2800
Sök

Komp luft ur oljesticka? oljefälla täppt?

223 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
hej,  jag har gjort rent min volvo 740 när det gäller vevhusvent och dess slangar.
Förutom oljefällan för det är 15 minus ute. Men! Är det normalt när jag startar bilen och drar upp oljestickan att jag känner ett litet kompression blås ut där? är det det täppt i oljefällan? bilen har gått 16 tusen mil.
och slamfällan i vevhusventaltionen var det inget skit i . inget oljeläckage och bilen går bra för övrigt..

har ni också ett litet blås där?

nu menar jag inte tryckluft blås utan lite så jag känner....

tacksam för svar.

b230f 740 88

223 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
toorop skrev:
hej,  jag har gjort rent min volvo 740 när det gäller vevhusvent och dess slangar.
Förutom oljefällan för det är 15 minus ute. Men! Är det normalt när jag startar bilen och drar upp oljestickan att jag känner ett litet kompression blås ut där? är det det täppt i oljefällan? bilen har gått 16 tusen mil.
och slamfällan i vevhusventaltionen var det inget skit i . inget oljeläckage och bilen går bra för övrigt..

tacksam för svar.

b230f 740 88

bara för att snabb checka, tar jag ett djupt andetag och blåser in i insug slangen ner till oljefällan kan jag blåsa i hela lungan, sen blåser det ut samma väg.

Avstängd
1 418 Inlägg
25 januari 2013
toorop skrev:
toorop skrev:

tacksam för svar.

b230f 740 88

bara för att snabb checka, tar jag ett djupt andetag och blåser in i insug slangen ner till oljefällan kan jag blåsa i hela lungan, sen blåser det ut samma väg.

att luften blåser ut igen kan ju va för att vevhusventilatonsslangen ska vara enda hålet motorn kan andas genom

5 705 Inlägg
25 januari 2013
Jag vet då inte om det är normalt. Men lite tryck bör man ju känna.

Kommer ihåg när man var i moppeåldern att en polare glömde skruva tillbaka oljestickan i sin baotian efter att ha kollat oljenivån och när han kickade så sprutade det ut olja ur oljestickshålet (oj vad glad han blev då tongue).

Men vet inte hur det är på en bilmotor då jag aldrig vågat dra ut oljestickan med motorn igång med tanke på ovanstående händelse.

223 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
problem problem, jag har nu rensat oljefällan, det var inte ett skit i det, gick o blåsa fint rakt igenom.

varför får jag tryck i oljestickan?

det fanns inget i oljefällan..

Avstängd
1 418 Inlägg
25 januari 2013
toorop skrev:
problem problem, jag har nu rensat oljefällan, det var inte ett skit i det, gick o blåsa fint rakt igenom.

hur långt har bilen gått?

223 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
Johan85 skrev:
toorop skrev:

16 tusen

223 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
packningar ser bra ut.

Avstängd
1 418 Inlägg
25 januari 2013
toorop skrev:
Johan85 skrev:
toorop skrev:

16 tusen

är nog ingen fara klart det blåser lite där om bilen går för komp går det alltid förbi ringarna.
så länge det inte trycker upp stickan så är det lugnt

223 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
alright. får köra och se.

A.Sörman
1 299 Inlägg
25 januari 2013
Så länge den inte trycker upp stickan eller ryker ur oljesticks hålet brukar det var lungt smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 januari 2013
De ska inte blåsa där, man ska ha undertryck i vevhuset.

på volvo hade vi en speciell undertrycksmätare vi anslöt via oljestickan å de skulle ligga på några mmhg i undertryck på tomgång.... om den blåsar på tomgång, vad händer om du varvar den till 4000 rpm med stickan öppen ? då blåser de nog inte lite...

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 januari 2013
taskiga ringar eller täppt under oljefällan å ner i blocket.  rengör mässingsnippeln som sitter i insuget, de kan också vara täppt å då får du inget undertryck i vevhuset  å tala om vid tomgång.

223 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
Xuri skrev:
taskiga ringar eller täppt under oljefällan å ner i blocket.  rengör mässingsnippeln som sitter i insuget, de kan också vara täppt å då får du inget undertryck i vevhuset  å tala om vid tomgång.

var ungefär sitter den?

223 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
såhär ligger det till, jag kan ju styra gasen i motorutrymmet, så jag drar upp och känner. Direkt när jag gasar blir det lite mer blås i cirka 1 sekund, sen när jag håller hög gas blåser det mindre och jag känner knappt något? det är alltså värre direkt när jag gasar och vid tomgång. när jag gasar och håller kvar känner jag inget?   vafan blire.-

223 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
toorop skrev:
såhär ligger det till, jag kan ju styra gasen i motorutrymmet, så jag drar upp och känner. Direkt när jag gasar blir det lite mer blås i cirka 1 sekund, sen när jag håller hög gas blåser det mindre och jag känner knappt något? det är alltså värre direkt när jag gasar och vid tomgång. när jag gasar och håller kvar känner jag inget?   vafan blire.-

så alltså tomgång : känner blås.
Drar direkt på gasen : Känner mer 1 sek.
Håller kvar gasen på hög tomgång : slutar blåsa , knappt ja känner.

Sök