Gör ett litet tillägg. Fick även en felkod som gjorde att motorlampan började lysa igen, ECM-5A, felkoden är från volvo. Denna felkod är till samma fel: p0420.
Beskrivning: Katalysator effektivitet, felaktig signal. Permanent fel.
Felsymptom är t.ex försämrad prestanda.
Eftersom bilen gick som vanligt (vad jag kände) så kollade jag upp vad andra gjort åt felet. Lösningen var en CEL-FIX, en lambdaförlängning skulle man kunna säga. Eftersom jag kör med sportkatalysator så reagerar bilen på att nåt värde inte stämmer och felkod sätts. Tydligen så är just s40 fas 2'orna känsliga..
Jag köpte Cell-fix från jrm-racing:
http://www.jrm-racing.se/p774/p_frame_f … le=PRODUCTKostar endast 300:-, enkel att montera och löser problemet. Efter att ha kört ca 10 mil efter jag monterat delen så slockna lampan.
Montering: Skruva loss den bakre lambdasaonden. Den sitter riktigt ordentligt, fick hjälp av farsan med lite styrka, spraya på lite krypfett, körde ringnyckel, så släppte den. Se till att du kopplar loss skarven till sladden. Följ "sladden", pilla loss gummitätningen och koppla isär kontakten. Sen kan du skruva loss lambdan, skruva dit Cel-fixen, sedan skruva i lambdan i cel-fixen. Koppla tillbaks kontakten och sätt tillbaks tätningen.
Det blir lite tight med sladden eftersom lambdan kommer ut en bit men funkade för mig.
Lycka till!