Volvo s40 T4 2002 - fått felkod, åtgärdat men lampan lyser!?

Daevil
3 januari 2013 · 692 Inlägg

Som sagt, kör en Volvo S40 T4 årsm 2002. Sitter Steg 3 från Bsr, gjordes september 2012, hade steg 2 innan i ett år. (bilen går kanon)

Motorlampan börja lysa för ett par veckor sen, inget kändes, lät eller gick konstigt. Åkte in till Volvoverkstad, fick felkoder ECM-61 Omställningsventil kamaxel, felaktig signal.
Fick i råd att byta olja, så gjorde det nu med fin Castrol olja. Har även rengjort omställningsventilen/styrventil och bytt packning.
Har nu haft batteriet urkopplat över 30 min, men lampan lyser fortfarande..

Någon som haft samma problem eller kan klura ut va man ska ta sig till?

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
xXSammy
3 januari 2013 · 6 588 Inlägg

Om du syftar på ventilen som styr "variatorn" på kamdrevet så går det sällan rengöra, det är extremt känsla emot smuts. Inget som går att rengöra.

De/Dem
Daevil
3 januari 2013 · 692 Inlägg

Malheus skrev:
Om du syftar på ventilen som styr "variatorn" på kamdrevet så går det sällan rengöra, det är extremt känsla emot smuts. Inget som går att rengöra.

Den verkar ha flera namn, CVVT eller Styrventil enligt Haynes och Omställningsventil enligt Volvo. Den går däremot att rengöra samt byta packning, men kan ju vara så att den är helt kaputt hmm

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Daevil
22 januari 2013 · 692 Inlägg

har nu löst problemet, för kommande felsökare kan det ju va intressant.

Jag bytte omställningsventilen (solenoid), köpte en begagnad från bildelsbasen för en 500:- och lampan har nu slocknat av sig själv.
Men det tog nästan en veckas körning innnan den slockna. Provade inte att släcka med intrument dock vilket man kunnat gjort.

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Daevil
5 februari 2013 · 692 Inlägg

Gör ett litet tillägg. Fick även en felkod som gjorde att motorlampan började lysa igen, ECM-5A, felkoden är från volvo. Denna felkod är till samma fel: p0420.

Beskrivning: Katalysator effektivitet, felaktig signal. Permanent fel.
Felsymptom är t.ex försämrad prestanda.

Eftersom bilen gick som vanligt (vad jag kände) så kollade jag upp vad andra gjort åt felet. Lösningen var en CEL-FIX, en lambdaförlängning skulle man kunna säga. Eftersom jag kör med sportkatalysator så reagerar bilen på att nåt värde inte stämmer och felkod sätts. Tydligen så är just s40 fas 2'orna känsliga..

Jag köpte Cell-fix från jrm-racing: http://www.jrm-racing.se/p774/p_frame_f … le=PRODUCT

Kostar endast 300:-, enkel att montera och löser problemet. Efter att ha kört ca 10 mil efter jag monterat delen så slockna lampan.

Montering: Skruva loss den bakre lambdasaonden. Den sitter riktigt ordentligt, fick hjälp av farsan med lite styrka, spraya på lite krypfett, körde ringnyckel, så släppte den. Se till att du kopplar loss skarven till sladden. Följ "sladden", pilla loss gummitätningen och koppla isär kontakten. Sen kan du skruva loss lambdan, skruva dit Cel-fixen, sedan skruva i lambdan i cel-fixen. Koppla tillbaks kontakten och sätt tillbaks tätningen.
Det blir lite tight med sladden eftersom lambdan kommer ut en bit men funkade för mig.

Lycka till!

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang