Har en Volvo S60R -04 med trasig fyrhjulsdrift. Den har gått 19 tusen mil.
Backade ut och svängde från en parkering så knakade det till. Sen slutade den fungera. Någon som är kunnig på Volvos Haldex fyrhjulsdrift? Har hört att hylsan brister ganska lätt. Det går att snurra kardanen när fram och bakhjulen är låsta, men det är väl normalt då awd kopplas in elektriskt på dessa?
Ska inte gå att snurra kardanen då. ska endast gå att snurra om framhjulen är upplyfta. Förmodligen hylsan som gett upp
Jodå, S60R har Haldex och med motorn avstängd är ej fyrhjulsdriften inkopplad. Det är bl.a. därför det går att köra dessa i bilprovningens bromsrullar.
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Ska inte gå att snurra kardanen då. ska endast gå att snurra om framhjulen är upplyfta. Förmodligen hylsan som gett upp
Jodå, S60R har Haldex och med motorn avstängd är ej fyrhjulsdriften inkopplad. Det är bl.a. därför det går att köra dessa i bilprovningens bromsrullar.
//Brådhis
Haldex inkopplingen sitter i bakaxeln, kardanaxeln snurrar alltid så länge framhjulen gör det, dvs går inte snurra på den om framdäcken står still.
Japp, tyvärr låter det som att din hylsa imellan vxllådan ovh vinkelväxeln har gett upp Alternarivt själva vinkelväxeln eller splinsen i utgående/ingående axel vxllådan/vinkelväxeln
//Brådhis
Haldex inkopplingen sitter i bakaxeln, kardanaxeln snurrar alltid så länge framhjulen gör det, dvs går inte snurra på den om framdäcken står still.
Tankevurpa från min sida. Du har förstås helt rätt!
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/