2476
Sök

Vad har du haft för problem med din FORD?

1 534 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#1
Kan ju börja.
När jag var liten hade vi en Ford Orion mk1 eller mk2, kommer inte ihåg årsmodellen tyvärr, men den tuffade på rätt så bra. Tills en dag då vi kom hem från en längre resa så skar motorn ihop, blev ingen mer Ford efter det..
Kollade förresten på blocket nyss, värst vad just Ford Orion är sällsynta, trodde dom var vanligare..

Anyway..
Vad har du råkat ut för med din Ford?

edit. det var en Orion och inte en Escort..
Senast redigerat av jetta16v (25 september 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 september 2012
#2
Jag kan inte komma med några egna erfarenheter eftersom jag aldrig hade kunnat köpa en Ford, det har dock sina skäl för märket är lite tabu i familjen som tidigare var mycket glada i märket. Sedan kom Sierra, Scorpio och första generationens Mondeo in i bilden och påverkade detta något.

Motorhaverier, havererade växellådor (Drar mycket tunga släp), sensationer av blå rök misstänkt likt en tvåtaktsmotor, el samt skitfel i drivor och rost skämde tidigare så goda erfarenheter av exempelvis äldre Escort. Min far köpte en ny sådan i början av 80-talet, den såldes några år senare men rullar fortfarande år 2012 i stan och är synbart i utmärkt skick! En blå GLS med sedvanlig 80-tals styling.

Vad moderna Ford går för har jag inte samma koll på, jag har kört flera bland annat senaste Fiesta och nuvarande Focus när jag var ute efter en småbil och Kuga TDCI innan jag köpte min nuvarande bil och dessa har inte på något vis stuckit ut i negativ bemärkelse. Men jag hittade inte heller något som lockade hos dem jämfört med vad t.ex VAG, Citroen, Nissan eller andra direkta konkurrenter kunde erbjuda.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 412 Inlägg
24 september 2012
#3
Focus -06 flexifuel: en glödlampa behövde bytas på dom 8 månader som jag ägde bilen.

Transit firmabil 3,2 turbodiesel -10: Bromsok som inte gick tillbaka efter bromsning.
Topplockspackningen läckte igenom vatten men det tog tid för verkstaden att hitta det eftersom det bara uppstod vid en viss temperatur.
Men nu efter 6 verkstadsbesök och totalt 3,5 månads stillestånd har dom hittat felet, tyvärr hade nu även en kamaxel skurit mot en rullvippa pga allt vatten som låg runt ventilmekanismen.

Inte bilens fel egentligen att det var svårt att hitta men man får ju ändå räkna med det i "att äga en Ford". tongue
Senast redigerat av OpelP1 (24 september 2012)

886 Inlägg
24 september 2012
#4
Scorpio -93:
Hjullager bak åt den som smågodis... Sen gick topplockspackningen.

Sierra -92:
Bromsoken smälte ihop efter lite entusiastisk körning så det blev att byta dem. Bytte även länkarmar och hade problem med avgasröret. Polaren hade en likadan, han fick byta topplockspackning.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

297 Inlägg
24 september 2012
#5
Jag hade ett litet fel nu i somras , men som ändå blev en jättekostnad i slutämndan .
bilen i fråga är min mondeo 2,2 tdci -07 . vi körde över alperna o som bekant så är det ju ganska backigt där , med låg fart o hård belastning på motorn . Det ville sej så illa att motorfläkten inte startade EN gång med alldeles för hög temp som följd . Men det var inte så farligt till en början , vi körde till italien , slovenien , österrike . tjeckien , tyskland o hem igen . Men skadan hade redan skett första gången i österrike på väg ner , det hade blivit nån liten spricka i topplockspackningen som blev större hela tiden . Första gången vi fyllde på vatten var utanför berlin , andra gången i rostock , tredje gången i varberg o sista gången mellan varberg-borås . dagen efter när bilen skulle till verkstad så vart det bomstopp i motorn , en cylinder var full med vatten sad

Sen kom nästa chock , byte av packning ink. material , kostnad rund 20 !! tusen ......
Det blev byte av motor istället ...
men annars är jag nöjd med bilen smile

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

1 624 Inlägg
24 september 2012
#6
Ford Mondeo 2002;

Ägt bilen sedan 14200 mil.

