3457
Sök

Hur trolig är bänkningens hk?

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 februari 2013
#21
Brains skrev:
max effekt, som dom flesta kollar på, blir ju likadant oavsett om man har byggt laddtrycket orättvist.

Näääe...


Säg att du sveper 1500-8000rpm på 5sekunder då hinner inte ens en 14T turbo veva igång. Visst nu finns det ju en smula sunt förnuft i de flesta, men långt ifrån alla.

Något som inte är lika självklart är ju om man kör 5svep på raken, då kanske du gör din bromsning med varm motor, en lägre siffra men mera rättvis?  För inte kör man ikapp Porschen och ber om att få stanna och vänta tills motorn kallnat innan ni drar nästa gång.

Smaka på principen och fundera på vilken siffra du är intresserad av. Skryt eller verkliga livet eller en ISO standard ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 255 Inlägg
1 februari 2013
#22
Blir de mer eller mindre exakt när man bänkar motorn utanför bilen o riggar upp den i en motorbänk?

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 februari 2013
#23
Anubis skrev:
Blir de mer eller mindre exakt när man bänkar motorn utanför bilen o riggar upp den i en motorbänk?

Mera exakt eftersom du slipper drivlinan, MEN samma sak som nämnt ovan kvarstår...  du måste veta vad du vill mäta för att få rätt siffror.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 255 Inlägg
1 februari 2013
#24
torpis skrev:
Anubis skrev:
Blir de mer eller mindre exakt när man bänkar motorn utanför bilen o riggar upp den i en motorbänk?

Mera exakt eftersom du slipper drivlinan, MEN samma sak som nämnt ovan kvarstår...  du måste veta vad du vill mäta för att få rätt siffror.

Okej de jag misstänkte :-)

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

619 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#25
Så hur mycket lär jag punga ut för att få reda på hur mycket hästar det är i bilen?


Livsnjutare
1 707 Inlägg
1 februari 2013
#26
juhaaan skrev:
Så hur mycket lär jag punga ut för att få reda på hur mycket hästar det är i bilen?

1400:- tar R-Tune/Vette.se

2 403 Inlägg
1 februari 2013
#27
juhaaan skrev:
Så hur mycket lär jag punga ut för att få reda på hur mycket hästar det är i bilen?

1000kr tar motornord i sundsvall för 2wd och 1375kr om du har 4wd


Livsnjutare
1 707 Inlägg
1 februari 2013
#28
torpis skrev:
Anubis skrev:
Blir de mer eller mindre exakt när man bänkar motorn utanför bilen o riggar upp den i en motorbänk?

Mera exakt eftersom du slipper drivlinan, MEN samma sak som nämnt ovan kvarstår...  du måste veta vad du vill mäta för att få rätt siffror.

Samtidigt "förlorar" du kanske den viktigaste siffran, hur mycket har du på hjulen!?

Vad jag vet så använder R-Tune/Vette.se samma metod oavsett om det är en bil med sugmotor, överladdning med kompressor eller turbo!

Självklart kan man som sagt påverka resultatet på olika sätt till sin fördel..

Men är man ute efter samma metod som 98% av alla andra använder sig av på en Rototest för att kunna jämföra och få en realistisk siffra så underlättar det en hel del sedan när man utvärderar sina resultat.

Rullande landsväg, Dyno är så osäker så det är inte ens någon idé om du nu inte bara vill ha något att skryta med.

1 255 Inlägg
1 februari 2013
#29
HereComesTrouble skrev:
torpis skrev:
Anubis skrev:
Blir de mer eller mindre exakt när man bänkar motorn utanför bilen o riggar upp den i en motorbänk?

Mera exakt eftersom du slipper drivlinan, MEN samma sak som nämnt ovan kvarstår...  du måste veta vad du vill mäta för att få rätt siffror.

Samtidigt "förlorar" du kanske den viktigaste siffran, hur mycket har du på hjulen!?

Vad jag vet så använder R-Tune/Vette.se samma metod oavsett om det är en bil med sugmotor, överladdning med kompressor eller turbo!

Självklart kan man som sagt påverka resultatet på olika sätt till sin fördel..

Men är man ute efter samma metod som 98% av alla andra använder sig av på en Rototest för att kunna jämföra och få en realistisk siffra så underlättar det en hel del sedan när man utvärderar sina resultat.

Rullande landsväg, Dyno är så osäker så det är inte ens någon idé om du nu inte bara vill ha något att skryta med.

