållbar.


23 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#5
Tack har fått en del att tänka på nu, provkörde en 2.0i idag. Min ford fiesta 1.1 är rappare...   Så det är alltså en 2.0t med antingen 150 eller 200hk som gäller.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2013
#6
Dunlopzu skrev:
Tack har fått en del att tänka på nu, provkörde en 2.0i idag. Min ford fiesta 1.1 är rappare...   Så det är alltså en 2.0t med antingen 150 eller 200hk som gäller.

Nästan. 154 hk, inte 150. Den med 154 hk är T5-motorn, tillverkades -98 och -99. 1999 Tillverkades även 9-3 "Sport" som var föregångaren till Aeron, med en T5-motor med 200 hk.
150 hk har T7-motorn med lättrycksturbo, den du helst vill undvika.
Här är en 200 hk "Sport"
http://www.blocket.se/orebro/Saab_9_3_S … =6&w=2

Här är en 2,0t 154 hk. Bytbils siffror är avrundade med annan decimal, därav att det står 153 på Blocket.

http://www.blocket.se/lund/Saab_9_3_93_ … =6&w=3

Vanliga fel i övrigt är rost i skarven mellan bakre hjulhus och dörrtröskeln, rost på fjäderben och taskig handbroms.
Senast redigerat av Andromeda (25 januari 2013)



Sök