3322
Sök

KÖPRÅD: Saab 9-5 2.0t års:06-07 eller Saab 9-3 Sportcombi 06 och uppåt.

GL77
4 februari 2013
#41
Men om vi återgår till ämnet som Andreas ville ha svar på så tycker jag att han ska köpa en Saab 9-3 SC 2.0t för runt 50 000 - 55 000kr.

Dessa kan man även chippa upp till en godkänd effekt. Och de går relativt snålt för en bil med turbo och så är den billig att äga och köra smile

Det finns ett par ute på blocket som du kan lätt pruta ner till ett hyfsat pris.

Meldem
4 137 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#42
För att sammanfatta, en riktigt bra bil fast något högljudd?
Går det att dämpa med nån typ av matta själv? Typ i dörrarna? Skulle det hjälpa? smile

Tack Gustav, är nästan helt hundra på att der blir en sådan big_smile

OCh att gå från en S40 utan AC eller nånting, inte ens yttertemperaturmätare... Till att köpa en Saab 9-3.. finner inte ens en liknelse haha,

men ska titta på rost bubblor och stötdämpare.
Är detta vanliga och kända problem. Eller är det bara du som har upplevt det, svårt att säga kanske:)


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 februari 2013
#43
TouchOfRed skrev:
För att sammanfatta, en riktigt bra bil fast något högljudd?
Går det att dämpa med nån typ av matta själv? Typ i dörrarna? Skulle det hjälpa? smile

Tack Gustav, är nästan helt hundra på att der blir en sådan big_smile

OCh att gå från en S40 utan AC eller nånting, inte ens yttertemperaturmätare... Till att köpa en Saab 9-3.. finner inte ens en liknelse haha,

men ska titta på rost bubblor och stötdämpare.
Är detta vanliga och kända problem. Eller är det bara du som har upplevt det, svårt att säga kanske:)

Som sagt svårt att säga om det bara är jag som upplever det så. Men min frus familj är något saab fanatiska.
Svörmor: 9-3 1,8t -05 svärfar: 9-3 2,0t -08 svåger: 9-3 aero -06 svåger 2: 9-3 aero v6 -07 svägerska: 9-3 1,8t -07 svägerska 2: 9-3 1,8t -10 och min frus 9-3 2,0t -09.
Samtliga av dom som gått under 10.000mil har bytt stötdämpare samt fjädrar som gått av på 3 av bilarna.
3 av bilarna har gått mer än 15.000mil och dom har bytt stötdämpare två gånger.
V6 aerons avgassystem har rostat av, fast aero är ju inte aktuellt för dig så det behöver inte du tänka på.
Och samtliga bilar har minst en liten rostbubbla eller fler. Förutom v6 aeron för den fick en hellack nu i höstas för att alla 4 skärmkanter var rostiga.

Haha och jo, jag känner mog lite utstött nör jag parkerar 540n där när det är släktmiddag;-)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Meldem
4 137 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#44
marwin_of_sweden skrev:
TouchOfRed skrev:
För att sammanfatta, en riktigt bra bil fast något högljudd?
Går det att dämpa med nån typ av matta själv? Typ i dörrarna? Skulle det hjälpa? smile

Tack Gustav, är nästan helt hundra på att der blir en sådan big_smile

OCh att gå från en S40 utan AC eller nånting, inte ens yttertemperaturmätare... Till att köpa en Saab 9-3.. finner inte ens en liknelse haha,

men ska titta på rost bubblor och stötdämpare.
Är detta vanliga och kända problem. Eller är det bara du som har upplevt det, svårt att säga kanske:)

Som sagt svårt att säga om det bara är jag som upplever det så. Men min frus familj är något saab fanatiska.
Svörmor: 9-3 1,8t -05 svärfar: 9-3 2,0t -08 svåger: 9-3 aero -06 svåger 2: 9-3 aero v6 -07 svägerska: 9-3 1,8t -07 svägerska 2: 9-3 1,8t -10 och min frus 9-3 2,0t -09.
Samtliga av dom som gått under 10.000mil har bytt stötdämpare samt fjädrar som gått av på 3 av bilarna.
3 av bilarna har gått mer än 15.000mil och dom har bytt stötdämpare två gånger.
V6 aerons avgassystem har rostat av, fast aero är ju inte aktuellt för dig så det behöver inte du tänka på.
Och samtliga bilar har minst en liten rostbubbla eller fler. Förutom v6 aeron för den fick en hellack nu i höstas för att alla 4 skärmkanter var rostiga.