Jo sant men ser man här på gorg så är de motoreffekt typ 90% av alla lägger ut, har dock ändå planerat en bänkning för o se vad man har på hjulen :-)

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Livsnjutare
1 707 Inlägg
1 februari 2013
#30
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:
torpis skrev:

Mera exakt eftersom du slipper drivlinan, MEN samma sak som nämnt ovan kvarstår...  du måste veta vad du vill mäta för att få rätt siffror.

Samtidigt "förlorar" du kanske den viktigaste siffran, hur mycket har du på hjulen!?

Vad jag vet så använder R-Tune/Vette.se samma metod oavsett om det är en bil med sugmotor, överladdning med kompressor eller turbo!

Självklart kan man som sagt påverka resultatet på olika sätt till sin fördel..

Men är man ute efter samma metod som 98% av alla andra använder sig av på en Rototest för att kunna jämföra och få en realistisk siffra så underlättar det en hel del sedan när man utvärderar sina resultat.

Rullande landsväg, Dyno är så osäker så det är inte ens någon idé om du nu inte bara vill ha något att skryta med.

Jo sant men ser man här på gorg så är de motoreffekt typ 90% av alla lägger ut, har dock ändå planerat en bänkning för o se vad man har på hjulen :-)

Självklart lägger man ut den högsta siffran vilket naturligtvis är den i motorn smile
Men inte alltför klurigt att räkna bort drivlineförlusten.

1 255 Inlägg
1 februari 2013
#31
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:

Samtidigt "förlorar" du kanske den viktigaste siffran, hur mycket har du på hjulen!?

Vad jag vet så använder R-Tune/Vette.se samma metod oavsett om det är en bil med sugmotor, överladdning med kompressor eller turbo!

Självklart kan man som sagt påverka resultatet på olika sätt till sin fördel..

Men är man ute efter samma metod som 98% av alla andra använder sig av på en Rototest för att kunna jämföra och få en realistisk siffra så underlättar det en hel del sedan när man utvärderar sina resultat.

Rullande landsväg, Dyno är så osäker så det är inte ens någon idé om du nu inte bara vill ha något att skryta med.

Jo sant men ser man här på gorg så är de motoreffekt typ 90% av alla lägger ut, har dock ändå planerat en bänkning för o se vad man har på hjulen :-)

Självklart lägger man ut den högsta siffran vilket naturligtvis är den i motorn smile
Men inte alltför klurigt att räkna bort drivlineförlusten.

Jag räknade bort 15% men sen vet man ju aldrig kan va både mer o mindre.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Livsnjutare
1 707 Inlägg
1 februari 2013
#32
Anubis skrev:
HereComesTrouble skrev:
Anubis skrev:

Jo sant men ser man här på gorg så är de motoreffekt typ 90% av alla lägger ut, har dock ändå planerat en bänkning för o se vad man har på hjulen :-)

Självklart lägger man ut den högsta siffran vilket naturligtvis är den i motorn smile
Men inte alltför klurigt att räkna bort drivlineförlusten.

Jag räknade bort 15% men sen vet man ju aldrig kan va både mer o mindre.

Låter vettigt, dom flesta manuella lådor bör ligga på ca 15-16%.

Om det skiljer någon % hit eller dit är nog försumbart..

619 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#33
Så alltså en bänkning för runt tusenlappen ska funka bra för att se hur mkt hästar det är på hjulen?


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 februari 2013
#34
juhaaan skrev:
Så alltså en bänkning för runt tusenlappen ska funka bra för att se hur mkt hästar det är på hjulen?

En bänkning kostar oftast runt 1000-1500kr, Mappning i bänk ~1000kr/h och uppåt beroende på firma.

Bästa är utrustning som man skruvar på naven i stället för hjulen.

Vid mätning på rullar är felmarginalen större men detta tror jag ofta beror på slarv från den som sköter utrustningen. (t.ex kan ju storlek på hjul här påverka resultatet.)

Sen kan det ju vara kul att jämföra resultat där bänken kompenserar för aktuellt väder. (finns en standard man räknar ifrån)  Vilket endel bänkar korrigerar lite väl och därmed ger rätt höga siffror. Därför kan det vara kul att både få korrigerat värde samt mätt värde.

Sen som många säger så är det alltid en fingervisning och ingen exakt siffra man får.

Det man får är ofta ett värde på vilken effekt du har på hjulen. När det ska räknas om till vad som finns i motorn så räknas det ofta heltokigt också ibland.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 februari 2013
#35
Wall...

Det enda jag kan se vara intressant är att bänka sin bil hos firma A innan man gjort något alls med den, och sedan åker man tillbaka till samma ställe allteftersom man modifierar och får effektkurvor enligt samma mätmetod. Då vet man vad som hänt och var.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

619 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#36
jo så är det ju men ändå kul att veta hur det är nu



Sök