3483
Sök

Tips om sevärda/körvärda vägar i europa.

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Jag gillar att köra bil som de flesta andra här och tar gärna emot tips om var man hittar vägar som ger lite mer körkänsla än de vanliga "pendlarvägarna".
I körkänslan så räknar i alla fall jag med, utöver vad vägen erbjuder dels utsikt/vy, arkitektur, intressanta ställen och schyssta matställen så att man har nåt kul att titta på eller göra när man rastar.

Kan man länka till nån video som avser vägen eller vägavsnittet man avser så är det roligare, men jag inser att det inte finns kamera tillhands när man som mest önskat man haft den.

Hade själv ingen filmkamera tillhands när jag och exet var i Frankrike för många år sedan, men jag minns en väg som vi tyckte bjöd på mycket utom möjligen matställen. Det slutade med att vi hittade på en kombinerad mataffär/pizzeria som fick duga. Vi åkte längs med en djup floddal som heter Gorges du Tarn där vägen slingrar sig väldigt mycket bitvis, man funderade lite grann vad som skett på de ytterkurvor där flera meter räcke saknades. Vi startade etappen från Ales och slutade i Millau där de har världens högsta bro, Viaduct de Millau, även den ganska sevärd.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Creissels_et_Viaduct_de_Millau.jpg

Här är etappen:
http://goo.gl/maps/q3P9x

Har letat efter klipp på Youtube och hittat några där man kanske kan hitta lite av känslan jag menar även fast det är på film (fusk för att de åker motorcykel):

Finns det tips på vägar som ger körglädje här i Sverige eller utomlands?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

557 Inlägg
7 februari 2013
Sök lite på Top Gear dom har haft många avsnitt där dom åker runt i Europa och letar efter de finaste vägen.

Finns flera såna avsnitt och dom hittar bra mycket häftiga och vackra vyer.

835 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
Ja, jag sett bl.a ett avsnitt där de åker i Rumänien på "Transfargasan Highway" och den verkar vara en bitvis ball väg.
Sen finns det även Stelvio pass i Italien.

850heden skrev:
Sök lite på Top Gear dom har haft många avsnitt där dom åker runt i Europa och letar efter de finaste vägen.

Finns flera såna avsnitt och dom hittar bra mycket häftiga och vackra vyer.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

835 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
Tar gärna emot tips på vägar i Sverige också.
Utgår från Västerås.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Sök