Haha och jo, jag känner mog lite utstött nör jag parkerar 540n där när det är släktmiddag;-)

Hmm.. tongue Rost.... är jag så trött på. hmm På tal om rost, hade samtliga av dessa rostfläckar också? Vet inte om jag fatta rätt tongue
Okej, men om man byter till Coilovers, tror du problemet kvarstår? smile
Kan ju vara värt att byta till coilovers om problemet försvinner och då kan man ju sänka också big_smile


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 februari 2013
#45
TouchOfRed skrev:
marwin_of_sweden skrev:
TouchOfRed skrev:
För att sammanfatta, en riktigt bra bil fast något högljudd?
Går det att dämpa med nån typ av matta själv? Typ i dörrarna? Skulle det hjälpa? smile

Tack Gustav, är nästan helt hundra på att der blir en sådan big_smile

OCh att gå från en S40 utan AC eller nånting, inte ens yttertemperaturmätare... Till att köpa en Saab 9-3.. finner inte ens en liknelse haha,

men ska titta på rost bubblor och stötdämpare.
Är detta vanliga och kända problem. Eller är det bara du som har upplevt det, svårt att säga kanske:)

Som sagt svårt att säga om det bara är jag som upplever det så. Men min frus familj är något saab fanatiska.
Svörmor: 9-3 1,8t -05 svärfar: 9-3 2,0t -08 svåger: 9-3 aero -06 svåger 2: 9-3 aero v6 -07 svägerska: 9-3 1,8t -07 svägerska 2: 9-3 1,8t -10 och min frus 9-3 2,0t -09.
Samtliga av dom som gått under 10.000mil har bytt stötdämpare samt fjädrar som gått av på 3 av bilarna.
3 av bilarna har gått mer än 15.000mil och dom har bytt stötdämpare två gånger.
V6 aerons avgassystem har rostat av, fast aero är ju inte aktuellt för dig så det behöver inte du tänka på.
Och samtliga bilar har minst en liten rostbubbla eller fler. Förutom v6 aeron för den fick en hellack nu i höstas för att alla 4 skärmkanter var rostiga.

Haha och jo, jag känner mog lite utstött nör jag parkerar 540n där när det är släktmiddag;-)

Hmm.. tongue Rost.... är jag så trött på. hmm På tal om rost, hade samtliga av dessa rostfläckar också? Vet inte om jag fatta rätt tongue

Okej, men om man byter till Coilovers, tror du problemet kvarstår? smile
Kan ju vara värt att byta till coilovers om problemet försvinner och då kan man ju sänka också big_smile

De känns ju som att GMs stötdämpare är skräp, så coils borde ju hålla bättre om de är kvalite på dom.
Ja alltså alla bilarna har rostbubblor under lacken om du förstår vad jag menar.
Men på v6 aeron som fick hellack och på svärmors bil har dom bubblorna lossnat och rost har kommit fram om du förstår:-)?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Meldem
4 137 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#46
marwin_of_sweden skrev:
TouchOfRed skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Som sagt svårt att säga om det bara är jag som upplever det så. Men min frus familj är något saab fanatiska.
Svörmor: 9-3 1,8t -05 svärfar: 9-3 2,0t -08 svåger: 9-3 aero -06 svåger 2: 9-3 aero v6 -07 svägerska: 9-3 1,8t -07 svägerska 2: 9-3 1,8t -10 och min frus 9-3 2,0t -09.
Samtliga av dom som gått under 10.000mil har bytt stötdämpare samt fjädrar som gått av på 3 av bilarna.
3 av bilarna har gått mer än 15.000mil och dom har bytt stötdämpare två gånger.
V6 aerons avgassystem har rostat av, fast aero är ju inte aktuellt för dig så det behöver inte du tänka på.
Och samtliga bilar har minst en liten rostbubbla eller fler. Förutom v6 aeron för den fick en hellack nu i höstas för att alla 4 skärmkanter var rostiga.

Haha och jo, jag känner mog lite utstött nör jag parkerar 540n där när det är släktmiddag;-)

Hmm.. tongue Rost.... är jag så trött på. hmm På tal om rost, hade samtliga av dessa rostfläckar också? Vet inte om jag fatta rätt tongue

Okej, men om man byter till Coilovers, tror du problemet kvarstår? smile
Kan ju vara värt att byta till coilovers om problemet försvinner och då kan man ju sänka också big_smile

De känns ju som att GMs stötdämpare är skräp, så coils borde ju hålla bättre om de är kvalite på dom.
Ja alltså alla bilarna har rostbubblor under lacken om du förstår vad jag menar.
Men på v6 aeron som fick hellack och på svärmors bil har dom bubblorna lossnat och rost har kommit fram om du förstår:-)?