Bytt AC-kompressor efter 15000 mil
Bytt hela insug inkl oljefälla m.m. efter 15000 mil

Nu är väl servopumpen på gång också..

345 Inlägg
24 september 2012
#7
Ford LTD Crown Victoria 1988
Ingenting utom slitdelar. smile


Stolt pappa
14 Inlägg
24 september 2012
#8
Min förra Ford Mondeo, en -01, köpt -06, gått strax över 9000 mil funkade bra de första åren. Vi köpte den för vi var i behov av en bra husvagnsdragare.. De två första åren drog vi en vagn på 1200 kg men bytte sen till en1600 kg's vagn.
Framfjädrarna knäcktes mitt av, även en bakfjäder knäcktes. Kopplingen fick vi byta efter första sommaren med stora vagnen. Vi fick underkänt på handbromsen varje år hos besiktningen. De senaste tusen milen drack bilen massor med motorolja, ca 2 liter i månaden..

Dessutom designa frun om vänster framdörr med hjälp av ett träd och en snubbe valde att hjälpa till med våran höger framdörr så Nisse bompa rakt in i vår bil med sin.. Såld vid 19000 mil

Nu har jag en Mondeo -03, köpt -10, 11000 mil då, 15000 mil nu. Och förutom att jag bytt bromsskivor och belägg runt om så spökar handbromsen... Och kopplingen ändrar "stuns", den tar men längre ner (kortare tramp) när jag accelererar snabbt(?).

Bättre en kvick bil och kunna ta det lugnt
än en slö bil och sitta och stressa..

19 Inlägg
24 september 2012
#9
Hade en sierra -92 i vintras som jag bland annat bytte motor, katt, lambdasond, tomgångsmotor och lagade rost på passagerarstolinsättningen (det verkar vara vanligt på sierrorna) och efter 4 besök på bilprovningen så fick jag bort de 7 tvåorna, Den gick den igenom med 99 i HC som tur var! undrar om besiktninggubben var lite snäll då, det här var under dataraset som SBP hade i vintras så det var manuell mätning så att säga.

Den var skön att åka brett med på vintern och allt elektriskt fungerade faktiskt, elhissar uppvärmd fram och bakruta bland annat.

Den ligger ute på blocket nu faktiskt.. den nya ägaren verkar ha skjutit toppackningen nån månad efter att han köpte den av mig, synd det annars hade jag velat köpt den igen och haft som vinterbil.

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Si … amp;last=1

648 Inlägg
24 september 2012
#10
Fiesta ST´05: bakre hjullager och kärvande växellänkage annars problemfri och trevlig

Nuvarande Fiesta 1.25`10:  kärvande bromsok vilket inte är märkesspecifikt annars totallt problemfri

Var skeptiskt till Ford förut men kan lätt rekommendera märket då det är trevliga och driftsäkra bilar.

Farsgubben köpte en 98ans Focus 1.6 ny och inga problem där sen köpte han en ny 05a Focus 1.6 där generatorn dog efter några tusen mil annars problemfri fram till denna dag.


På jobbet har vi Ford focus dieslar som leasingbilar och dom bara går och går trots väldigt blandad körning och behandling av olika personer.
Senast redigerat av Ejan (24 september 2012)


679 Inlägg
24 september 2012
#11
Inte min bil, utan en av flickvännens familjemedlemmars; helt ny Ford S-max, motorlampa började lysa och gick inte att köra. Var tvungen att bärgas från platsen och vad det var för motorrelaterat fel vet jag inte.


146 Inlägg
24 september 2012
#12
Ford Mustang (även USA Ford räknas väl?) byte av två katalysatorer (2 i en katalysator) efter 1550 mil på grund utav att dom inte klarade av hålla sig över "gränsvärde under lägsta nivå" vilket i sin tur tände motorlampan.

Ford Scorpio (tidigt 90-tal) vad var inte fel på den bilen? Stod mer på verkstaden än på uppfarten slutade med att även jag började kalla den för "Kalle Anka bil".

Ford Focus 06'a efter ett antal byten av tankarmaturen pga e85 så var den felfri under dom två år jag körde den smile

1 319 Inlägg
24 september 2012
#13
Ford transit connect -08

Har 3 st på jobbet, fått byta krängsningshämmar stag på alla. Thats it, körs stenhård hela dagarna i statstrafik och har gått snart 12k allihopa. Utöver det bara olja och bromsbelägg.

