3655
Sök

Hjälp med ljudisolering

17 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
Tja, en störande grej när jag spelar musik i min bil är att bagageluckan darrar sönder av min bas jag har i bagaget. Hur gör jag för att det ska sluta?

Är ljudisolering ett bra alternativ?

Kom gärna med tips.

tack på förhand

181 Inlägg
11 februari 2013
Hej.
Ljuddämpning är självklart ett mycket bra alternativ. Du minskar iaf vibrationer och får bättre ljud. Och med det menar jag att du får gärna dämpa där du har andra ljudet, för du har väl mer än bas big_smile

Men en sak till om du ska ha bra svar.. Vad har du för bil.. Om du har sedan så är ett vanligt fel att basen inte är isolerad från bagage. Allt ska in i kupén. Om allt går in, så minskar automatiskt "raggarskrammel" också. smile

Mvh Kenta

773 Inlägg
11 februari 2013
lånar tråden jag med:D har samma problem dock har jag ju gjort några åtgärder såsom satt gummi packningar för att metall mot metall ej ska förekomma har även satt mds isoleringsplattor men inget har hjälpt än så länge även spänt allt som kanske suttit lös.P

17 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
Tack för svar. Då blir de att åka och köpa isolering i veckan. smile

181 Inlägg
11 februari 2013
silversnurran skrev:
lånar tråden jag med:D har samma problem dock har jag ju gjort några åtgärder såsom satt gummi packningar för att metall mot metall ej ska förekomma har även satt mds isoleringsplattor men inget har hjälpt än så länge även spänt allt som kanske suttit lös.P

Vad jag ser så har du en sedan. Har tyvärr noll koll på Saab då de inte tilltalar mig tongue men iaf, hur har du din Kickerlåda? För som sagt: All bas ska in. Lyckas du med det så får du mindre skrammel och upptäcker hur bättre bas du kan ha smile
Om du verkligen har tätt till bagage, så spänn allt, dämpa massa med typ STP eller så.. tongue

773 Inlägg
11 februari 2013
DJchaoz skrev:
silversnurran skrev:

Vad jag ser så har du en sedan. Har tyvärr noll koll på Saab då de inte tilltalar mig tongue men iaf, hur har du din Kickerlåda? För som sagt: All bas ska in. Lyckas du med det så får du mindre skrammel och upptäcker hur bättre bas du kan ha smile
Om du verkligen har tätt till bagage, så spänn allt, dämpa massa med typ STP eller så.. tongue

ja jag har lådan som jag har i fotoalbum jag har testat olika ställen jag haft basen på med men finner att för bästa lastmöjlighet är basen städ med basar från kupén även testat med dem riktad in mot baksäte, upplever klart bättre bas men lastutrymme finns ju inte har använt mds ljudisolering och även satt skummgummi/gummi ringar runt skruvar etc, men det du säger med att rikta in basen hur skulle du göra det om jag skulle fixat en bild på hur det står just nu och fotat kofferten och skickat det i ett pm till dig skulle du kunna tipsa då:D? för det låter fan som en 740 atraktor kommer man hör den 2 km innan man ser den pga skrammel av regskylt:D

181 Inlägg
11 februari 2013
Nu har jag tittat..
Det är som typ en kombi alltså. Ok, tjaa Jag är ingen expert heller, men iaf vad jag lärt så ska bas i såna kombi riktas bakåt. Visst kan man testa olika vinklar och allt sånt för att få perfekt.
Ska man lasta också så får man ju kompromissa. Så som du har satt lådan kanske är bäst ur ljud och funktion för dig, det vet du bäst. Till det tråkiga:

Det är att strippa bagaget med lucka. Fixa dämpmatta(riktig) och go crazy. Sätt bakom regskylt och allt tongue
Kupén och bagage är ju ett så att säga.
Kanske någon 9000 ägare med ljud ser denna tråd och kan ge tips.

Helt tyst får man inte det, men ska ju inte skramla som en epa eller nåt tongue

Eller jo, dämpa satan och spela lägre så skramlar det inte. hehe.. Men e ju inte kul smile

773 Inlägg
11 februari 2013
tackar iaf för tipsen ska väl testa med dubbel mds isloering då jag har ca 10x10 meter kvar,

Gladen Audio
2 388 Inlägg
11 februari 2013
silversnurran skrev:
tackar iaf för tipsen ska väl testa med dubbel mds isloering då jag har ca 10x10 meter kvar,

inte har du väl 100m2 dämpmatta hemma? det rätt jäkla mkt det med tanke på det brukar va ca 4m2 i ett 40 skivors bulkpack tex. :-)

Isolering förresten, menar du dämpull som man har i baslådor?
Isf är det inget jag hade rekommenderat för det suger åt sig fukt och det är ju inget man vill ha i bilen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

3 173 Inlägg
11 februari 2013
hoppas de är oki att man lånar tråden..tänkte på dämpmatta funkar biltema's matta oki att dämpa med ?
www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbeho … st-369213/
Senast redigerat av tobzter (11 februari 2013)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 februari 2013
Den Biltemamattat funkar helt okej men är inte så kul att jobba med, jag kör den som andra lager i framdörrarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

773 Inlägg
11 februari 2013
Frippe_L skrev:
silversnurran skrev:

inte har du väl 100m2 dämpmatta hemma? det rätt jäkla mkt det med tanke på det brukar va ca 4m2 i ett 40 skivors bulkpack tex. :-)

Isolering förresten, menar du dämpull som man har i baslådor?
Isf är det inget jag hade rekommenderat för det suger åt sig fukt och det är ju inget man vill ha i bilen.

oj fick för mig en sådan vart den storleken men då har jag överdrivet mycket big_smile nej det är typ asfaltsmatta typ isolerande och inte så tung som asfalt är står iaf mds på det, och nej det är inte ull då det vore so matt säga kom fukt och ät upp karossen:P

Sök