3392
Sök

Ford Mondeo -99 startar inte, elförsörjning???

1 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
Min Mondeo -99 startar inte!

Jag har haft lite småproblem med fukt tidigare (och eftersom det är en ford så har en del sekundära elsystem lagt av (bakre vindrutetorkare, stolsvärme etc)), men så igår vägrade den att starta.

Den har ström eftersom alla elsystem går igång, men motorn startar inte. Det låter bara klick-klick-klick! Det känns som om det har att göra med strömförsörjningen!

Bilen startade med startkablar och det var inga problem att köra (när jag började köra så dog motorn, men den startade med eget batteri igen). Tomgången gick stabilt och alla elsystem fungerade som de skulle.

Kan det vara så enkelt som batteriet, eller bör jag leta djupare! (batteriet har hållit 10 år och 23.000 mil)?

2 024 Inlägg
20 oktober 2009
Det låter ju som att det batteriet har gjort sitt.
Nåt som är standard på 90-talsfordarna är ju att säkrings/relä-centralen har läckt in fukt, som ställer till massor med sjuka fel, det kan även bidra till att dra ur batteriet. Det går dock att ta isär den och fixa till den om man är lite händig och skadan inte alltför långt gången.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

4 Inlägg
6 februari 2013
det är nog batteriet. min mondeo klickar när det är slut ström i batteriet samt att vindrutetorkarna går igång samtidigt som klickandet. smile

Forummoderator
18 092 Inlägg
6 februari 2013
10 år? Byt batteri.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök