3595
Sök

Teknikens Värld sågar Passat EcoFuel

17 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#21
Goffen skrev:
Ska vi vara helt ärliga skulle jag inte köpa en passat av den modellen alls... den har.... problem. rost bland annat. Iallafall titta noga på lacken om du ska köpa en sån

Vilken Passat-modell skulle du köpa?

1 319 Inlägg
1 februari 2013
#22
Dieselsmurfen skrev:
matteeee skrev:
Dieseln listar ett köppris på bilfirma runt 136 000. Privat 116-127, givet att det är en 140hk kombi utan utrustning i övrigt (skinn, xenon, navi, utrustningspaket, Automat, drag, metalliclack mm)

Så det låter väl inte helt fel?! Men KVD brukar ju inte ha ett "pris", utan det är auktion. Tyvärr tycker jag att priserna sprungit iväg sista tiden. Lik köps för ungefär vad de hade varit värda i bra skick...

Priset de anger är en uppskattning på vad en felfri bil borde kosta på marknaden. Är det bara trög dörr kan man väl anta att den är värd ungefär det.

Ja. KVD är nog det dyraste stället att köpa. Priserna rusar iväg. Ta det vackert med budgivningen!

Nu är jag för seg för att kolla upp själv på KVD, men har jag rätt om jag säger att dom endast säljer företagsbilar? Har för mig att någon har berättat det. Vet även att dom säljer många gamla polis/taxi bilar osv.

_----------'

1 319 Inlägg
1 februari 2013
#23
frenik skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Ja. KVD är nog det dyraste stället att köpa. Priserna rusar iväg. Ta det vackert med budgivningen!

Jag tycker inte de drar iväg så farligt. Har kollat mest på Passat EcoFuel och de brukar hamna rätt långt under listpris. Men vad tycker du om den jag länkar till ovan, var ska man sluta buda på den?

Sen undrar jag hur du tror man kommer över en liknande bil så billigt som möjligt? Mitt problem är att jag är väldigt okunnig och inte skulle kunna gå igenom en bil som säljs av privatperson för att se om det är några dolda fel.

Finns det ingen du känner som skulle kunna följa med? Förutom KVD finns ju mängder av olika bilfirmor, jag skulle lita mer på dom stora jämfört med dom små, trots att det finns många bra små så är man försiktig med sina egna pengar.

Om du köper en så ny bil så bör du märka hur den beter sig. En så ny bil borde starta lätt, gå bra, jämnt och fint och bromsarna ska funka fint osv. Det ska kännas ''skönt'' att köra så att säga. Ett helhets intryck på en bil är för mig väldigt viktigt, nu har jag väldigt stor koll och kör bilar 8h+/dag och känner ganska lätt om någonting är fel så det kommer naturligt, så jag har ofta svårt att förstå folk som inte märker samma saker som jag.

Om du är ute och provkör, var inte rädd för att gasa ordentligt/bromsa ordentligt. När du bromsar så ska du känna så att det inte vibrerar/skakar och att pedalen inte sjunker onormalt mycket samt att bromsverkan är bra, bilen bör även gå rakt fram när du bromsar även om ratten är släppt.. Släpper du ratten bör en frisk bil åka rakt fram om inte vägen lutar, ratten bör vara rak, motorn bör vara jämn i sin acceleration, inga ryck/hack/hostningar ska vara acceptabelt. Pröva handbroms, se till att den tar bra. Kolla alla lampor runt om, så att allting fungerar. Pröva att kupevärmen fungerar, pröva helljus och allting sådant man inte alltid tänker på. Kolla alltid oljenivån när du gör affär, så ser du att förra ägaren har skött om bilen. Förutom det får du gå på helhetsintrycket. Är bilen fin på utsidan och fräsch inuti, har obefintliga skador och känns väldigt bra kan det vara affär, hittar man saker man stör sig på, säg repor/sprickor i instrument panel, små bucklor, smuts, äckligt nerskitad inredning osv så antar jag automatiskt att man inte bryr sig så mycket om sin bil och kör därefter, en sådan bil kan kosta pengar. Är allting sjyst och säljaren verkar bry sig som sin bil så är det väldigt mycket mer intressant... smile

Finns ju flera på det här forumet som är bilhandlare och bra mycket duktigare än mig när det gäller att sälja/köpa så jag tror att du kommer få fler tips. /Sleepy

_----------'


Sök