Ford Sierra -90. Köpte bilen början på en vinter, gick fint inga missljud osv. Körde 3 mil började knacka satan i motorn. Kom inte mycket längre än så. Sålde för samma pris dagen efter till en gubbe som ville bygga trike och ta bakaxeln.

_----------'

3 182 Inlägg
24 september 2012
#14
ford sierra 92a va på väg hem från power big meet 2006 halvvägs hem till stockholm rasade generatorn kl 04.30 va bara att ringa en bärgare vilket va rätt dyrt. sen allmänna elfel efter det skit bilar aldrig mer en ford.

1 319 Inlägg
24 september 2012
#15
pukan2 skrev:
ford sierra 92a va på väg hem från power big meet 2006 halvvägs hem till stockholm rasade generatorn kl 04.30 va bara att ringa en bärgare vilket va rätt dyrt. sen allmänna elfel efter det skit bilar aldrig mer en ford.

Nu vet jag inte om du var ute på motorvägen eller om du var riktigt långt från en mack, men riktiga krigare knatar iväg och köper nytt batteri för att köra med med minimal belysning. Fungerar några mil iallafall och är billigare. smile

_----------'

3 182 Inlägg
24 september 2012
#16
sleepyoh skrev:
pukan2 skrev:
ford sierra 92a va på väg hem från power big meet 2006 halvvägs hem till stockholm rasade generatorn kl 04.30 va bara att ringa en bärgare vilket va rätt dyrt. sen allmänna elfel efter det skit bilar aldrig mer en ford.

Nu vet jag inte om du var ute på motorvägen eller om du var riktigt långt från en mack, men riktiga krigare knatar iväg och köper nytt batteri för att köra med med minimal belysning. Fungerar några mil iallafall och är billigare. smile

va på motorvägen mitt i ingenstans va bara skog och åkrar runt om kring hade annars gått då det fanns massa bira kvar.

3 182 Inlägg
24 september 2012
#17
pukan2 skrev:
sleepyoh skrev:
pukan2 skrev:
ford sierra 92a va på väg hem från power big meet 2006 halvvägs hem till stockholm rasade generatorn kl 04.30 va bara att ringa en bärgare vilket va rätt dyrt. sen allmänna elfel efter det skit bilar aldrig mer en ford.

Nu vet jag inte om du var ute på motorvägen eller om du var riktigt långt från en mack, men riktiga krigare knatar iväg och köper nytt batteri för att köra med med minimal belysning. Fungerar några mil iallafall och är billigare. smile

va på motorvägen mitt i ingenstans va bara skog och åkrar runt om kring hade annars gått då det fanns massa bira kvar.

va en kanon bil annars gick bra och billigt.

Chaufför
418 Inlägg
24 september 2012
#18
Har nyligen sålt min ST220 och hade faktiskt bara ett fel på den under 5,5 års ägande och ca 9000 mils körning. Det var en luftslang som torkade sönder... Blanka papper på varje besiktning så kvaliten vill jag inte klaga på... Dock var den dyr att äga så därav såldes den till förmån för en kommande miljödiesel.

Kör Scania!!

2 266 Inlägg
24 september 2012
#19
Hade en ford scorpio kombi -94 med 2.5td motorn. Importerad vid 2000 talet.
Köpte den av en kompis till farsan som i sin tur fått tag i den av sin bror som har bilskrot den skulle skrotas, pga av bakaxeln lät som den skulle skära vilken dag som helst sen var de nå fel i dieselpumpen så den tappa trycket över natten.
köpte den hade den gått 28-29 tusen mil sålde den vidare vid 39-40 tusen mil.
Montera en extra tryckpump som pumpa fram bränslet.
Bytte aldrig bakaxeln och den höll hela tiden, remskivan till vattenpumpen lossna toppackningen gick nog då, tanka vatten och kanel plus massa små fel.

Var en spännande bil att äga visste aldrig om man skulle ta sig nånstans.

svetsdiff !!!

17 Inlägg
3 februari 2013
#20
Köpte en nyare Ford Fiesta ST tillverkad i Tyskland med individual-motor (diesel).
Bytte framfjädrar, tog bort bakre ljuddämpare och sprayade hela undersidan.
Bytte nyligen generator.
I övrigt åker man billigt med en motor/kaross kombination som nog är den enda i Sverige.
För övrigt till salu nybes 2 dagar sedan.



Sök