3301
Sök

Glömde markera kardanaxeln Volvo 940

146 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Tjena, idag så skulle jag byta stödlager och så var jag väl i andra tankar och glömde markera kardaren innan jag drog isär den, finns det något sett man kan se hur de satt? eller vad skall jag köra? sätta ihop den o chansa på att det inte kommer börja vibrera?

2 266 Inlägg
11 januari 2013
Har aldrig själv markera kardan när jag bytt koppling, låda på bilarna. Aldrig fått vibrationer eller dylikt.

svetsdiff !!!

146 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Okej, tänkte att dom är balanserade från fabrik men det kanske inte behövs då.

171 Inlägg
11 januari 2013
joo det är ju klart det behövs? annars har man bara haft tur, kolla så medbringarna står likadant alltså i slutväxeln och växelllådan,    gjorde själv samma tabbe, blev stående med epan hela sommaren och visste fan inte vad felet var,

2 266 Inlägg
11 januari 2013
Då har man haft tur då. Men hålbilden är ju lite olika så de går bara sätta den på två sätt bak mot axeln.

svetsdiff !!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 januari 2013
Det viktiga på kardanen är att den sitter rätt så knutkorsen sitter med kopparna mot varandra, annars kan det bli vibrationer.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

303 Inlägg
11 januari 2013
Ska finnas två (knappt synliga) pilar . En på varje kardanhalva som ska peka mot varandra.   ta lite stålborste 5-10cm från delningen
Senast redigerat av amazonsimme (11 januari 2013)

146 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
amazonsimme skrev:
Ska finnas två (knappt synliga) pilar . En på varje kardanhalva som ska peka mot varandra.   ta lite stålborste 5-10cm från delningen

jaha det kan hända skall kolla på detta.

809 Inlägg
12 januari 2013
ja pilarna är ett. sen finns det vissa med gula fläckar på varje sida av kardan som ska vara imot varandra och några är splinsen gjorda så det inte går ihop fel smile

Smålänning
7 887 Inlägg
12 januari 2013
På de allra flesta jag mekat med har jag torkat av kardan med lite T-Röd så har det varit både gula fläckar och pilar. smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

146 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Har fått ihop allt igen och jag tycker nog allt att det vibrerar lite. Kollade mycket noga på kardan innan ja satte ihop den men kunde inte se några markeringar. Vad ska jag göra nu?

Smålänning
7 887 Inlägg
28 januari 2013
Det finns markeringar. Men kardan brukar vara skitig som fan så du lär behöva göra rent den ordentligt, pilarna är inte stansade djupt, och de gula färgmarkeringarna kan va borta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

171 Inlägg
28 januari 2013
hissa upp den i bakändan stabilt och lägg i växel o gå ut och kolla om bakaxeln "gungar" går upp och ner.

Sök