Hhe får kolla upp det. smile
Ja jag förstår vad du menar med rostbubblor, men menade om det bara var på din, eller om det var på din släkts också? tongue
Ahh. tråkigt hmm vad kostade en hellack ? yikes
Vill ju inte åka på att lacka bilen direkt jag köpt den.. hmm
Senast redigerat av TouchOfRed (4 februari 2013)


2 271 Inlägg
4 februari 2013
#47
Min -03 har precis slagit förbi 14k och åker med original dämpare utan problem, det till trots att H&R sänkfjädrar
har suttit på 6-7k mil.
Rostiga fjäderben har jag inte hört så mycket om på SS/SC men däremot OG.
Original fjädrar däremot är inte ovanligt att de går av, har inte hänt mig men man har ju läst ett
gäng trådar ang fenomenet.
Aero/Aeropaketet har ingen möjlighet att fästa stänkskydd på, därav bör du syna av hjulhusen fram
vid val av en sån modell. Lätt att lack/galv förstörs av grus, Speciellt när man kör lite bredare
fälgar med lägre ET.cool

Min ligger med vinterdäck och enbart stadstrafik runt 1,05-1,1l (1,2l med 19" sommartid).
Men det är inga problem att ligga i 130-140km/h med cruisen i och hamna runt 0,8-0,85, gick så lågt
ner som 0.75 i somras när hastighetsbegränsning följdes=)
(Dessa siffror med steg3+).

9-3 är skön bil att åka långt i för min del och störs inte av vägljudet trots 19", men jag har som sagt
en sedan som i jämnförelse med min brors gamla -09 SC låter mindre.
Senast redigerat av lingua (4 februari 2013)


Meldem
4 137 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#48
lingua skrev:
Min -03 har precis slagit förbi 14k och åker med original dämpare utan problem, det till trots att H&R sänkfjädrar
har suttit på 6-7k mil.
Rostiga fjäderben har jag inte hört så mycket om på SS/SC men däremot OG.
Original fjädrar däremot är inte ovanligt att de går av, har inte hänt mig men man har ju läst ett
gäng trådar ang fenomenet.
Aero/Aeropaketet har ingen möjlighet att fästa stänkskydd på, därav bör du syna av hjulhusen fram
vid val av en sån modell. Lätt att lack/galv förstörs av grus, Speciellt när man kör lite bredare
fälgar med lägre ET.cool

Min ligger med vinterdäck och enbart stadstrafik drar runt 1,05-1,1l (1,2l med 19" sommartid).
Men det är inga problem att ligga i 130-140km/h med cruisen i och hamna runt 0,8-0,85, gick så lågt
ner som 0.75 i somras när hastighetsbegränsning följdes=)
(Dessa siffror med steg3+).

9-3 är skön bil att åka långt i för min del och störs inte av vägljudet trots 19", men jag har som sagt
en sedan som i jämnförelse med min brors gamla -09 SC låter mindre.

SS/SC? Sportsedan och Sportcombi? men vad står NG och OG för? Kan absolut ingeting om Saab ännu. tongue

En Aero blir det inte för min del, men kommer nog syna av hela bilen oavsett. smile

Angående ljudnivån. Går det att sätta asfaltsmatta (Dämpmatta eller vad det heter tongue) dörrarna för att minska ljudnivån?


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 februari 2013
#49
TouchOfRed skrev:
marwin_of_sweden skrev:
TouchOfRed skrev:

Hmm.. tongue Rost.... är jag så trött på. hmm På tal om rost, hade samtliga av dessa rostfläckar också? Vet inte om jag fatta rätt tongue

Okej, men om man byter till Coilovers, tror du problemet kvarstår? smile
Kan ju vara värt att byta till coilovers om problemet försvinner och då kan man ju sänka också big_smile

De känns ju som att GMs stötdämpare är skräp, så coils borde ju hålla bättre om de är kvalite på dom.
Ja alltså alla bilarna har rostbubblor under lacken om du förstår vad jag menar.
Men på v6 aeron som fick hellack och på svärmors bil har dom bubblorna lossnat och rost har kommit fram om du förstår:-)?

Hhe får kolla upp det. smile
Ja jag förstår vad du menar med rostbubblor, men menade om det bara var på din, eller om det var på din släkts också? tongue
Ahh. tråkigt hmm vad kostade en hellack ? yikes
Vill ju inte åka på att lacka bilen direkt jag köpt den.. hmm

Ja det är på alla bilarna. På våran är det mitt på bagage luckan, inte i närheten av någon skarv eller nåt liknande.
Hellacken gick på 7800kr, men då skötte han o jag all slipning, rostlagning och demontering/montering.

9-3 -07 sedanen som min fru hade innan började stötdämparna läcka olja på vid 6800mil.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 863 Inlägg
4 februari 2013
#50
Ng=New generation
Og=Old generation
SS= Sport sedan
Sc= Sportcombi

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Meldem
4 137 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#51
marwin_of_sweden skrev:
TouchOfRed skrev:
marwin_of_sweden skrev:

De känns ju som att GMs stötdämpare är skräp, så coils borde ju hålla bättre om de är kvalite på dom.
Ja alltså alla bilarna har rostbubblor under lacken om du förstår vad jag menar.
Men på v6 aeron som fick hellack och på svärmors bil har dom bubblorna lossnat och rost har kommit fram om du förstår:-)?

Hhe får kolla upp det. smile
Ja jag förstår vad du menar med rostbubblor, men menade om det bara var på din, eller om det var på din släkts också? tongue
Ahh. tråkigt hmm vad kostade en hellack ? yikes
Vill ju inte åka på att lacka bilen direkt jag köpt den.. hmm

Ja det är på alla bilarna. På våran är det mitt på bagage luckan, inte i närheten av någon skarv eller nåt liknande.
Hellacken gick på 7800kr, men då skötte han o jag all slipning, rostlagning och demontering/montering.

9-3 -07 sedanen som min fru hade innan började stötdämparna läcka olja på vid 6800mil.

Hmm ok. Verkar ju vara ett problem det här med rost. Borde jag titta på andra modeller, eller kanske andra märken? :S Avskyr rost.. Vem gör inte det liksom. Eller är det inte ett så stort problem?


Meldem
4 137 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#52
666_Beast skrev:
Ng=New generation
Og=Old generation
SS= Sport sedan
Sc= Sportcombi

Tack smile


71 Inlägg
4 februari 2013
#53
TouchOfRed skrev:
marwin_of_sweden skrev:
TouchOfRed skrev:

Hhe får kolla upp det. smile
Ja jag förstår vad du menar med rostbubblor, men menade om det bara var på din, eller om det var på din släkts också? tongue
Ahh. tråkigt hmm vad kostade en hellack ? yikes
Vill ju inte åka på att lacka bilen direkt jag köpt den.. hmm

Ja det är på alla bilarna. På våran är det mitt på bagage luckan, inte i närheten av någon skarv eller nåt liknande.
Hellacken gick på 7800kr, men då skötte han o jag all slipning, rostlagning och demontering/montering.

9-3 -07 sedanen som min fru hade innan började stötdämparna läcka olja på vid 6800mil.

Hmm ok. Verkar ju vara ett problem det här med rost. Borde jag titta på andra modeller, eller kanske andra märken? :S Avskyr rost.. Vem gör inte det liksom. Eller är det inte ett så stort problem?

Jag jobbar med saab på daglig basis och det är sällan rost eller galvsläpp (bublor) i lacken. Rost finns på alla bilar och märken, allting ligger i handahållandet av bilen. Sköter man bilen så klarar man sig oftast. smile


Meldem
4 137 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#54
Never0nline skrev:
TouchOfRed skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Ja det är på alla bilarna. På våran är det mitt på bagage luckan, inte i närheten av någon skarv eller nåt liknande.
Hellacken gick på 7800kr, men då skötte han o jag all slipning, rostlagning och demontering/montering.

9-3 -07 sedanen som min fru hade innan började stötdämparna läcka olja på vid 6800mil.

Hmm ok. Verkar ju vara ett problem det här med rost. Borde jag titta på andra modeller, eller kanske andra märken? :S Avskyr rost.. Vem gör inte det liksom. Eller är det inte ett så stort problem?

Jag jobbar med saab på daglig basis och det är sällan rost eller galvsläpp (bublor) i lacken. Rost finns på alla bilar och märken, allting ligger i handahållandet av bilen. Sköter man bilen så klarar man sig oftast. smile

Okej hehe. Tack för att du just lugnade mitt sinne.. Jag har absolut totalt skitit i min bil nu, just för att den är så träskig som den är.. Men köper jag en ny fräsch bil kommer jag att vara pedant.. big_smile



Sök